انواع کانکس و کاربردها و مزایا و معایب آنها

احتمالا در سازه های در حال ساخت کانکس هایی را دیده اید که برای راحتی و اسکان کارکنان یا نگهبان ها در نظر گرفته شده اند، در ادامه با انواع و کاربردهای کانکس ها بحث خواهیم کرد.

انواع کانکس و کاربردها و مزایا و معایب آنها

به گزارش گروه ساختمانی آبان، کانکس، نوعی سازه مسقف یا اتاق پیش ساخته ای است که قابل حمل و نقل می باشد که به منظور سکونت و انجام فعالیت های مختلف در انواع شرایط آب و هوایی و موقعیت های جغرافیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از سازه های پیش ساخته:

سرعت بالا در آماده سازی

بزرگ ترین مزیت خانه های پیش ساخته نسبت به خانه های معمولی، سرعت بالای ساخت آن هاست. در واقع بیشتر خانه های پیش ساخته از کنار هم قرار گرفتن بخش های کوچکتری فراوری می شوند که پیش تر در کارخانه ساخته شده اند، لذا در بیشتر موراد مدت زمان آماده شدن آن ها به فرایند انتقال سازه ها به محل اجرا و در نهایت مونتاژ آن ها محدود می شود.

مصرف بهینه انرژی

خانه های پیش ساخته معمولا از عایق بندی بهتری برخوردارند. شیشه های دو جداره و عایق هایی که از هدررفت سرما و گرما جلوگیری می نمایند، مصرف انرژی خانه های پیش ساخته را تا حد زیادی بهینه می نمایند. از این رو، انتخاب خانه پیش ساخته می تواند تصمیم خوبی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها باشد.

قیمت کمتر

گرچه خانه های پیش ساخته ای هم وجود دارند که هزینه اجرای آن ها ممکن است از ساخت یک خانه هم فراتر رود، اما در بیشتر موارد خرید خانه پیش ساخته می تواند تا حد زیادی به کاهش هزینه ها بیانجامد. انتخاب خانه پیش ساخته، باعث حذف بخش بزرگی از هزینه های مربوط به خرید، حمل و نقل مصالح و بعلاوه عملیات بنایی می شود. علاوه بر این، به علت سرعت بالا در اجرا و مستقر کردن خانه پیش ساخته، بحث تامین امنیت ساختمان نیمه کاره و هزینه های آن هم از میان می رود.

مقاومت در برابر زلزله و آب گرفتگی

ضد زلزله بودن، یکی از ویژگی های مثبت خانه های پیش ساخته است. این خانه ها به علت وزن کمتر و بعلاوه عدم استفاده از مصالح معمول، مقاومت بسیار بیشتری نسبت به زلزله دارند. علاوه بر این، خانه های پیش ساخته (به خصوص انواع فلزی و بتنی آن) نسبت به رطوبت هم مقاومت بالایی دارند و در آب گرفتگی تخریب نمی شوند.

معایب:

محدودیت طبقات

یکی از معایب خانه های پیش ساخته محدودیت در تعداد طبقات آن است، به این معنی که با استفاده از سازه های پیش ساخته نمی توان ساختمآن های چند طبقه ساخت و این می تواند نظر بعضی را نسبت به استفاده از خانه های پیش ساخته عوض کند.

محدودیت در شکل سازه

بعضی پلآن ها را به علت پیچیدگی بیشتر نمی توان از سازه های پیش ساخته فراوری کرد، چرا که در تقسیم آن ها به قطعات کوچکتر محدودیت هایی وجود دارد و حمل و نقل سازه هایی که اشکال غیر متعارفی دارند هم ممکن است چالش برانگیز و سخت باشد. علاوه بر این، به علت اینکه کار ساخت قطعات و اجزای خانه پیش ساخته پیشتر و در کارخانه اجرا شده است، دست شما در انتخاب شکل و فرم سازه ها چندان باز نیست و با انتخاب های زیادی روبرو نیستید.

