سنگ تراورتن چیست؟ (تاریخچه و کاربردها)

سنگ های تراورتن از عناصر مهم و اساسی در طراحی کف و دیوارهای داخلی به حساب می آیند و سهم بسیار قابل توجه ای در علم طراحی رنگ ها و دیزاین داخلی ساختمان دارند. امروزه با توجه به محل قرار گیری سنگ ها در ساختمان (به عنوان مثال نمای ساختمان، دیوارهای داخلی، کف پوش داخل ساختمان، قرنیز و همین طور دیوارها و سطح محوطه ویلا و اطراف استخر و فضای سبز ساختمان) و همچنین نوع و کاربری سازه از انواع مختلف سنگ های تراورتن و طیف رنگ بندی متنوع و فراوان سنگ های تراورتن استفاده می شود.

سنگ تراورتن چیست؟ (تاریخچه و کاربردها)

به گزارش گروه ساختمانی آبان، سنگ تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن یکی از زیباترین سنگ های ساختمانی و مورد علاقه طراحان و معماران بی شماری است. سنگ آهک به مرور زمان تحت فشار و دمای بیش از حد پوسته زمین قرار می گیرد. این سنگ را از دل رسوبات چشمه های آب گرم و البته غارهای سنگ آهک بیرون می کشند. منبع اصلی تراورتن از رسوبات چشمه های آب گرم است. با این وجود بعضی غارهای آهکی نیز سرشار از این سنگ زینتی و زیبا هستند.

ویژگی های سنگ تراورتن

تراورتن یک سنگ متخلخل است؛ این بدین معناست که حفره های بسیار ریزی در بافت این سنگ یافت می گردد. جدای از حفره های ریز، وجود الگوهای متفاوت و رنگ بندی های زیبا از دیگر ویژگی های تراورتن به شمار می رود. بازه رنگ تراورتن از سفید عاجی گرفته تا طلایی و حتی قهوه ای را شامل می گردد. این رنگ ها در اثر وجود آهن و مواد آلی در پوسته زمین به وجود می آیند. امروزه در بخش های مختلفی از منزل همچون دیوار، کف ساختمان و بخش هایی از حمام و آشپزخانه از تراورتن استفاده می گردد.

معماران و طراحان ساختمان به دلیل زیبایی طبیعی تراورتن از آن استفاده زیادی می نمایند. ظاهر کلاسیک و البته تنوع در طرح و رنگ باعث شده که تراورتن مناسب پروژه های فراوانی گردد. آشپزخانه، حمام، اتاق نشیمن، راه پله و حتی بخش هایی از سرویس بهداشتی را می توان با تراورتن مزین کرد. نمای خارجی ساختمان نیز یکی دیگر از گزینه های استفاده از تراورتن است.

تاریخچه سنگ تراورتن

سنگ تراورتن امروزه در نمای خارجی و البته معماری داخلی بسیاری منازل یافت می گردد. با این وجود تراورتن پیشینه ای طولانی دارد که به دوران روم باستان ختم می گردد. کولوسئوم (Colosseum) یکی از شاخص ترین نمادهای معماری روم باستان است که در آن از تراورتن استفاده شده است.

با وجود پیشینه تاریخی تراورتن، استفاده از آن را در آثار طراحان معاصری همچون لودویگ میس فن در روهه (Ludwig Mies van der Rohe)، معمار مشهور آلمانی-آمریکایی می توان مشاهده کرد. غرفه آلمان در بارسلونا جهت نمایشگاه بین المللی سال 1922 یکی از آثار این معمار است که به طرز شگفت انگیزی زیبا است و الهام بخش دیگر طراحان شده است. در معماری این بنا به صورت عمده از سنگ تراورتن و مرمر استفاده شده است.

معماری مجلل با تراورتن

جهت ایجاد فضایی مجلل و اعیانی می توان از سنگ تراورتن استفاده کرد. کادر شومینه، ظاهر دیوارها و کف اتاق را می توان با تراورتن به کلی متحول کرد. ترکیبی از رنگ های طبیعی و الگوهای فوق العاده زیبا، تراورتن را برای معماری ایده آل می نماید و فضایی باشکوه خلق خواهد نمود.

کاربردهای سنگ تراورتن

با استفاده از سنگ تراورتن در راه پله، یک منزل با طراحی ساده به یک بنای مجلل تبدیل می گردد. از طرفی نمای خارجی، پیشخوان (مثل اپن آشپزخانه)، کف و دیوار را نیز می توان با این سنگ ارزنده مزین نمود. به دلیل استحکام بالای تراورتن و البته رنگ بندی های متنوع، می توان راه پله را با الگوهای بی شماری طراحی کرد.

