کاربرد و مزایای سنگ مصنوعی کورین

در ادامه معرفی سنگ های مصنوعی به سنگ مصنوعی کورین میرسم که در ادامه برایتان از ویژگی ها و مزایا و کاربردهای ان خواهیم گفت.

کاربرد و مزایای سنگ مصنوعی کورین

به گزارش گروه ساختمانی آبان، کورین یک ماده مهندسی شده و مصنوعی همچون کوارتز می باشد. از ترکیب پلیمرهای اکرلیک با سایر مواد معدنی و سنگی فراوری می گردد. مخلوط مواد به قالب هایی برای ایجاد ورق های کورین ریخته می شوند. این ترکیب باعث به وجود آمدن بعضی از ویژگی ها و مزایایی می گردد که در دیگر متریال ها مانند گرانیت یا مرمر و … دیده نمی گردد.

این نام، نام تجاری یک نوع سنگ مصنوعی است که در سال 1967 اختراع شد. این سنگ به مرور زمان به طور فزاینده ای مورد توجه نهاده شد. برندهای دیگر نسخه های خود را از این سنگ مصنوعی رو نمایی کردند مانند: استارون (SAMSUNG)، LG، هانکس،….

تفاوت در اندازه ترکیب مواد بین فراوری کنندگان خارجی و داخلی مختلف وجود دارد اما در آخر نتیجه همچون سنگ مصنوعی کورین تقریبا در یک سطح هستند. از عمده مصارف آن مصرف خانگی برای صفحه روی کابینت ها، دیوارپوش، سرویس های بهداشتی و ….. بعلاوه در مکان های تجاری همچون مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه ها، هتل، رستوران، بانک، فرودگاه و … است.

مزایای سنگ مصنوعی کورین:

  1. بدون درز بودن و یکپارچگی در کلیه محل های اتصال
  2. مقاوت در برابرتغییرات دمایی و دچار شوک حرارتی نمی گردد
  3. ضد لک و ضد آب و ضد زنگ و ضد جرم و آنتی باکتریال
  4. قابلیت ترمیم و تعمیر دائمی و جلا پذبری
  5. مقاوم در برابر اسیدها و مواد شیمیایی
  6. قابلیت طراحی و فرم پذیزی
  7. قابلیت بریده شدن و فرم دهی
  8. طول عمر بالا
  9. قابلیت عدم تخلخل و نفوذ ناپذیری، لکه ها به آسانی پاک می شوند
  10. نگهداری اسان
  11. تنوع رنگی زیاد
  12. ایجاد سینک های یکپارچه
  13. به طور کلی مقرون به صرفه تر از کوارتز و گرانیت

معایب استفاده از کورین:

  1. بعضی از مواد شیمیایی و پاک کننده ها باعث تغییر رنگ آن می گردد.
  2. در برابر خط و خش مقاومت چندانی ندارد.
  3. قراردادن هرگونه قابلمه های داغ میتواند باعث تغییر رنگ رویه و تغییر فرم رویه گردد.
  4. کم شدن شفافیت و درخشندگی به مرور زمان
  5. به مرور شفافیتش کم می گردد اما با یک پولیش ظاهر اولیه خود را بدست خواهد آورد.

فرآیند فراوری کورین:

1- ماده معدنی طبیعی آلومینوم تری هیدراته که شکل تصفیه شده سنگ معدن بوکسیت است. تا75 درصد یک ورق کورین را تشکیل می دهد. بوکسیت شکلی از خاک رس است. به اسم فیلر یا پرکننده در فراوری صفحات کورین استفاده می گردد.

2- رزین یا همان پلیمر مایع،که به اسم ماده چسباننده و بایندر استفاده می گردد تقریبا 30 درصد ورق کورین را شامل می گردد، به 3 نوع اکریلیک و پلی استر و مدیفاید (اصلاح شده) تقسیم می گردد.

رزین اکریلیک خالص منجر به فراوری صفحه می گردد که قابل شکل دهی تحت حرارت (ترموفرمینگ) است. صفحه فراوری شده را می توان حرارت داد و به صورت یک شکل تازه خم کرد و سپس بدون اینکه ویژگی های کاربردی خود را از دست دهد همان ورق کورین را سرد کرد.

رزین های پلی استر، دارای سختی بیشتر و مقاوت به خش بالاتر نسبت به رزین اکریلیک است. بزرگترین عیب رزین پلی استر عدم قابلیت فرم دهی به صفحه می باشد. رزین پلی استر از جمله آنهایی که با اکریلیک مخلوط هستند، را در مواردی که مشتری درخواست دهد و یا در برنامه های با استحکام و مقاومت بالا به کار می برند.

3- رنگدانه های تزئینی که نقش در رنگ های مختلف و رنگ زمینه را دارد و تقریبا 3 تا 5 درصد ورق کورین را تشکیل می دهد.

انتخاب رنگ مناسب کورین:

در انتخاب دانه بندی و رنگ رویه کابینت باید به فاکتورهای بسیاری توجه نمود، منجمله رنگ بندی و نوع طراحی بکاربرده شده در دکوراسیون یا آشپزخانه یا حمام و غیره.