کاهش قیمت در هنگام فروش

افت قیمت کانکس و سازه های پیش ساخته، یکی دیگر از مواردی است که باید در هنگام تصمیم گیری به آن توجه داشته باشید. در واقع خانه های پیش ساخته در این زمینه تفاوت بزرگی با خانه های سنتی و معمولی دارند، زیرا اگر قصد فروش آن را داشته باشید، نمی توانید روی بازگشت کل پولتان حساب باز کنید. قیمت کانکس دست دوم و در حالت کلی خانه پیش ساخته استفاده شده، گاه تا 40 درصد پایین تر از قیمت نو آن محاسبه می شود و این موضوع ممکن است برای بسیاری دردسرساز و نامطلوب باشد.

احتیاج به نیروی متخصص در اجرا

دیگر نکته منفی خانه پیش ساخته را می توان احتیاج به نیروی متخصص در اجرا آن به شمار آورد. بر خلاف خانه های سنتی که مجری و دست اندرکاران ساخت آن ها پرتعداد و در دسترس هستند، اجرای خانه های پیش ساخته احتیاج به نیروهایی دارد که از تعداد کمتری برخوردار هستند، لذا یافتن یک تیم متخصص در زمینه اجرای خانه پیش ساخته می تواند تا حدی وقت گیر و طولانی باشد.

انواع کانکس از نظر ساختار و فضای داخلی:

1-کانکس پیش ساخته:

این نوع سازه های پیش ساخته در کارخانه ها فراوری و ساخته می شوند قطعات از پیش ساخته را در محل به هم متصل می کنیم. بعلاوه سفارش با ابعاد دلخواه و کاربری دلخواه برای مشتریان امکان پذیر می باشد.

2-کانکس دو طبقه:

برای بعضی کاربری ها احتیاج به کانکس های دو طبقه می باشد که به وسیله پله به همدیگر راه دارند.

3-کانکس سه خوابه:

این فضا دارای سه اتاق خواب مجزا با سه درب مجزا می باشد.که هر اتاق با یک درب داخلی به هم ارتباط دارند این نوع سازه برای جدا سازی واحدهای اداری می باشد.مانند جداسازی واحد مالی از واحد فنی،واحد تدارکات مزیت این کانکس در این است که شما در هر وقت که بخواهید می توانید یک واحد را تعطیل کنید و یک واحد را تا انتها وقت اداری باز نگهدارید یعنی با تعطیلی یک واحد هیچ تأثیری در دیگر واحدها ندارد.

4-کانکس دو اتاقه با آبدارخانه:

این فضا دارای سه اتاق خواب مجزا با سه درب مجزا می باشد.که هر اتاق با یک درب داخلی به هم ارتباط دارند این نوع کانکس برای جدا سازی واحدهای اداری می باشد.مانند جداسازی واحد مالی از واحد فنی،واحد تدارکات مزیت این کانکس در این است که شما در هر وقت که بخواهید می توانید یک واحد را تعطیل کنید و یک واحد را تا انتها وقت اداری باز نگهدارید یعنی با تعطیلی یک واحد هیچ تأثیری در دیگر واحدها ندارد.

انواع مختلف کانکس از نظر کاربرد

کانکس ها بسته به کاربردشان انواع متفاوتی دارند که به آنالیز مختصر آن ها میپردازیم.

کانکس نگهبانی:

امروزه مکان های بسیاری به نگهبان برای حفاظت و حراست احتیاج دارند، اگر اتاقی برای اسکان نگهبان یا نگهبانان موجود نباشد استفاده از کانکس برترین گزینه است.

این کانکس ها میتوانند روی برجک و یا زمین قرار بگیرند، برای تسلط هر چه بهتر نگهبان به تمام فضا روی هر ضلع یک پنجره بزرگ تعبیه شده است.

کانکس نگهبانی در پارک ها، مجتمع های تجاری و مسکونی، اماکن نظامی و… کاربرد دارند.

این سازه های نگهبانی در دو صورت سبک و سنگین فراوری می شوند. از سازه ای نگهبانی سبک برای فعالیت هایی استفاده می شود که کوتاه مدت است. بعد از اتمام پروژه دیگر احتیاجی به آن ها نیست. مثلا برای ورودی یک کارگاه عمرانی برای کنترل ورود و خروج مصالح.

این نوع سازه با قیمتی بسیار مناسب ساخته می شود. استفاده از آن ها بسیار ارزان است. الیته باید بدانید در صورت نگه داری مطابق استاندارد ها می تواند عمر بالایی داشته باشد.

در این صورت بعد از اتمام فعالیت خود می توانید آن را به عنوان یک سازه دست دوم بفروشید. با این روش قسمتی از سرمایه شما هم بر می شود.

