آشنایی با دیوار سبز (Green wall) یا ترلیز (Trellis)

دیوار سبز (Green wall) یا ترلیز (Trellis) به سازه ای گفته میشود که مخصوص نگهداری گیاهان در روی سطح دیوار ساخته شده است و باعث زیباتر شدن محوطه میگردد.

آشنایی با دیوار سبز (Green wall) یا ترلیز (Trellis)
به گزارش گروه ساختمانی آبان،

دیوار سبز (Green wall) یا ترلیز (Trellis) را با توجه به شرایط آب و هوایی، به وسیله انواع گیاهان طبیعی پوشش می دهند و چشم انداز فوق العاده زیبایی را بوجود می آورند. دیوار های سبز را معمولا برای افزودن چشم اندازی عالی و خیره نماینده به ساختمان ها، خانه، محل کار یا در سطح شهر ایجاد می نمایند.

در حقیقت دیوارهای سبز، در آپارتمان ها و خانه هایی است که با کمبود مکان برای اجرای فضای سبز روبرو اند، ایده بسیار مناسبی است.

ترلیز یا دیوارهای سبز را می توان به صورت مستقیم یا دو پوسته پیاده سازی کرد. در روش مستقیم، دیوار سبز بدون فاصله و واسطه به دیوار اصلی متصل بوده و گیاهان بر روی سطح آن حرکت می نمایند. البته در این روش، ریشه گیاهان در زمین قرار گرفته است. و در روش دو پوسته، معمولا از یک دیوار حائل یا سازه نگهدارنده استفاده می شود. این روش دو پوسته، خود به انواع دسته بندی های مختلف بر اساس نحوه اجرا یا نوع پوشش مورد استفاده، تقسیم می شود.

انواع دسته بندی های اصلی دیوار سبز در نحوه اجرا

  • مدولار

در این سبک، می توان یک دیوار سبز مستقلی ایجاد کرد که از بدنه اصلی ساختمان، جدا است. و برای اجرای آن به داربست های فلزی از جنس گالوانیزه سبک احتیاج است تا بر دیوار بنا نصب شود. این پنل ها هم دارای استحکام کافی و هم انعطاف پذیری لازم هستند. بنابراین می توان به اشکال مختلف آنها را شکل داد و بعلاوه برای ایجاد پل بین قسمت ها مختلف بنا، از آنها استفاده کرد.

  • کابلی

این دیوار سبز، از کابل هایی تشکیل شده است که از یک سری توپی که بر روی دیوار بنا نصب شده است، عبور می نمایند. این کابل ها، به صورت تکیه گاهی برای گیاهان استفاده می شوند. و عمدتا گیاهانی که برای اجرای دیوار سبز کابلی استفاده می شوند، از نوع رونده هستند.

  • شبکه ای یا سیمی

سازه ای که برای ایجاد این دیوار بکار می رود به صورت شبکه توری فولادی بسیار سبک است که به دیوار بنا متصل شده و تکیه گاهی برای گیاهان بالا رونده ایجاد می نماید.

  • نمد پلیمری

این سبک دیوار سبز، با دیگر روش ها فرق دارد. در این روش پارچه نمدی پلیمری که قابلیت زهکشی دارد را به صورت تا خورده، بر روی قاب زیرساخت قرار گرفته و محفظه ها یا گلدان هایی را به صورت ردیف با طبقات رو به بالا، بر روی قاب زیرساخت قرار می دهند که گیاهان در این گلدان ها و محفظه ها کاشت می شوند.

  • هیدروپونیک

در این سبک دیوار سبز، از خاک استفاده نمی شود و گیاهان فقط بر پایه آب تغذیه می شوند. در حقیقت بعضی سیستم های تاسیساتی بر روی دیوار نصب می شود که به صورت هوشمند گیاهان را تغذیه می نماید و به کاشت آنها یاری کند.

انواع دیوارهای سبز بر اساس پوشش

  • پوشش نرم

در این سیستم دیوارهای سبز، خاک درون طاقچه دارند که بر روی دیوار نصب شده است. و ضروری است که پوشش خاک در این سیستم حداقل یک بار در سال تعویض شود. البته این سیستم برای مکان ها شلوغ و پر رفت و آمد مناسب نیست.

  • پوشش حصیری

سیستم پوشش حصیری، برای فضاهای داخلی ساختمان مناسب است. این سیستم از فیبر الیافی یا حصیر تشکیل می شود که به صورت لاغر و در چند لایه اجرا می شود. این سیستم، قابلیت نگه داری آب را ندارد، بنابراین به آبیاری مداوم احتیاج است.

  • پوشش ساختاری

این سیستم از دیوار سبز را می توان در اشکال و میزان های مختلف اجرا کرد. و هم چنین دوام بسیار بالا و طولانی مدتی دارند و می توان ظرفیت آب را با توجه به احتیاج، کم یا زیاد کرد.



به "آشنایی با دیوار سبز (Green wall) یا ترلیز (Trellis)" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با دیوار سبز (Green wall) یا ترلیز (Trellis)" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دیوار سبز (Green wall) یا ترلیز (Trellis)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252