آجر نما چه مزایا و معایبی دارد؟

آجر نما یکی از انواع آجر می باشند که برای زیبایی نمای های داخل و خارج از خانه منظور می شود که به اصطلاح در نازک کاری بناها استفاده می شوند. در زمانهای قدیم آجر را در ساختمان برای محکم کاری و نازک کاری بنا بصورت همزمان استفاده می کردند که میتوان گفت یکی از سبک های بزرگ معماری دنیا بشمار می رود.

آجر نما چه مزایا و معایبی دارد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، امروزه اجرای چنبن سبکی در صنعت ساختمان امکان پذیر نمی باشد چرا که ساختار ساختمان سازی در حال حاضر با گذشته تفاوت کرده است ولی همچنان می توان گفت که نماکاری آجری یکی از برترین راهکار ها در زمینه زیبا سازی بناهای مدرن، سنتی و..می باشد.

مزایا استفاده از آجر نما:

  1. امروزه مقدار استفاده از آجرنماهای نسوز بالا رفته است به این علت که آجرنماها دارای تنوع رنگ و گستردگی زیاد این نوع مصالح در بین مردم می باشد.
  2. فراوری راحت و دسترسی آسان به مواد اولیه این نوع مصالح مقدار سفارشات به نسبت بالا می رود.
  3. قیمت پایین آن نسبت به مصالح دیگر و بالا رفتن تورم در کشوراستفاده مردم از این محصول برای ساخت خانه و نما ساختمان شان استفاده می نمایند.
  4. آجرهای نما در مقابل اشعه های خورشیدی مقاوم بوده و تحت هیچ گونه شرایطی رنگ آنها برنمی گردد و زیبایی و جلوه ساختمان را از دست نمی دهد.
  5. این نوع آجر در برابر آتش سوزی های بسیار زیاد و همچین ضربات محکم کاملا مقاوم بوده و از استحکام بالایی برخوردار می باشد.
  6. پایداری رنگ طبیعی این نوع از آجرهای نماها در برابر عوامل طبیعی بسبار زیاد بوده است.

معایب استفاده از آجر نما:

  1. استفاده از آجرنما ها جرم بالای آن نسبت به دیگر نماکاری ها می باشد. استفاده زیاد از آجر در نما در بالا رفتن وزن سازه تاثیر زیادی دارد به همین علت در نمای ساختمان های بلند و مرتفع بسیار کم استفاده می شوند.
  2. این نوع نما به علت بارش باران و تابش نور آفتاب، در سطح نماشوره ها و لکه هایی ایجاد می گردد که از بین بردن آنها کار بسیار دشواری می باشد.
  3. بعد از مدتی حفره های ریز و آلودگی ها در حفره ها جمع شده و باعث خوردگی و سیاهی یا تیره گی نمای ساختمان شده و تیره گی در نمای ساختمان هم به علت وجود سولفور آهن بوده که موجب تیرگی رنگ و سیاهی آجرها می گردد.

انواع آجر نما:

آجر نما شامل انواع مختلفی می یاشند که عبارتند از: آجرنما شیل، ده سوراخ (ماشینی)، قزاقی، ختایی، رستیک، لعابی و.. می باشد.که البته امروزه در ساختمان های مدرن و بعلاوه طراحی های سنتی به علت مقاوت، استحکام و بعلاوه زیبایی آجرهای نسوز بیشترین جذب مخاطب و مصرف را دارا هستند.

1. آجرنما شاموتی:

این نوع از آجرنما ها نوعی از انواع آجرهای با دوام و مقاوم هستند که در نمای ساختمان به منظور زیبایی و ایجاد یک نمای متفاوت به کار می رود. انواع آجرنما شاموتی در رنگ ها، ابعاد و مقدار های مختلف فراوری و عرضه می شوند. این آجرنما در رنگ های زرد، زرد متمایل به نارنجی، قهوه ای روشن، قهوه ای اخرایی، قهوه ای تیره، نارنجی تیره و زرد که در بازار موجود می باشند.

آجرنما شاموتی به صورت مستطیل شکل و مربع شکل در کارخانه ها فراوری می گردد. مطابق با نوع نما و طرح ساختمانی، از این آجرها برای زیبا سازی فضا استفاده می گردد. بعلاوه، آجر شاموتی را می توانید به صورت نصب در زاویه ها به کار گیرید. آجر نما شاموتی جزو آجرهای نسوز محسوب می گردد.

2. آجر نما پلاک:

آجر پلاک یکی دیگر از انواع آجرنماها است که مقاومت بسیار خوبی در برابر تغییرات شرایط محیطی داشته و به عنوان نمای بیرون ساختمان به کار می رود. آجر پلاک از خاک رس و افزودنی های دیگر تهیه می گردد و در رنگ های مختلف نظیر زرد، نارنجی و قهوه ای در بازار وجود دارد. از آجر پلاک می توانید برای نمای ساختمان های مسکونی، ویلاها و مجتمع های اداری و تجاری بهره ببرید. آجرپلاک هم در دسته آجرهای نسوز قرار گرفته است، بنابراین در برابر حریق و آتش سوزی مقاوم است.