بدین صورت که رنگهای تک رنگ را نمی توان در انواع کارهای کلاسیک که دارای نقوش منبت کلاسیک هستند بکار برد. چراکه کورین سالید (بدون دانه بندی) در انواع دکوراسیون و آشپزخانه مدرن جلوه بیشتری دارد.

در انتخاب رنگ این متریال بین رنگهای کورین و بدنه اصلی دکوراسیون توجه کرد.

انواع مدل لبه های رویه کورین:

سبک های مختلف لبه برای بیشتر ایده های طراحی سرویس بهداشتی و صفحه کابینت آشپزخانه با این متریال امکان پذیر است. حدودا 20 سبک مختلف لبه را میتوان ایجاد کرد.

پرگولا

پرگولا نوعی سازه سقفی که در حیاط و یا باغ ها و یا روی بام و ایوان ساختمانها ساخته می گردد. معمولا از این نوع سازه در کنار دیوارها و یا گذرگاه ها برای ایجاد نمادهای زیبای بصری و یا فضای سبز و یا سایه بان استفاده می کنند. سیستم مشبک این سازه این امکان را فراهم میسازد که گیاهان پیچک مانند به زیبائی سطح آن را پوشانده و بر زیبائی محیط بیافزایند

پرگولاها با شبکه ها و طراحی های چوبی زیبا ساخته می شوند و گاه نیمکتهای چوبی کوچکی هم برای دمی آسودن در آنها تعبیه می گردد. پرگولا با وجود محبوبیت بزرگ آن، اغلب تعریف نشده است، در ایجاد منظره حائز اهمیت بوده و مهمتر از همه اینکه چگونگی تفاوت آن با طاق بست یا مکان پارک ماشین می تواند ابهام برانگیز باشد.

این نوع سازه در واقع نوعی چارچوب دار سفارشی در فضای باز است که مصالحی چون از چوب یا فلز به ساخته می گردد. این ساختار دارای تیرک هایی بوده که بر روی آنها سقف صاف یا قوس دار قرار می گیرد که از یک منظر نگهدارنده شاخه های درخت تاک می باشد. شبکه سرپوشیده بالا می تواند باز گردد یا به اسم پوشش برای انسداد استفاده گردد.

دارای فضایی خصوصی بوده و مانع از مشرف شدن می گردد که این امر مستلزم طراحی پرگولا و شاخه های تاک و انگور بوده که منظره کلی زیبایی را خلق می کند. این سازه اغلب با ساختارهای زیر اشتباه می گردد، این ساختارها معمولا دارای ساختاری مشابه با پرگولابوده یا دارای عناصر مشابه می باشند.

انواع پرگولا:

این نوع سازه در اشکال مختلفی ساخته میشوند که عبارتند از:

  1. پرچین دار
  2. دیواره دار و فیکس در یک مکان
  3. دیواره دار متحرک و قابل حمل
  4. دیواره دار و مدل پره دار
  5. دیواره دار شیشه ای یا طلقی
  6. بدون دیواره با امکان وصل پرده به اسم دیواره

انواع سازه و مصالح پایه پرگولا:

پرگولا ترمووود، پرگولا چوب پلاست، پرگولا چوبی و پرگولا فلزی، جهت افزودن فضای خصوصی و ایجاد سایه، می تواند متصل به بنا و دارای فضایی جهت نشستن در نظر گرفته گردد ولی می تواند باسم فضایی مستقل و جدا از بنا، باسم نقطه کانونی در منظره، هم ساخته گردد.

تفاوت آلاچیق و پرگولا:

معمولا آلاچیق و پرگولا با یکدیگر اشتباه می شوند. آلاچیق فضایی محصور و بسته بوده و دارای سقفی بسته می باشد و برخلاف پرگولا معمولا شکلی مدور بر روی کف دارای ارتفاع بوده که افراد را از رطوبت موجود در فصل بارندگی حفظ می کند؛ جهت ایجاد تنوع و سرگرمی در فضای باز و هم باسم فضای غذاخوری و فضایی کاربردی و زیبا مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل ساخت و نصب پرگولا:

قبل از ساخت سرپناه چوبی یک سکوی بتنی کوچک و کم ارتفاع ساخته می گردد و سپس صفحه های بیس پلیت قبل از عملیات بتن ریزی به سکو متصل می گردد تا پایه های (ستون) پرگولا بر روی آن قرار گیرند و در ادامه مونتاژ کردن سازه با جوش و پرچ صورت می گیرد که باید برای تقویت اتصالات از پروفیل های نبشی استفاده کرد.

کلیه پروفیل های سازه از راه محاسبات معین می گردد که باید قادر به تحمل وزن خود باشند. در خاتمه پوشش (کاور) کلیه سطوح با مصالحی از جمله چوب و سنگ کار می گردد که به وسیله پیچ گالواهمه و کلیپس به المان سازه پرگولا نصب می شوند.



به "کاربرد و مزایای سنگ مصنوعی کورین" امتیاز دهید

1 کاربر به "کاربرد و مزایای سنگ مصنوعی کورین" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد و مزایای سنگ مصنوعی کورین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252