دیوار کاذب چیست و چه کاربردی دارد؟

دیوار کاذب از جدا کننده های فضای داخلی و از المان های پرکاربرد در بازسازی ساختمان محسوب میگردد. این دیوارها را می توان بعد از اتمام کار ساخت و ساز نیز اعمال کرد و در مکان مورد نظر اجرا نمود. دیوار کاذب که با نام دیوار کناف نیز شناخته می گردد نسبت به پارتیشن بندی جدیدتر است.

دیوار کاذب چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، یکی از بخش های مهم ساختمان دیوار کاذب آن محسوب می شود که در واقع برای فضا سازی و تقسیم بندی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به احتیاج های ساکنان یک ساختمان به تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان و همچنین شخصی سازی یک بخش، دیوار کاذب پوششی و جدا کننده یاری عظیمی محسوب می شوند.

این نوع دیوار ها در دو نوع قابل اجرا می باشند:

  1. متحرک
  2. ثابت

این دیوارها معمولا برای فضاهای بسیار عظیم مناسب هستند. از جمله مهم ترین مزایای دیوار کاذب دارای که مقاومت بسیار بالایی دارند و در برابر اتفاقاتی مانند زلزله از درجه مقاومت بالایی برخوردار است و می تواند برای حفظ امنیت جان افراد گزینه مناسبی باشد. از این دیوار ها بر اساس سلیقه خود و کاربردی که از آنها انتظار می رود نسبت به پوشش دهی لایه رویی آن اقدام کرد و متریال گوناگونی را در نظر گرفت.

مزایای استفاده از دیوار کاذب:

1- سبک بودن

2- عایق حرارتی، صوتی و رطوبت است.

3- نصب سریع و آسان

4- ترمیم و تعویض در صورت امکان به راحتی انجام می شود.

5- بهره بردای سریع از فضا

6- برای شکل گیری دیوارهای قوس دار در معماری استفاده می شود.

کاربرد دیوار کاذب:

1. دیوار کاذب پوششی:

در این ساختار، صفحات روکشدار گچی بر روی یک زیرسازی فلزی که به دیوار زمینه متصل است، پیچ می شوند. وجود فاصله آزاد میان صفحات و دیوار زمینه، فضای تاسیساتی مناسبی جهت نصب لایه عایق ایجاد می کند.

عبور تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، آن هم بدون احتیاج به شیارزنی، ایجاد می کند. درز این صفحات پس از نصب با بتونه و نوار درزگیر کناف درزگیری شده و در صورت احتیاج به سطح تمام شده بسیار صاف بهتر است 2 تا 5 میلی متر پوشش های مخصوص کناف بر روی این صفحات اجرا شود

2. دیوار کاذب پارتیشنی:

دیوارهای پارتیشن به عنوان ساده ترین نمونه دیوارهای کاذب است که تنها کاربری آن جدا کردن فضاهاست. این نوع دیوارها از سه قسمت تشکیل می شوند.

1.رانر قاب اصلی هست که معمولاً از فولاد است و به دیوارهای اصلی متصل می شود.

2.استاد در این بخش به معنای تقسیم کننده هایی که داخل قاب اصلی قرار می گیرند و مصالح ساختمانی مورداستفاده معمولاً سبک تر از قاب اصلی است.

3.پانل ها در واقع همان پانل گچی که ظاهر کار را تشکیل می دهد.

از مزایای دیوارهای کاذب پارتیشن می­ توان به امکان استفاده از انواع عایق حرارتی و صوتی به دلیل فضای خالی داخل دیوارکاذب اشاره نمود. همچنین عبور و دسترسی به تاسیسات الکتریکی و مکانیکی از طریق این فضای خالی از دیگر مزایای استفاده از پارتیشن هاست

3. دیوار کاذب آکوستیک:

دیوار کاذب به عنوان مانعی در برابر عبور صدا و انرژی گرمایش و سرمایش از محیط داخلی می شود. دو نوع از عایق­ های پرکاربرد در دیوارهای کاذب آکوستیک عبارتند از عایق فوم صداگیر خود چسب و عایق پشم سنگ.

عایق فوم صداگیر خود چسب با بهره مندی از آخرین تکنولوژی روز جهان، انتقال صدا به محیط پیرامون را به میزان زیادی کاهش می­ دهد. این نوع عایق در صنعت و ساختمان برای سقف، کف، دیوارهای مشترک و … بسیار پرکاربرد است. یکی از مزایای این نوع دیوار نصب آسان آن است. با استفاده از قیچی و کاتر و بدون احتیاج به چسب مایع, پیچ، میخ و … به راحتی نصب و اجرا می­ شود.

4. دیوار کاذب دکوراتیو:

همان طور که از نامش تعیین است بیشتر به منظور تقسیم بندی فضاها و دکوراتیو استفاده می شود. این دیوارها قابلیت مخفی سازی تأسیسات را در داخل خود داشته و می توان آن را تبدیل به دیوارهای عایق حرارت و عایق رطوبت نیز کرد.

انواع دیوار کاذب از نظر اجرا:

1. دیوار کاذب پوششی بدون سازه:

در ساختار آن از یک لایه پنل گچی استفاده شده و بدون زیر سازی فلزی و از طریق چسب مخصوص مستقیما به دیوار زمینه وصل می شود. درزهای آن میان این صفحات از طریق نوار و بتونه که مخصوص این کار است درزگیری می شود و در آخر کار سطحی یکپارچه حاصل میشود. سطحی که به دست آمده قابلیت اجرای رنگ، کاغذ دیواری و … را دارد.

2. دیوار کاذب با سازه:

این نوع دیوارکاذب دو نوع متصل به دیوار زمینه و مستقل از دیوار زمینه اجرا میباشد:

1.متصل به دیوار

2.با سازه مستقل از دیوار



به "دیوار کاذب چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "دیوار کاذب چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوار کاذب چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252