ایمنی ساختمان و خطرات عمده

استانداردهای مختلفی برای ایمن سازی ساختمان توسط نهادهای دولتی در نظر گرفته شده است اما بخشهایی از ساختمان هستند که خطرات بیشتری دارند ما در ادامه برایتان خواهیم گفت که لازم است در فرایند بازسازی نیز به انها توجه داشت.

ایمنی ساختمان و خطرات عمده

به گزارش گروه ساختمانی آبان، 12. برق

در سال 2017، Bam Construction Limited و Shoreland Projects Limited به دلیل نقض قانون 14 برق در مقررات کار 1989 توسط HSE بعد از برق گرفتگی یک کارگر، مقصر شناخته شدند و منجر به جراحات تأثیرگذار متعددی شد. این اتفاق از تماس تیر چراغ برقی که در حال قرارگیری در محل خود بود با سیم برق 11 کیلوولت بالاسر روی داد. کارگر باید با استفاده از یک تخته چوب تیر برق را بلند می کرد. تحقیقات HSE نشان داد که علت حادثه: مشخص نشدن خطوط برق به طور مشخص بود و هیچ گونه اقدامات کنترل مناسبی برای جلوگیری از تماس وجود نداشت. درحالی که تنها یک کارگر مجروح شده بود، چندین نفر در معرض خطر قرار گرفتند. BAM 260،000 پوند جریمه شد و دستور داده شد تا 9،415 پوند هزینه های اضافی را نیز بپردازند. Shoreland Projects 22 هزار پوند جریمه شد و دستور پرداخت هزینه 8442 پوند داده شد.

درکل، به طور متوسط سالانه در کشور حدود سه حادثه برق-گرفتگی مربوط به ساخت وساز رخ می دهد. به طور ترسناکی تعداد فزاینده ای از حوادث ناشی از برق گرفتگی شامل کارگران فاقد صلاحیت انجام کار برقی می شوند.

11. الیاف و سموم موجود در هوا

بر اساس HSE، هر سال 12000 مورد مرگ ومیر بیماران ریوی ناشی از کار وجود دارد که 18000 مورد جدید گزارش شده از مشکلات تنفسی است. درحالی که ساخت وساز مسئول همه این موارد نیست، اما این صنعت بیشترین سهم را در این مشکلات دارد. مشکل اینجاست که بسیاری از این شرایط می توانند سال ها طول بکشند تا پیشرفت کنند، سبب ایجاد یک احساس غلط نسبت به امنیت شوند و باعث می شود کارگران و سرپرستان نسبت به اجرای صحیح استفاده از PPE سهل انگار شوند.

منابع آسیب های بالقوه ریه در محیط ساخت وساز:

  • گردوغبار ناشی از سنگ تراشی، برداشتن قلوه سنگ ها و تمیز کردن کلی محل
  • الیاف سمی که هنگام پهن کردن فرش به هوا بلند می شوند، ایزوسیانات های استنشاق شده، که در رنگ ها، لاک ها، چسب ها، کف پوش ها و مصالح ساختمانی مورداستفاده قرار می گیرند .
  • گردوغبارهای مختلف چوب

شرایط ایجادشده از تنفس این ذرات، باعث می شود آسم شغلی به سیلیکوز، COPD (بیماری انسدادی مزمن ریوی) و سرطان ریه سوق پیدا کند.

10. آزبست ها

منبع اصلی دیگر شرایط مهلک تنفسی، آزبست ها هستند. هنگامی که مرگ ومیر سالانه در اثر بیماری ریوی بر اساس نوع طبقه بندی می شود، سرطان ریه مربوط به آزبست 20٪ از کل را تشکیل می دهد. تخمین زده می شود 500000 ساختمان عمومی در انگلیس حاوی آزبست باشد. عناصری مانند کاشی های سقفی، کاغذ حرارتی و گچ دیواری، عایق کاری، دیوارهای سیمانی و حتی تابلو ها و متصل کننده های مدار در ساختمان های قدیمی خطرات زیادی را برای افراد بی احتیاط بخصوص برق کارها ایجاد می کنند.

توجه به این نکته ضروری است که آزبست بسیار خطرناک است زیرا حمل گردوغبار خانه می تواند خطراتی را برای خانواده یک کارگر به همراه آورد. هنگامی که یکی از اعضای خانواده با گردوغبار آزبست در تماس باشد، همگی در معرض خطر ابتلا به مشکلات تنفسی قرار می گیرند، که در معرض قرار گرفتن ثانویه یا کنار شغلی گفته می شود.

