انواع و ساخت استخر در ساختمان

استخر شنا چه انواعی دارد و چه مزیتهایی را در ساختمان ایجاد میکند؟

انواع و ساخت استخر در ساختمان

به گزارش گروه ساختمانی آبان، استخر شنا در آب یکی از مهارت ها و تفریح های انسان بوده است و هر گاه محلی را بطور مصنوعی انسان جهت نگهداری حجم معینی از آب کاملاً پاکیزه و بهداشتی بمنظور شنا و سایر ورزش های آبی برای خود آماده کند.

در قدیم انسانها بیشتر در طبیعت مانند برکه ها و آبگیرها استفاده می کرد ولیکن از قرون گذشته برای بعضی امور مانند کشاورزی و بعلاوه ذخیره آب از استخرها استفاده شد.

ساخت استخر برای شنا و تفریح در قرن اخیر با توسعه تکنولوژی و ایجاد رفاه نسبی برای زندگی، خصوصاً جهت انجام ورزش ها و تفریح های آبی بطور چشمگیری افزایش یافته است

در حال حاضر در، هتل ها و محل های کاری، علاوه بر استفاده های ورزشی بسیار رایج شده است و حتی امکان ساخت مجموعه های کوچک شامل استخر، سونا و جکوزی در باغ ها و منازل بسیار ساده وآسان شده است.

از طرف دیگر امروزه با توسعه امکانات و تجهیزات،در این استخرها رعایت اصول بهداشتی بسیار مورد توجه قرار گرفته بطوری که علاوه بر تصفیه مداوم ذرات معلق در آب از تجهیزات مخصوص مانند کلر زنی، اشعه UV و اشعه ماورا بنفش برای ضد عفونی کردن و از بین بردن باکتری های مضر در آب استفاده می گردد.

تقسیم بندی انواع استخر:

  1. استخرهای خصوصی
  2. استخرهای قهرمانی
  3. آبگیرهای طبیعی یا استخرهای بیکران

ساخت استخر شنا خانگی با بلوک سیمان:

نحوه ساخت استخر با بلوک سیمان یکی از آسان ترین روش های ساخت آن می باشد. این روش ساخت مالی ترین حالت ممکن برای ساخت استخرویلایی و با حجم آب کم می باشد.

در این روش می توان پس از زیرسازی و بتن ریزی کف (حدودا 15 سانتی متر) و مسلح نمودن با آرماتور دیواره های بلوکی روی کف ساخته می شوند. بدین صورت که پس از تراز نمود سطح کف استخر و شیب بندی آن می توان نسبت به چیدن بلوک ها اقدام نمود.

برای پرکردن بلوک ها از ملات روان تری استفاده نمایید تا کلیه حفره های بلوک گرفته گردد. استفاده از سنگ بدون جذب رطوبت نیز برای پرکردن بلوک پیشنهاد می گردد. عدم استفاده از آرماتور در دیواره های استخر باید توجه نمود که کلیه چفت و بست های بلوک کاملا با دقت چیده شوند. پس از مرحله بلوک چینی می توان با استفاده از رزین عایق بندی استخر که با ملات سیمانی مخلوط می گردد.

عملیات سیمان کاری را انجام داد. استفاده از رزین آب بندی استخر علاوه بر استحکام فوق العاده سیمان و چسبندگی بهتر با بلوک می تواند در یک مرحله عملیات آب بندی استخر را نیز انجام دهد. روش آب بندی استخر به وسیله مواد عایق بندی در تمامی مراحل پس از بلوک چینی توصیه می گردد.

آببندی استخر می توان بعد از اجرای بلوک ها سیمانی با ضخامت 5 سانتی متر برروی بلوک ها اجرا نمود و سپس از مواد آب بندی ترکیبی تازه که با استفاده از رزین و الیافی با استفاده از قلمو به ضخامت 5 میلیمتر تمام حفره های سیمان را صاف نمود و سطح استخر را صیقل داد که این کار علاوه بر آب بندی باعث صاف شدن سطح آن می گردد.

ساخت استخر با آرماتور و بتن ریزی:

ابتدا کف آنرا سیمان کاری کرده و یک بستر صاف برای اجرای آرماتور ایجاد می کنیم. سپس بسته به ابعاد استاندارد استخر آرماتور ها را به صورت شبکه های در کف و بدنه به وسیله سیم می بافیم سپس کف را بعد از اتمام آرماتور بندی به ضخامت حداقل 15 سانتیمتر بتن با عیار 350 ریخته و آن را ویبره میزنیم تا سطحی صاف را ایجاد کند.

برای ساخت دیواره ها بعد از خشک شدن بتن کف قالب بندی را برای دور تا دور استخر اجرا کرده به صورتی که آرماتور های که در کف اجرا شده و خم خورده اند در وسط قالب قرار گیرد سپس بتن ریزی را اجرا کرده و ویبره را هم در داخل قالب ها اجرا میکنیم که سطحی صاف را داشته باشیم. بعد از خشک شدن و باز کردن قالب ها زمان به اجرای آب بند و کاشی کاری می رسد.

مزایای ساخت استخر با آجر:

به طور کلی استفاده از آجر در ساخت استخر آجری مزایایی چند در پی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1-امکان اجرای آن در مقدار های کوچک و بزرگ وجود دارد.

2-استفاده از آجر امکان ایجاد شکل های هندسی و طراحی های متنوع را ممکن می نماید.

3-استخر آجری فرایند ساخت ساده و سریعی دارد.

4-در صورت اجرای صحیح مراحل مختلف به ویژه بتن کاری طول عمر بالایی خواهد داشت.

5-هزینه ساخت با آجر به علت در دسترس بودن آجر به مراتب کمتر است.



به "انواع و ساخت استخر در ساختمان" امتیاز دهید

1 کاربر به "انواع و ساخت استخر در ساختمان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع و ساخت استخر در ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252