نماد باشکوه زیبایی

به دلیل بافت طبیعی و پیچیده و البته رنگ بندی های فراوان، این سنگ زیبا و جلاخورده بسیار مورد توجه قرار می گیرد. توسط سنگ تراورتن یک آشپزخانه با معماری ساده را می توان به یک شاهکار هنری تبدیل کرد. ظاهر خاص تراورتن را می توان با مصالح دیگری همچون چوب، شیشه و چرم نیر آراست.

در صنعت ساختمان همزمان با پیشرفت روز افزون در تمامی حوزه ها، حس زیبایی شناسی و درک زیبایی فضای داخلی ساختمان امری است که در کنار توجه به مسائل سازه ای و مهندسی ساخت، از اهمیت روز افزونی برخوردار است. از این رو همه روزه انتخاب مصالح و سنگ تراورتن که بتواند ضمن هم گام بودن با پیشرفت صنعت ساختمان به مهندسین معمار اجازه دهد تا طراحی های خود را آزادانه تر پیاده سازی کنند، بیشتر احساس می شود.

سنگ های تراورتنی که در ساختمان ها از آن ها استفاده می شود اغلب دارای میزان سختی و جلای متفاوتی هستند، برای مثال سنگ های تراورتنی که در محل های پر رفت آمد و همچنین در فضاهایی که با سرما و گرما مستقیما در تماس هستند استفاده می شود اغلب سنگ هایی هستند که دارای ماهیت آذرین (آتشفشانی) و دارای حداقل میزان آهک هستند.

آهک موجود در سنگ ها به علت آن که توانایی واکنش سریع با آب را دارند به هیچ عنوان استفاده از چنین سنگ هایی از نظر اجرایی در محیط های مرطوب و یا محل هایی که در تماس مستقیم با عوامل جوی از قبیل باران و برف و... هستند مناسب نیست.

 از این رو باید علاوه بر این که به مسائل معماری و دیزاین داخلی توجه ویژه ای شود به جنس سنگ تراورتن انتخابی در طرح ها از لحاظ فنی هم توجه شود. تراورتن یکی از سنگهای پر کاربرد در معماری مدرن است. معمولا برای نمای ساختمان، پوشش دیوار و کف پوش از سنگ تراورتن استفاده می شود.

سنگ طبیعی تراورتن از زمان بسیار قدیم در ساخت ساختمان های عمومی استفاده شده است. کاخ ها، ریحان ها، معابد ... همه با این سنگ آهک رسوبی (سنگ تراورتن اصفهان) تشکیل شده توسط رسوبات کربنات کلسیم است. از زمانی که یک محصول تزئینی از نظم اول محسوب می شود، ویژگی های سنگ تراورتن حاجی آباد چند منظوره است: نه تنها این سنگ تراورتن سفید کیفیت های ترکیبات مهم را به وجود می آورد که به راحتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و این سنگ تراورتن ارزان قدرت زیادی به دست می دهد؛ همچنین سنگ تراورتن سفید و سنگ تراورتن کرم دارای زیبایی ظاهری خاصی است. سطح نامنظم سنگ تراورتن آتشکوه با حفره های کوچک و انواع الگوهای بی حد و حصر، رگه های روشن و غریب و رنگ آمیزی کالیودوسکوپی، تغییر پذیری پر از ظرافت. سنگ تراورتن شکلاتی خود را مجددا سازگار با مفاهیم جدید ساختاری و معماری مورد نیاز زمان های ما قرار می دهد.

امروزه یکی از مناسب ترین سنگ های تراورتن در صنعت معماری و ساختمانی که دارای بافت منسجم جهت استفاده در نما خارجی ساختمان(سنگ تراورتن نما) و همچنین در کف ساختمان ها اعم از کاربری تجاری و اداری و یا مسکونی را دارا است، سنگ تراورتن گروه لوکس آبان است. سنگ های تراورتن با کیفیت گروه لوکس آبان و سنگ های تراورتن نما ساختمان در کنار دارا بودن بافت و جنس سخت و مقاوم دارای سطحی صیقلی و قابلیت شکل پذیری بالا در برش کاری ها است. امروزه سنگ های تراورتن نمای ساختمان با توجه به معادن وسیعی (معادن سنگ تراورتن اصفهان، معادن سنگ تراورتن عباس آباد، معادن سنگ تراورتن حاجی آباد، معادن سنگ تراوتن آتشکوه، معادن سنگ تراورتن یزد و معادن سنگ تراورتن کاشان) که در مناطق مختلف دارا است، در رنگ های بسیار زیبا و خاص (سنگ تراورتن سفید، سنگ تراورتن کرم، سنگ تراورتن شکلاتی) تهیه می شود. که همین امر باعث توجه ویژه مهندسین طراح به استفاده از این سنگ های تراورتن ارزان و باکیفیت (قیمت سنگ تراورتن سفید، قیمت سنگ تراورتن کرم، قیمت سنگ تراورتن شکلاتی، قیمت سنگ تراورتن) در طراحی های خود است.