9. ریزش های ناخواسته

از 137 کارگر کشته شده در محل کار در طول 2016-2017، 10 نفر به دلیل سقوط چیزی کشته شدند. افرادی که در محدوده حفاری ها کار می کنند بسیار در معرض خطر هستند، زیرا چندین اتفاق ممکن است رخ دهد، که شامل:

  • افتادن در حفاری
  • ناحیه اطراف حفاری ناپایدار می شود و درنتیجه بارهای اضافی (مانند داربست یا وسایل نقلیه) فرومی ریزند
  • تضعیف یکپارچگی سازه های اطراف، باعث فروپاشی آن ها می شود
  • صدمات ناشی از افتادن مصالح هنگام کل حفاری خودش فرومی-ریزد

8. جابجا کردن مصالح

جابجا کردن دستی مصالح شامل بلند کردن، نگه داشتن، حمل، پایین آوردن، فشار و کشیدن مصالح و بارها است. درحالی که انواع مختلفی از صدمات در جابجایی مصالح (کبودی، سوراخ شدن، شکستگی استخوان) وجود دارد، شایع ترین آن آسیب بافت نرم، یعنی آسیب به ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها، دیسک ها، غضروف ها و یا اعصاب است.

به طورمعمول، آسیب های بافت نرم روی گردن، شانه ها، آرنج، بازوها، مچ دست، دست، کمر، باسن، پاها، زانوها، مچ پا و پاها تأثیر می گذارد. این آسیب ها می توانند بلافاصله باعث درد شوند یا با درد جزئی شروع شوند و به تدریج با مرور زمان بدتر می شوند. شدت آسیب دیدگی نیز می تواند متفاوت باشد، از ناراحتی های خفیف تا متوسط و درد های شدید گرفته تا احتمال بروز ناتوانی دائمی. درمان می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد، که این امر نه تنها توانایی کار و کسب درآمد را مختل می کند بلکه بر فعالیت های شخصی روزانه نیز تأثیر می گذارد.

7. سندروم دست و لرزش

سندرم دست و لرزش (HAVS) زمانی اتفاق می افتد که یک کارگر به طور مداوم از ابزارهای دستی استفاده می کند. اگرچه به راحتی قابل پیشگیری است، اما هنگامی که شخصی دچار HAVS شده باشد، آسیب دائمی است. علائم اولیه HAVS شامل سوزن سوزن شدن و یا بی حسی در انگشتان و دست ها است. در صورت عدم درمان، مهارت ها محدود می شوند و گیرنده های لمسی مختل می شوند. این امر باعث می شود کارگران نتوانند به درستی چیزی را نگه دارند، که انواع مشکلات را - از عدم توانایی در نگه داشتن ابزار تا پر کردن لیوان آب- ایجاد می کند.

6. آلودگی صوتی

از سال 2007 تا 2017، HSE گزارش داده است که 1،505 مورد جدید ناشنوایی ناشی از کار در انگلیس وجود داشته است، که از این تعداد 10 نفر زن و 1495 نفر مرد بودند. سایت های ساختمانی می توانند مشکل ساز باشند خصوصاً در صورت ایجاد سر و صدا در سطح خطرناک. مشکل اینجاست به دلیل متغیر بودن میزان سر و صدا در سایت، کارگران اغلب در پوشیدن وسیله صحیح محافظ شنوایی سهل انگار هستند. همچنین با استفاده از محافظ شنوایی مشکلی مطرح می شود که نه تنها عدم تمایل به پوشیدن آن ها را افزایش می دهد بلکه می تواند خطرات دیگری نیز ایجاد کند، مانند عدم امکان شنیدن پیغام هشدار یا عدم تطابق صحیح با PPE.

5. لغزش ها و اشتباهات

لغزش ها و اشتباهات شایعترین آسیب غیر کشنده مرتبط با محیط کار است که هر ساله گزارش می شود و تقریباً 40٪ از آسیب های گزارش شده را تشکیل می دهد. در صنعت ساخت وساز، HSE گزارش می دهد که هر ساله چندین هزار کارگر در محل زخمی می شوند، تقریباً 1000 نفر از آن ها با یک مفصل دررفته یا استخوان شکسته درگیر هستند. فاکتور کلیدی در لغزش ها و اشتباهات این است که در بیشتر اوقات، با مدیریت صحیح محدوده کاری، میتوان به راحتی از خطرات جلوگیری می شود.

4. اشیاء متحرک

سایت های ساخت وساز به طور معمول یک محیط فعال هستند و همانند لغزش ها و اشتباهات، بدون مدیریت صحیح محدوده کاری، ضربه زدن به یک جسم متحرک می تواند به خطر منجر شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است یک کارگر با یک شیء متحرک برخورد کند، که شامل:

  • مناطق کار نامرتب و درهم ریخته که مانع کارکردن ایمن می شوند
  • عدم وجود چراغ های هشدار دهنده و / یا بوق بر روی وسایل نقلیه در حال حرکت
  • مناطق کاری کم نور
  • کارکردن نزدیک به اشیاء در حال حرکت
  • برخورد با عناصر سیار مانند ماشین آلات، پالت ها یا جعبه-ها
  • عدم وجود علائم هشدار دهنده در تقاطع حرکت

