تبدیل تهدید کرونا به فرصت در بازسازی و سامان دهی برخی مجموعه های تاریخی فرهنگی

محدودیت های کرونا فرصتی برای برنامه ریزی و اقدامات مرمتی در تخت جمشید، مجموعه های حافظیه و سعدیه و... فراهم آورد که به دلیل تعداد زیاد بازدیدکنندگان روزانه در روزهای عادی سال به سختی پیش می رفت.

تبدیل تهدید کرونا به فرصت در بازسازی و سامان دهی برخی مجموعه های تاریخی فرهنگی

به گزارش گروه ساختمانی آبان، به نقل از مرکز روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه ها و معرفی و رونمایی طرح میراث دیجیتال و افتتاح وب سایت Emiras.ir که دوشنبه 29 اردیبهشت 99 از سوی کمیته بین المللی ایکوم در موزه ارتباطات برگزار گشت با اعلام این مطلب گفت: محدودیت های ناشی از کرونا خوشبختانه موهبتی به لحاظ وقت و ظرفیت سازی در حوزه میراث فرهنگی به وجود آورد و ما توانستیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

او در این مراسم با تبریک روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی از همکاری های مشترک ایکوم، وزارت ارتباطات و فناوری و اداره کل موزه ها در راه اندازی فضاهای مجازی به منظور معرفی هر چه بیشتر موزه ها، اماکن تاریخی فرهنگی طبیعی تشکر و بر فراهم سازی بازدید مجازی از موزه های خصوصی تأکید کرد.

طالبیان با اشاره به اینکه روز جهانی موزه آغازگر سال میراث فرهنگی است، گفت: برنامه های گرامیداشت هفته میراث فرهنگی اعم از نشست های تخصصی، دیدارها، تقدیرها، معرفی جاذبه های تاریخی فرهنگی طبیعی، نمایشگاه ها و... در سال جاری به دلیل محدودیت های ناشی از بیماری کرونا در تمام استان های کشور به گونه ای متفاوت و در فضای مجازی برگزار می شود.

او راه اندازی فضای مجازی برای معرفی موزه ها و برخی سایت های جهانی در 13 روز نخست سال جاری با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری و ایکوم را موردتوجه قرار داد و گفت: بیماری کرونا سبب شد که بسیاری از همکاری های مشترک در زمانی کوتاه میسر شود.

معاون میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه بعد از اتمام محدودیت های به وجود آمده نیز باید معرفی موزه ها، محوطه ها، اماکن تاریخی، فرهنگی طبیعی و آگاهی بخشی و ظرفیت سازی از طریق فضاهای مجازی ادامه داشته باشد، گفت: در این ایام محدودیت موزه ها، محوطه های تاریخی فرهنگی ما تعطیل نشد و فعالیت های بسیار زیادی در زمینهٔ حفاظت بازسازی مستندسازی و ثبت شناسنامه اموال در سامانه جام صورت گرفت و فرصتی برای برنامه ریزی و اقدامات بازسازیی در تخت جمشید، مجموعه های حافظیه و سعدیه و... فراهم آورد که به دلیل تعداد زیاد بازدیدکنندگان روزانه در روزهای عادی سال به سختی پیش می رفت.

او گفت: این محدودیت خوشبختانه موهبتی به لحاظ وقت و ظرفیت سازی در حوزه میراث فرهنگی به وجود آورد و ما توانستیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

فعالیت 2500 پروژه در حوزه میراث فرهنگی

طالبیان با اشاره به 2500 پروژه بازسازی فعال در کشور در سال گذشته گفت: از 20 فروردین سال جاری نیز پروژه های بازسازی با پروتکل هایی آغاز شده و درزمینهٔ ایجاد موزه ها نیز برای افراد زیادی مجوز صادر شده است.

او تغییر رویکرد در دو سال اخیر به ویژه در حوزه موزه ها را بسیار با اهمیت دانست و افزود: ما در آستانه ورود به قرن 15 باید موضوعات فناورانه و ارتباط با موزه های جهانی را سرعت دهیم.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به شعار انتخابی شورای بین المللی موزه ها با عنوان برابری در موزه ها؛ تنوع و فراگیری گفت: این شعار بر این نکته تأکید دارد که برابری و تنوع برای موزه ها با تفاوت های موجود به صورت فراگیر وجود داشته باشد و همه موزه ها به صورت شبکه های متصل به هم رفتار کنند.



به "تبدیل تهدید کرونا به فرصت در بازسازی و سامان دهی برخی مجموعه های تاریخی فرهنگی" امتیاز دهید

2 کاربر به "تبدیل تهدید کرونا به فرصت در بازسازی و سامان دهی برخی مجموعه های تاریخی فرهنگی" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل تهدید کرونا به فرصت در بازسازی و سامان دهی برخی مجموعه های تاریخی فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252