در بازار با نام آجرنما قزاقی هم روبرو شده باشید؛ آجر نما قزاقی هم نوعی از آجر پلاک است که برای نمای بیرونی ساختمان به کار می رود و معمولاً دارای رنگ روشن می باشد. ابعاد آجر قزاقی شامل ضخامت، طول و عرض آجر پلاک و بعلاوه بافت آجر نمای قزاقی فرق دارد. با توجه به طرح و نمای بیرونی ساختمان از یک یا چند نوع از انواع آجر پلاک برای ظرافت کار در نمای بیرونی استفاده می گردد. آجرنما پلاک دارای کمترین شوره زدگی در برابر تغییرات شرایط محیط است.

3. آجر نما حصیری:

آجرنمای حصیری یکی از انواع آجر چینی می باشد. این آجرها مانند سایر انواع آجرنما از خاک رس و افزودنی ها تشکیل می گردد؛ با این تفاوت که سطح آجر دارای بافت های شبیه به بافت حصیری می باشد. آجر نما حصیری از نظر رنگ و طرح بسیار زیبا بوده و نمای متفاوت در ساختمان به وجود می آورد.

بعضی از انواع آجرنمای حصیری را به صورت لعابی فراوری می نمایند به علت این که بتواند نمای ظاهری آن را زیباتر کرده و مقاومت آن را در برابر خورشید و تاثیرات مواد محیطی افزایش دهد. آجرنما حصیری لعابدار، مقاومت و زیبایی فوق العاده ای برای نمای ساختمان ایجاد می نماید.

4. آجر نما رستیک:

آجرنما رستیک نوع دیگری از آجرهایی است که در نمای ساختمانی در بخش بیرونی و بعلاوه در بعضی از قسمت های داخلی برای زیباتر کردن نمای دیوار ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از آجر رستیک در دسته آجر نسوز قرار می گیرد که برای نمای ساختمان ها در قسمت دیوار به کار می رود. ابعاد و مقدار های آجرنما رستیک به صورت آجرهای معمولی است اما از نظر ظاهری دارای ناهمواری هایی می باشد که نمای ساختمان را زیباتر جلوه دهد.

5. آجر نما کرکره ای:

یکی دیگر از انواع محبوب ترین آجرها که برای نمای بیرونی ساختمان مناسب هستند، آجرنما کرکره ای نسوز است. این آجرها در هر شرایطی دما و مقاومت خود را حفظ می نمایند و معمولاً به رنگ های تیره یا قهوه ای مایل به قرمز فراوری می شوند. این آجرها از خاک نسوز فراوری شده اند و قابلیت تحمل حرارت تا دمای بالاتر از 1000 درجه سانتی گراد را دارند.

طراحی نمای بیرونی ساختمان با آجر کرکره ای موجب دوام و استحکام بیشتر نمای خارجی شده و بعلاوه مقاومت بنا را در برابر ایجاد شوره روی سطح آجر تامین می نماید. همچون سایر انواع آجرنما، آجرنما کرکره ای هم در دسته آجرهای نسوز قرار گرفته است.

مراحل پخت آجر:

1 ـ خاک رس 2 ـ بعمل آوردن خاک 3 ـ ساختن گل از خاگ 4 ـ قالب گیری (خشت زنی)

مراحل پختن آجر:

آجر پزی یعنی گرفتن آب شیمیایی از خاک رس به گونه ای که هیدرو سیلیکات آلومینیم به سیلیکات آلومینیم تبدیل شده و در نتیجه خشت دارای استقامت شده و قابلیت این را دارد که نیروی فشاری که تا حدود 100 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع را تحمل نماید این عمل از طریق حرارتی حدود 900 درجه سانتیگراد انجام میگردد بدین طریق که تا 100 درجه سانتیگراد آب فیزیکی خشت خشک شده تا این درجه آب شیمیایی خاک رس متصاعد شده و تا 900 درجه ذرات خاک رس آغاز به خمیری شدن کرده و به همین طریق دانه های ماسه و شن درون خشت را به هم می چسباند و آجر بدست می آید.

انواع کوره های آجر پزی:

کوره های آجرپزی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • کوره آجرپزی با آجر ثابت و حرارت ثابت
  • کوره آجرپزی با آجر ثابت و حرارت رونده
  • کوره آجرپزی با آجررونده و حرارت ثابت


به "آجر نما چه مزایا و معایبی دارد؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "آجر نما چه مزایا و معایبی دارد؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آجر نما چه مزایا و معایبی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252