انواع آسانسور پاناروما

استفاده از آسانسور پاناروما در برج ها علاوه بر اینکه جلوه جذابتری به ساختمان میدهد، برای کسانی که از آن استفاده میکنند میتواند هیجان انگیز و یک جاذبه گردشگری به شمار برود.

انواع آسانسور پاناروما

به گزارش گروه ساختمانی آبان، آسانسور پاناروما به منظور جابه جایی افراد و کالاها بین سطوح مختلف یک ساختمان یا زیرزمین و یا منطقه ها شهری نیست. آسانسور پاناروما از میان صنعت آسانسور قد برافراشت و به زودی، ارزشی بیش از یک وسیله نقلیه ایجاد کرد. این آسانسور قابلیت این را دارد که خودش تبدیل به یک جاذبه گردشگری و چه بسا یک منبع عایدی شود.

آسانسورهای پاناروما در ابتدا به عنوان راهکاری برای اتصال بخش های مختلف شهرهایی که جغرافیای پیچیده ای داشتند نصب می شدند. نمونه های زیادی وجود دارد، اما معروف ترین آن آسانسور است. که این آسانسور امروزه یک جاذبه توریستی نیز محسوب می شود اما در واقع، برای وصل کردن دو ناحیه ساخته شده است.

انواع آسانسورهای پاناروما ازلحاظ نوع آسانسور:

آسانسورهای پاناروما هم می توانند کششی باشند و هم هیدرولیک. بدیهی ست که برای ساختمان هایی که ارتفاع خیلی بلندی دارند امکان استفاده از آسانسورهای هیدرولیک نیست، چرا که به طور معمول آسانسورهای هیدرولیک برای بیش از 5 - 6 طبقه مناسب نیستند.

اما برای خانه های دوبلکس، خوبی استفاده از آسانسورهای هیدرولیک این است که تجهیزات آن دیده نمی شوند، چون به طور معمول آسانسورهای هیدرولیک به فضایی مثل موتورخانه یا اتاقک آسانسور احتیاج ندارند. اما زمانی که ارتفاع بیشتر است چاره ای جز استفاده از آسانسورهای کششی نیست. در این مواقع، آسانسورهای پانارومایی کششی امروزی طوری طراحی شدند که تجهیزات مکانیکی و الکتریکی حتی المقدور دیده نشود.

معمولاً در خانه های دوبلکس، حتی در آپارتمان های تا پنج طبقه، از آسانسورهای هیدرولیک پاناروما استفاده می شود. این آسانسورها قابلیت جابه جایی حداقل تا 6 نفر را دارند و از 70 تا 140 سانتی متر فضا دارند. حداکثر تا 15 متر می توانند جابه جا شوند و مصرف انرژی کمتری دارند.

انواع آسانسورهای پانارومایی ازلحاظ شکل کابین:

آسانسورهای پاناروما ممکن است به صورت مکعبی یا دوار ساخته شوند. آسانسورهای پانارومای گرد نه تنها زیبا تر هستند بلکه از استحکام بیشتری برخوردار هستند. شاید عنوان پاناروما برای این نوع از آسانسورها برازنده تر باشند چرا که به علت شکل گردشان امکان مشاهده نمای کاملی را برای مسافران فراهم می کنند. البته مهم است که این کابین آسانسور برند معتبری داشته باشد چرا که کابین های گرد ساخت پیچیده تری از کابین های مکعبی دارند. برای امکان تجاری و لوکس کابین های گرد حقیقتاً مدرن و زیبا هستند.

آسانسور های کششی:

این نوع از آسانسور ها که معمولا در آسمان خراش ها و ساختمان های بلند مورد استفاده قرار می گیرنداز سیم های مفتولی مخصوص و وزنه هایی متناسب با میزان کابین ساخته می شوند.این نوع از آسانسور ها دارای قدرت و ایمنی بالایی هستند اما یک نقطه ضعف دارند و آن این است که ابزار آلات و تجهیزات به کار رفته در چاله و اطراف کابین، در معرض دید قرار دارند و لذا از زیبایی اطراف آن می کاهند.

آسانسور های هیدرولیکی:

آسانسور های هیدرولیکی برخلاف آسانسور های کششی دارای محدودیت هایی هستندکه مانع می شود در ساختمان های خیلی بلند مورد استفاده قرار گیرند،هرچند که در مدل های تازه این محدودیت نیز رفع شده است.امتیاز ویژه این نوع، آن است که برخلاف آسانسور های کششی، تجهیزات، سیم بکسل ها و وزنه های که بخواهد دیده شود در آن ها وجود ندارد و لذا از نظر زیبایی، از مدل مشابه خود رجحان دارند.معمولا در ساختمان های لوکس، هتل های مجلل و… از این نوع استفاده می شود.

نوع شیشه:

شیشه های به کار رفته در آسانسور های شیشه ای از نوع شیشه لمینیت و شیشه نشکن هستند.شیشه های سکوریت لمینیت،شیشه هایی مخصوص هستند که لایه هایی از پلیمر های مخصوص در آن ها و در فرایند ساختن شان به کار می رود.

نحوه ساخت ویژه آن ها باعث می شود تا این نوع شیشه ها خصلت نشکن پیدا کنند.به عبارت دیگر این شیشه در برابر ضربات وارده مقاومتی تا چند برابر شیشه های معمولی از خود نشان می دهند و اگر هم ضربه وارد شده بسیار شدید باشد،

تنها ترک برداشته و لایه های پلیمری چسبنده آن، مانع از فرو ریختن آن می شودو تکه های ترک برداشته را در جای خود ثابت نگه می دارد.بدین ترتیب این آسانسور ها علی رغم ظاهر شیشه ایشان، دارای مقاومت و استحکام ویژه هستند.



به "انواع آسانسور پاناروما" امتیاز دهید

4 کاربر به "انواع آسانسور پاناروما" امتیاز داده اند | 1.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع آسانسور پاناروما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252