سازه هایی که به اسم سازه سنگین از آن ها استفاده می وشد از نظر ظاهر تقریبا شبیه به سازه های سبک هستند. تفواتی که دارند در نوع مصالح استفاده شده در آن ها است.

این نوع سازه های سنگین را با استفاده از مصالح مقاوم و با کیفیت فراوری می نمایند. در اسکلت آن ها از آهن آلات سنگین استفاده می شود. از این سازه های برای کارگاه های عمرانی دائمی استفاده می شود.

این نوع سازه ها عمر بالایی دارند و استفاده از آن ها به صورت موقت نمی باشد. این سازه ها در نوع ساندویچ پانل هم ساخته می شوند. این تفاوت برای منطقه ها که دارای سرما و گرما زیادی باشد بسیار مهم است.

عایقی از جنس پلی یورتان در جداره های این نوع سازه تزریق می شود. بسیار مناسب برای مکان های سخت اقلیم می باشد.

کانکس اداری:

این نوع کانکس ابعاد و مساحت مناسبی برای استفاده به اسم یک محیط اداری دارد، در این کانکس شما امکان چیدن میز و جایگاه و کلیه ملزومات یک دفتر اداری مختصر را دارید؛ این مدل کانکس میتواند بسته به درخواست شما دارای سرویس بهداشتی و آبدارخانه هم باشد.

کانکس اداری در ابعاد و مدل های مختلفی ساخته می شوند. این نوع سازه ها می توانند کارایی متفاوتی داشته باشند. به اسم مثال چند نمونه از آن ها را مطرح می کنیم:

  1. دفتر فروش
  2. اتاق جلسات
  3. اتاق مهمانان ویژه
  4. دفتر مدیریت
  5. محل استقرار کارمندان

با توجه به این موضوع انتظارات از این نوع سازه فرق دارد. اما به طور کلی سازه های اداری به دو دسته تقسیم می شوند. در خصوص هر کدام به اختصار شرح می دهیم.

کانکس اداری لوکس

از این نوع سازه به اسم دفاتر مدیریتی و یا اتاق انتظار ارباب رجوع استفاده می شود. بعلاوه جلسات مهم و گاها نمایشگاه های محصولات خاص در آن ها برگزار می شود.

در بدنه داخلی و خارجی آن ها از مصالحی لوکس استفاده می شود. باید در نظر داشته باشید که قیمت کانکس به علت لوکس بودن آن کمی بالاتر از سازه های معمولی است.

کانکس اداری ساده

در سازه لوکس اهمیت زیادی به نمای خارجی و زیبایی سازه داده می شد. اما در سازه اداری ساده کاربری و مالی بودن اهمیت فوق العاده ای دارد. با توجه به نوع کاربری و احتیاج خریدار می شود از

  1. ساندویچ پانل
  2. سایدینگ
  3. کانکس کارگاهی
  4. دو طبقه
  5. پلان باز و غیره استفاده کرد.

در این خصوصیات تعداد کارمندان و نحوه انجام فعالیت آن ها بسیار موثر است. اما نگران نباشید محدودیتی در ساخت ندارید.

کانکس خوابگاهی:

نوع دیگری از کانکس که برای استفاده به اسم خوابگاه مناسب است، تخت ها در این نوع با استفاده از پیچ و مهره به بدنه کانکس متصل شده اند و قابلیت جدا شدن هم دارند؛ از این مدل برای محل استراحت و خواب افراد استفاده می شود.

این نوع سازه از نظر ابعاد و امکانات به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود. می تواند دارای دو اتاق و یک راه رو باشد. در قسمت راه رو ها سرویس ها یا آبدارخانه وجود دارد. بعلاوه می تواند به صورت یک سازه یک پارچه ساخته شود. به این صورت که دارای اتاق های متعددی باشد و یک آشپزخانه مرکزی داشته باشد.

به علت اینکه این نوع خواب گاه ها معمولا برای نقاطی استفاده می شود که سخت اقلیم هستند. پیشنهاد می کنیم از پانل های آماده با فوم های تزریقی پلی اورتان بهره ببرید.

این نوع عایق برای سرما یا گرمای شدید بسیار مناسب است.

