چطور کاغذ دیواری قدیمی را تعویض کنیم؟

ممکن است در حین بازسازی تمایل داشته باشید کاغذدیواری های قدیمی را کنده و با کاغذ دیواری جدید جایگزین کنید، در ادامه با راهنمای این کار همراه باشید.

چطور کاغذ دیواری قدیمی را تعویض کنیم؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، کندن کاغذ دیواری از روی گچ و جایگزین کردن آن با کاغذ دیواری تازه یا نقاشی خانه یکی از اقدامات اولیه در بازسازی تخصصی ساختمان - گچ کاری است که باعث تغییر در ظاهر خانه و زیبا شدن آن می گردد. اما اگر دیوار خانه گچی است باید مراقب باشید که آن نخراشید و یا زیاد مرطوبش نکنید.

کاغذ دیواری های تازه طوری ساخته شده اند که راحت تر از دیوار کنده می شوند و احتیاجی به استفاده از مواد شیمیایی نیست. ولی اگر کاغذ دیواری خانه شما قدیمی باشد و چند سال از چسباندن کاغذ دیواری روی گچ گذشته باشد کار سخت تر است. اما احتیاج نیست نگران باشد حتی اگر کاغذ دیواری قدیمی باشد هم با این روش می توانید آن را از روی دیوار جدا کنید ولی ممکن است بخش هایی از آن باقی بماند و مجبور شوید از ترکیبات شیمیایی بهره ببرید.

کندن کاغذ دیواری از روی گچ

نصب کاغذ دیواری روی گچ و کندن کاغذ دیواری از روی گچ دو مقوله ای هستند که معمولا کنار هم مطرح می شوند.

1. اتاق را آماده کنید

وسایل مورد احتیاج را یک جا جمع کنید. این تجهیزات برای کندن کاغذ دیواری از روی گچ و برخی از آن ها برای نصب کاغذ دیواری روی گچ به شما یاری خواهند کرد:

  • نوار چسب
  • پوشش پلاستیکی
  • ابزار تیز برای ایجاد خراش مثل لیسه با تیغ دسته دار
  • حلال شیمیایی چسب
  • مقداری پارچه نخی
  • اسپری
  • اسفنج
  • سطل
  • آب گرم
  • ابزار اسکورینگ یا سمباده
  • نردبان یا جایگاه

اگر تابلو یا هر شی تزئیناتی روی دیوار وجود دارد آن را جدا کنید. چون در غیر اینصورت نمی توانید کار کنید. سعی کنید کل اتاق را خالی کنید و فقط به دیوارها اکتفا نکنید. مبلمان، فرش، گلدان، تلویزیون و کلا هر چیزی که در اتاق هست را خارج کنید. کندن کاغذ دیواری ریخت و پاش زیادی دارد و ممکن است به وسایلتان آسیب بزند. اگر جایی ندارید که وسایل را آنجا بریزید حداقل آن ها را وسط اتاق جمع کنید و رویشان را با کاور پلاستیکی بپوشانید.

کف اتاق را با کاور پلاستیکی بپوشانید و از نوار پلاستیکی برای پوشاندن قرنیز بهره ببرید تا آب و خمیر به آن نشت نکند و تخته های قرنیز خیس نگردد.

2. گام دوم در کندن کاغذ دیواری از روی گچ

نوع کاغذ دیواری منزل شما معین می نماید که برای کندنش از روی دیوار چقدر باید انرژی و زمان صرف کنید. با استفاده از وال پیپرهای تازه هم نصب کاغذ دیواری روی گچ راحت تر است و هم کندن کاغذ دیواری از روی گچ بدون افزودن آب یا حلال های شیمیایی ممکن است. مهم نیست که چه نوع کاغذ دیواری دارید، قدیمی یا جدی، کار را با کندن قطعات سست آغاز کنید.

اگر کاغذ دیواری شما از نوع جداشدنی باشد تمام آن بدون احتیاج به آب و مواد شیمیایی از دیوار جدا خواهد شد. گوشه های دیوار را به یاری چاقوی بتونه یا لیسه شل کنید و کاغذ دیواری را با زاویه 15 درجه جدا کنید. بخشی که باقی ماند را با اسفنجِ مرطوب، خیس نموده و و با استفاده از لیسه با دقت و حوصله ازدیوار بکنید.

برخی کاغذ دیواری ها چند لایه هستند و لایه رویی آن ها به سادگی جدا می گردد و یک لایه نازک روی دیوار باقی می ماند که با کمی آب و حلال به راحتی پاک می گردد. کاغذ دیواری به جامانده را با ابزار اسکورینگ جدا کنید. با استفاده از ابزار اسکورینگ با این کار سوراخ های کوچکی در کاغذ دیواری یا قسمت پشتی ایجاد می گردد. خیلی روی دیوار فشار ندهید، اسکورینگ تیز است و ممکن است به دیوار آسیب برساند.

کار اصلی اسکورینگ این است که منافذی در کاغذ دیواری ایجاد کند که آب و حلال شیمیایی به خمیر چسب زیر آب برسند. وقتی خمیرخیس شد، کاغذ دیواری به راحتی جدا می گردد. اگر اسکورینگ ندارید نگران نباشید چون می توانید به جای آن از کاغذ سنباده زبر بهره ببرید.

یک روش خوب برای کندن کاغذ دیواری هایی که سخت به دیوار چسبیده اند و جدا نمی شوند استفاده از صفحاتی است که برای این کار فراوری می شوند. سطلی را از آب داغ پر کنید و یک ورق را در آب داغ خیس کنید و روی کاغذ دیواری که رویش را با ابزار اسکورینگ خراش داده اید بگذارید. مواد موجود در ورقه جداکننده به زیر کاغذ دیواری نفوذ نموده و چسب زیر کاغذ دیواری شل شده و راحت کنده می گردد.