3. کار در ارتفاع

کار در ارتفاع همچنان یکی از مهمترین دلایل مرگ ومیر در این صنعت است و تقریباً 50٪ از کل جراحات کشنده در سال 2016-2017 را تشکیل می دهد. برخی از خطرات رایج مرتبط با کار در ارتفاعات عبارتند از:

  • عدم وجود حفاظ و بازشوهای محافظت نشده
  • محافظت نامناسب از لبه
  • نردبان ها یا داربست های ناامن
  • ابزارهای سست و / یا مصالح نادرست انباشته شده در پشت بام ها و راه روهای مرتفع

2. خستگی مفرط

اگرچه خود خستگی به طور کلی به عنوان بزرگترین خطر ذکر نشده است، اما عاملی است که بسیاری از حوادث سایت ساخت وساز را در پی دارد. کار ساخت وساز می تواند بسیار پر زحمت باشد و اغلب در شرایط سخت آب و هوایی به ساعت های طولانی کار دستی سخت نیاز دارد. وقتی یک کارگر از نظر جسمی یا ذهنی خسته می شود، سطح توجه اش پایین می رود و راه را برای تصمیمات ضعیف و اشتباهات هزینه بردار باز می کند.

1. خودکشی کردن

با کمال تعجب، خطر شماره یک در صنعت ساخت وساز جسمی نیست بلکه روانی است. خودکشی بالاتر از دلیل شماره یک مرگ ومیر یعنی سقوط از ارتفاع است. در انگلیس، ما در واقع کشور را طبق اعداد رهبری می کنیم. بر اساس آمار دفتر ملی، میانگین خودکشی در بین کارگران ساخت وساز مرد ماهر تقریباً چهار برابر میانگین کشوری است، که احتمال خودکشی را در این صنعت 63 درصد بیشتر از سایر گروههای گزارش شده قرار داده است. با نگاه جزئی تر به این ارقام، از 10،688 نفر خودکشی در محل کار گزارش شده از سال 2011 تا 2015، 1047 نفرشان در صنعت ساخت وساز مشغول به کار بودند، که بیش از 13٪ از کل ارقام را شامل می شود.

سوال بزرگ در این مورد این است که چرا؟ چه چیزی در مورد کار در صنعت ساخت وساز است که باعث می شود بیشتر از سایر صنایع مردم به زندگی خود خاتمه دهند؟ برخی به ماهیت ناامن شغل همراه با کم درآمد، استثمار و زورگویی ربط می دهند.

چیزهایی که می توانند کمک کنند

درحالی که HSE و وب سایت های دیگر مشاوره های زیادی در مورد ایمنی سایت ساخت وساز ارائه می دهند، در اینجا فقط چند نکته آمده است:

  • بررسی های روزانه سایت قبل از کار را انجام دهید تا خطرات احتمالی را متوجه شوید و اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهید.
  • جلسات ایمنی الزامی برگزار کنید. روزهای کاری را با یک جلسه کوتاه ایمنی در مورد برنامه های روز، تغییرات در سایت و بررسی اقدامات ایمنی مناسب شروع کنید. برای اطمینان از اینکه کارگران از رویه ها و روش های مناسب آگاهی داشته باشند و اهمیت پیروی از آن ها یادآوری شود، به طور منظم جلسات ایمنی برگزار کنید.
  • PPE را اجباری کنید. این شامل استفاده از لباس مناسب (از جمله جلیقه های منعکس کننده) و تجهیزات ایمنی مانند کلاه های محکم، محافظت از چشم و محافظت از گوش است.
  • برنامه زمانبندی کار روزانه دربرگیرنده زمان های استراحت منظم باشد. مطمئن شوید که کارگران استراحت کافی را انجام می دهند. آن ها را ترغیب کنید که مراقب یکدیگر باشند و محیطی امنی را ایجاد کنید که در صورت بروز درگیری یا مشاهده نشانه هایی از بی احتیاطی یا خستگی، نظرشان را آزادانه بیان کنند.
  • سلامت روان را با همان میزان اهمیت سلامت جسمی درمان کنید و در جلسات ایمنی به آن ها بپردازید. به بحث و گفتگو صریح تشویق کنید. در فراهم کردن وسایلی برای گفتگوی کارگران با یک همکار یا مدیر فعال باشید. اقدامات ساده می توانند تغییر بزرگی ایجاد کنند و مانع به بحران رسیدن فرد شوند.

جهت دریافت مشاوره رایگان در مورد بازسازی ویلای کردان با ما در تماس باشید.



به "ایمنی ساختمان و خطرات عمده" امتیاز دهید

1 کاربر به "ایمنی ساختمان و خطرات عمده" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمنی ساختمان و خطرات عمده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252