کانکس سرویس بهداشتی:

این نوع کانکس در مجموعه های یک چشمه و چند چشمه برای انواع مکان ها مناسب هستند و در حکم دستشویی های سیارند کف این کانکس ها عموما از جنس فایبر گلاس، آلومینیوم آجدار یا سرامیک است.

از این نوع سازه ها معمولا به اسم توالت، حمام یا سرویس مشترک توالت و حمام استفاده می شود. معروف ترین آن ها سازه سرویس بهداشتی کارگاهی است.

محل استفاد آن ها بیشتر در پروژه های ساختمانی است و در دو نوع سبک و سنگین فراوری می شوند.

سازه سرویس بهداشتی سبک

شاسی این سازه از پروفیل های آهنی 8.8 ساخته شده است. بدنه خارجی آن از پوشش گالواهمه است. جداره ها مجهز به عایق پلی استارین است. سیم کشی برق و لوله کشی به صورت کامل اجرا شده است.

سازه سرویس بهداشتی سنگین

در این نوع سازه از پوشش داخلی پی وی سی روکش دار استفاده شده است. کف آن ها از نوع فایبر سرامیک است. مجهز به سیستم برق کشی و لوله کشی کامل می باشد. شیرآلات درجه 1 اهرمی در آن استفاده شده است.

نوع دیگری از این سازه ها وجود دارد که به اسم سرویس بهداشتی در باغ استفاده می شود. البته نوع های مختلفی از آن را در جاده های بین راهی و حتی در خارج شهر و بوستان ها دیده اید.

کانکس ویلایی:

درست مانند یک خانه این کانکس ها دارای حمام، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و اتاق خواب هستند و تمام توقعات شما از یک خانه را برآورده میسازند. تفاوت اصلی آن ها با خانه باغ های سنتی در نوع مصالح به کار رفته در آن ها است. این نوع ساخت باعث داشتن مزایایی مانند:

  1. قابلیت جا به جایی
  2. مقاومت بیشتر در برابر زلزله
  3. سرعت ساخت و ساز شده است.

سرعت بالا و هزینه پایین از جمله دلایلی است که میتوان کانکس ویلایی را به اسم یک اقامت گاه موقت در نظر گرفت.

توجه کنید که میتوانید فضای بیرونی را بسته به سلیقه تان تنظیم و حتی با کمی خلاقیت و هزینه آن را به نمای یک خانه با مصالح ساختمانی شبیه کنید.

علاوه بر انواع ذکر شده کانکس ها میتوانند نقش یک درمانگاه، تعمیرگاه، کلاس آموزشی و… را هم بازی نمایند، این موضوع کاملا به شما و توقع تان از آن بستگی دارد.

این نوع سازه هم مانند تمام واحد های مسکونی ویلایی احتیاج به طراحی، معماری و محاسبات فنی و سازه ای دارد. خریدار با توجه به شرایط ملک مورد نظر خود با یاری تیم مهندسین این طراحی را انجام می دهد.

البته ویلاهای پیش ساخته ای هم وجود دارد. در نظر داشته باشید این کانکس پیش ساخته با استاندارد های پیش فرض ساخته می شوند. در ابعاد کوچک هستند.

اما بهتر است سازه ویلایی با توجه به ابعاد زمین و ملک مورد نظر شما ساخته شود. به علت اینکه در این صورت می توانید برای درب و پنجره و نور گیر ها برنامه ریزی کنید.

کانکس چرخدار:

کانکس های چرخدار برای جابه جایی مناسب هستند و در دسته بندی کانکس های سیار قرار میگیرند، اگر قصد ساکن ماندن در یک فضای به خصوص را ندارید استفاده از این نوع کانکس توصیه میشود.

سازه های چرخ دار به صورت تک محور و دو محور ساخته می شوند. اما نوع معمول آن ها به صورت دو محور است

این نوع سازه های چرخ دار در انواع مختلفی فراوری می شوند. مثل:

  1. سازه چرخ دار کارگاهی
  2. سازه چرخ دار پلیس
  3. سازه چرخ دار فست فود
  4. سازه چرخ دار مسافرتی و توریستی


به "انواع کانکس و کاربردها و مزایا و معایب آنها" امتیاز دهید

3 کاربر به "انواع کانکس و کاربردها و مزایا و معایب آنها" امتیاز داده اند | 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع کانکس و کاربردها و مزایا و معایب آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252