مزایای سنگ تراورتن:

  1. سنگ تراورتن به دلیل داشتن حفرات، خاصیت عایق حرارتی و عایق صوتی دارد.
  2. رایج ترین رنگ های آن مقرون‌ به‌ صرفه هستند.
  3. بافت این سنگ دارای خلل و فرج و پرمنفذ، مانعی برای لیز خوردن است.
  4. به جای استفاده از ملات در نصب سنگ نما ، سنگ را اسکوپ می توان کرد.
  5. بافت این سنگ، نمایی دیدنی و لوکس به همراه می آورد.
  6. سنگ تراورتن دچار رنگ‌ رفتگی نمی شود.
  7. دیرتر کثیف شدن این سنگ نسبت به سایر سنگ ها می باشد.

معایب :

  1. عدم یکنواختی رنگ و مواج بودن طرح سنگ تراورتن یکی از معایب آن محسوب میشود و همچنین مقاومت پایین آن در برابر سرما کم می باشد.
  2. این نوع سنگ جاذب آب می باشد و در هنگام فرآوری و پولیش زدن به سنگ ، باعث کم شدن میزان جذب آب می شود.در مدت حفظ ماندگاری و زیبایی سنگ تراورتن تاثیر قابل توجهی می گذارند.
  3. این نوع سنگ نسبت به مواد اسیدی به شدت واکنش پذیر است . حساسیت این نوع سنگ به مواد اسیدی مانند الکل، قهوه، سرکه، آب های اسیدی و…. می باشد.

معادن معروف سنگ در ایران عبارتند از :

1-حاجی آباد در جنوب ایران:

ویژگی های سنگ این معدن به رنگ کرم روشن و همچنین تیره و شکلاتی می باشد. در این معدن سنگ به دو شکل مشاهده می شود. بی موج و موج دار برش داده می شود . کاربرد این نوع سنگ در نماهای کلاسیک و رومی اغلب برش ها بصورت بی موج میباشد

2-دره بخاری:

مشخصه سنگ سنگ تراورتن این معدن دارای زمینه ای کرم روشن تا شکلاتی است که دارای موج ها منظم و پیچ زیبایی درآن مشاهده می شود.

3- آذرشهر در آذربایجان غربی :

ویژگی سنگ تراورتن قرمز در اذربایجان غربی دارای شفافیت و یکنواختی و ثبات رنگ طی سالیان طولانی می باشد. سنگ قرمز آذرشهر در فرآیند تولید به منظور پرکردن  خلل و فرج از رزین استفاده میشود.

4- سیلور در شهر کاشان

5-معدن تراورتن شکلاتی آقامحمدی در کاشان

6-ابیانه

از صادراتی ترین سنگ های ایران ، سیلور ،  قرمز آذر شهر ، لیمویی ، دره بخاری را میتوان اشاره کرد.


از مواردی که امروزه از سنگ های تراورتن در طراحی و دیزاین داخلی ساختمان ها استفاده می شود می توان به استفاده از سنگ های تراورتن با قیمت مناسب و کیفیت بالا در آشپزخانه ها در فضای بین کابینت و همچنین استفاده از سنگ های تراورتن ارزان قیمت و با کیفیت در معماری مدرنیته به عنوان متریال مورد نیاز سرویس های بهداشتی و همچنین فضاهای استخر اشاره کرده، نوع خاص و به نسبت جدید استفاده از سنگ های تراورتن به عنوان رویه میز است و همچنین به عنوان سنگ های تراورتن دکوری روی کابینت اشاره کرد.