در بازار مدل های دیگری هم وجود دارد که به صورت پودری هستند و با آب مخلوط شده و یک لایه از آن روی کاغذ دیواری قرار می گیرد. برخی ها هم بصورت مایع هستند که باید طبق دستور نوشته شدده روی بسته آن عمل کنید.

از هر نوعی که استفاده می کنید از قلم نیاندازید از دستکش و عینک و ماسک بهره ببرید و پنجره را برای تهویه بهتر باز کنید. هنگام نصب کاغذ دیواری روی گچ هم از این وسایل ایمنی بهره ببرید تا بوی چسب و خمیر شما را اذیت نکند و دستانتان آسیب نبیند.

بعد از این مرحله اگر چیزی روی دیوار باقی ماند آن را با استفاده از لیسه یا چاقو به آرامی خراش دهید. برای جلوگیری از آسیب زدن به دیوار، تیغ را به دقت بین کاغذ و دیوار قرار دهید و به آرامی حرکت دهید. حواستان باشد لبه های لیسه یا تیغ دیوار را سوراخ نکند.

3. آماده سازی دیوار برای نقاشی یا نصب کاغذ دیواری روی گچ

چسب به جامانده را بردارید. یک سطل تمیز را با آب گرم پر کنید. یک اسفنج یا پارچه را در آب خیس کنید و چسب اضافی را پاک کنید. لکه های تیره روی دیوار در واقع همان چسب ها هستند. هنگام کار، اسفنج خود را مرتباً بشویید و بیرون بیاورید، در صورت لزوم آب آن را عوض کنید. این کار را ادامه دهید تا تمام چسب برداشته گردد.

اجازه دهید دیوارها خشک شوند. قبل از نصب کاغذ دیواری روی گچ یا رنگ آمیزی دیوار حداقل 24 ساعت صبر کنید دیوارها خشک شوند. این کار باعث می گردد قبل از آغاز به نقاشی یا چسباندن کاغذ دیواری روی گچ تازه مطمئن شوید هیچ نقطه خیس یا لکه تاریکی روی دیوار وجود ندارد.

اگر سوراخی در دیوار وجود دارد که از قبل روی دیوار بوده یا هنگام کندن کاغذ دیواری به وجود آمده آن را پر کنید و رویش را سمباده بکشید. بعد از انجام ترمیم اجازه دهید دیوار خشک گردد و بعد با پارچه خشک و جاروبرقی روی سطح را تمیز کنید تا آماده اجرای کار بازسازی ساختمان گردد.

نصب کاغذ دیواری روی گچ - آیا می توان مستقیم روی گچ کاغذ دیواری کرد؟

سوال مهمی که اغلب افراد قبل از نصب کاغذ دیواری روی گچ می پرسند این است که چطور دیوار گچی را برای کاغذ دیواری آماده کنیم؟

گچ نو به راحتی آب و رطوبت را جذب می نماید و اگر خمیر کاغذ دیواری مستقیماً روی آن قرار گیرد، رطوبت خمیر قبل از اینکه خشک گردد مکیده می گردد. در اینصورت پیوند بین خمیر و دیوار بسیار سست خواهد شد و کاغذ دیواری به راحتی جدا می گردد. قبل از نصب کاغذ دیواری روی گچ باید کاملاً خشک گردد. اگر زمان کافی برای خشک شدن به گچ ندهید مسائل زیادی در ادامه خواهید داشت.

تنها یک روش عمومی برای چسباندن کاغذ دیواری روی گچ وجود ندارد. نصب کاغذ دیواری روی گچ به ضخامت گچ روی دیوار و نو و کهنه بودن آن بستگی دارد. وقتی ضخامت گچ کاری حدود 2.5 تا 3 سانتی متر باشد معمولا چند هفته طول می کشد که کاملا خشک گردد. برترین کار این است که گچ دیوار در چند مرحله خشک گردد. اینکه لایه بالایی گچ خشک شده به این معنی نیست که شما آماده بازسازی خانه هستید. لایه های زیرین هم باید کامل خشک شوند پس عجله نکنید.

رطوبت گچ به راحتی به کاغذ دیواری نفوذ می نماید و بعد از چسباندن کاغذ دیواری روی گچ باعث بلند شدن کاغذ دیواری کپک زدن کاغذ دیواری و یا پوست پوست شدن و می گردد. البته امروزه در اغلب موارد از لایه های نازک تری از گچ روی دیوار استفاده می گردد. بنابراین گچ خیلی سریع تر شاید در عرض چند روز خشک می گردد. بنابراین فرایند بازسازی تخصصی ساختمان سریع تر پیش می رود.

پیشنهاد میکنیم سعی نکنید با روشن کردن بخاری و گاز و سشوار دیوار را سریع تر خشک کنید تا نصب کاغذ دیواری روی گچ را آغاز کنید. چون وقتی نقاط مختلفی از گچ تحت تاثیر دماهای ختلف خشک میشوند ترک میخورند. بنابراین شکیبا باشید و بگذارید گچ به طور طبیعی خشک گردد!



به "چطور کاغذ دیواری قدیمی را تعویض کنیم؟" امتیاز دهید

7 کاربر به "چطور کاغذ دیواری قدیمی را تعویض کنیم؟" امتیاز داده اند | 1.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور کاغذ دیواری قدیمی را تعویض کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252