در زمینه شناخت انواع سنگ های تراورتن (سنگ تراورتن چیست؟) و کیفیت سنگ های تراورتن (سنگ تراورتن کرم، سنگ تراورتن سفید، سنگ تراورتن ارزان قیمت، قیمت سنگ تراورتن) سوال های زیادی مطرح می شود که تیم طراح و مجری گروه لوکس آبان با بهری گیری از آخرین تجارب اجرایی خود و مقالات علمی روز دنیا اقدام به پاسخگویی می کند:

سوالات متداول سنگ تراورتن (FAQ):

علت وجود سوراخ هایی در سطح سنگ های تراورتن به چه علت می باشد؟ (آیا دلیل بر کیفیت پایین سنگ های تراورتن است؟)

پاسخ: سنگ های تراورتن دارای ماهیت سخت و در عین حال شکل پذیری بالایی در برش کاری می باشد. علت وجود حفره های کوچک در سطح سنگ های تراورتن به هیچ عنوان از ضعف سنگ تراورتن نیست و در واقع ماهیت مواد تشکیل دهنده این سنگ های تراورتن به این گونه است. البته وجود حفره های بزرگ که توام با ترک هستند در هنگام برش از نقاط ضعف سنگ تراورتن (مزایا و معایب سنگ تراورتن چیست) حساب می شود و اصطلاحا می تواند دلیل بر کیفیت پایین سنگ تراورتن ارزان قیمت باشد.

در صورت وجود حفره های بزرگ در سنگ های تراورتن آیا امکان استفاده مطلوب از سنگ های تراورتن وجود دارد؟

پاسخ: امروزه در بازار سنگ های تراورتن امکان وجود چنین سنگ هایی در بارهایی که با متراژ های بالا جهت استفاده در ساختمان سازی، مستقیما از انبار های دپوی سنگ تراورتن اصفهان و انبار های دپوی سنگ تراورتن عباس آباد و انبار های دپوی سنگ تراورتن حاجی آباد و انبار های دپوی سنگ تراوتن آتشکوه ارسال می شود وجود دارد.

اما راه حلی که در همان هنگام برش های طولی در کارخانه اتفاق می افتد این است که از موادی به نام رزین در حفره های سنگ تراورتن تزریق شده و در صورت عمل آوری مناسب، عملا رزین های تزریقی عضوی از بافت سنگ شده و امکان استفاده مطلوب با حداکثر کارایی را فراهم می آورد.

نحوه فروش سنگ های تراورتن در چه ابعادی است (ابعاد سنگ تراورتن برای نما) و قیمت سنگ تراورتن نمای رومی چقدر است و جهت برش کاری برای سر ستون ها و مجسمه ها در طرح های معماری، به چه طریقی است؟

پاسخ: سنگ های تراورتن اغلب برای مصارفی از قبیل نماهای ساختمان به صورت اصطلاحا اسلب فروخته می شود که ابعاد اسلب ها (ابعاد سنگ تراورتن) در حالت استاندارد دارای عرض 40 سانت در طول 2 متر و 40 سانت است. که در کارگاه ساختمانی متناسب با نقشه های اجرایی، سنگ های تراورتن توسط استاد کار برش می خورد.

اما برای استفاده در کف سالن ها معمولا سنگ ها در قطاع استانداردی تهیه می شود که شامل ابعاد 30 در 30 سانت و 40 در 40 و 50 در 50 و 60 در 60 و در صورت سفارش تا ابعاد 80 در 80 سانت هم تهیه می شود. و برای تهیه اشکال خاص و برش کاری های متفاوت به این طریق است که به شرکت های که دارای دستگاهای دیجیتال برش سنگ تراورتن هستند اسکوپ سنگ تراورتن در رنگ مورد نظر و طرح سه بعدی را داده و این دستگاه ها دارای قابلیت برش سنگ تراورتن نما در طرح مورد نظر هستند.

علت قیمت متفاوت سنگ تراورتن چیست؟ (و درجه بندی کیفی سنگ های تراورتن بر چه اساسی انجام می شود؟)

پاسخ: در هنگام قیمت گذاری بر روی سنگ های تراورتن، سنگ های تراورتن را بر اساس صافی سنگ تراورتن و یک دستی سنگ تراورتن و هرچه سفیدتر بودن سنگ های تراورتن طبقه بندی و قیمت گذاری می کنند، هرچه خطوط و اصطلاحا شال روی سنگ های تراورتن سفید کمتر باشد و از بازی رنگ کم تری برخوردار باشد و سنگ تراورتن سفید دارای رزین کمتر و ترک کم تری باشد مرغوب تر و خلوص بالاتر و به طبع قیمت بالاتری هم دارد.

گروه لوکس آبان در تمامی مراحل طراحی و اجرای سنگ کاری در انواع پروژه ساختمانی و مشاوره خرید انواع سنگ های ساختمانی که مستقیما از معدن تهیه می شوند و با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می گیرد، در خدمت شما مشتریان محترم گروه لوکس آبان است.



به "سنگ تراورتن چیست؟ (تاریخچه و کاربردها)" امتیاز دهید

5 کاربر به "سنگ تراورتن چیست؟ (تاریخچه و کاربردها)" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ تراورتن چیست؟ (تاریخچه و کاربردها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252