کاربردهای رنگ پلاستیک در صنعت ساختمان

اگر برای رنگ آمیزی در بازسازی ساختمان رنگ پلاستیک را انتخاب نموده باشید باید مواردی را بدایند که در ادامه برایتان خواهیم گفت.

کاربردهای رنگ پلاستیک در صنعت ساختمان

به گزارش گروه ساختمانی آبان، رنگ پلاستیک از پرمصرف ترین مواد برای نقاشی ساختمان است که در دو نوع تمام پلاستیک و نیم پلاستیک در بازار وجود دارد.

رنگ تمام پلاستیک: این نوع از رنگ، مصرف کمتری دارد و در صورت سفارش کارفرما و یا آگاهی فرد به جهت مقاومت خوبی که در برابر آب دارد استفاده می گردد. رنگ تمام پلاستیک تقریبا به خوبی قابل شستشو بوده و به همین علت نیز گاها به جای رنگ روغنی استفاده می گردد. اما ضروری است توجه داشته باشید که این رنگ نمی تواند کاملا مثل رنگ روغنی قابل شستشو باشد، هر چند که سازندگان این نوع از رنگ عموما ادعایی عکس این موضوع دارند. در نتیجه برای دیوارهایی که احتیاج به شستشو دارند، بهتر است از رنگ روغنی استفاده نمایید چرا که در هر صورت رنگ تمام پلاستیک محلول در آب بوده و به همین علت مقاومت خوبی در برابر آب نخواهد داشت.

رنگ نیم پلاستیک: عموما رنگ پلاستیک موجود در بازار، نوع نیم پلاستیک بوده که اصطلاحا به رنگ پلاستیک شناخته می گردد. این رنگ جزو انواع محلول در آب است که قابلیت شستشو نداشته و به همین علت عموما برای مصارف ساختمانی که قرار است به مدت محدود روی دیوار باشد، استفاده می گردد.

مزایای استفاده از رنگ پلاستیک

همانطور که گفتیم نوع رنگ پرمصرف در بازار همین رنگ پلاستیک است چرا که ویژگی های خاص آن در کنار قیمت به صرفه و توجیه مالی برای مصارف ساختمانی و اداری باعث شده تا بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد. در ادامه تعدادی از مزیت های استفاده از این نوع رنگ را خواهید دید:

  • استفاده از رنگ پلاستیک و نقاشی ساختمان با آن، پوشانندگی سطحی خوب و قابل قبولی روی انواع دیوار دارد.
  • سرعت نقاشی ساختمان در استفاده از این نوع رنگ به مراتب بالاتر است.
  • آماده سازی این رنگ برای استفاده، احتیاج به مهارت خاصی نداشته و بعلاوه به جای استفاده از محلول های نفتی، به سادگی از طریق ترکیب با آب انجام می پذیرد.
  • رنگ پلاستیک از تنوع رنگی بالایی برخوردار است و همین امر کاربرد مصرف آن را بیشتر می نماید.
  • این نوع از رنگ، بوی بد و آزار دهنده ای ندارد و در زمان کمی روی دیوار خشک می گردد.

معایب استفاده از رنگ پلاستیک

هر چند که رنگ پلاستیک یکی از مواد پرمصرف در نقاشی ساختمان است اما استفاده از این رنگ معایبی نیز دارد که در ادامه توضیح می دهیم:

  • این رنگ قابلیت شست و شو ندارد.
  • دوام پایینی داشته و در مقابل نور آفتاب به مرور زمان تغییر رنگ می دهد.
  • استفاده از این نوع رنگ مستلزم آن است که هر چند سال آن را تمدید کنید.
  • سازگاری این نوع رنگ در نقاشی با غلطک پایین تر از رنگ روغنی است.
  • رنگ پلاستیک برای استفاده روی سطوح آهنی مثل نرده، و در و پنجره ساختمان به هیچ وجه مناسب نیست.

نکات مهم هنگام استفاده از رنگ پلاستیک

اگر نقاش ساختمان هستید خواندن این بخش برایتان ممکن است مرور بر تجربیات شما در استفاده از رنگ پلاستیک به نظر بیاید اما در صورتی که نقاش نیستید و یا برای اولین بار می خواهید دست به رنگ آمیزی بزنید، ضروری است تا قبل از آغاز کار موارد زیر را بدانید تا نتیجه کار شما را شگفت زده کند:

سطح زیرین موقع رنگ آمیزی بسیار مهم است: بنابراین شما ابتدا باید سطح زیر کار خود را به درستی آماده نمایید. در صورتی که این سطح صاف و یک دست نیست و یا پوسته پوسته است، ضروری است که قبل از هر کاری با بتونه، این سطح را آماده کرده و سپس اقدام به رنگ آمیزی نمایید.

قبل از آغاز رنگ آمیزی، سمباده زدن را نباید فراموش کنید: سمباده زدن دیوار نه تنها به صاف و یکدست شدن آن یاری می نماید بلکه سطح را صیقل داده و خاک و… را از آن دور می نماید.

هنگام درست کردن رنگ پلاستیک، غلظت مناسب را رعایت کنید: استفاده زیاد از آب برای درست کردن رنگ، و یا برعکس کمبود آب و غلظت بالای رنگ نهایی، می تواند خروجی کار را زشت و غیر قابل قبول کند. بنابراین بهتر است در میزان کم ابتدا رنگ را آماده نمایید و با انگشت روی دیوار امتحان کنید. در صورت رضایت از نتیجه، ادامه رنگ را با همین درصد مواد، ترکیب کنید.

برای رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک از غلطک مناسب بهره ببرید: استفاده از غلطک در مقایسه با فرچه برای این نوع رنگ به مراتب بهتر است. چرا که با فرچه خروجی نهایی عموما یکدست نشده و خطوط فرچه روی دیوار پس از خشک شدن قابل شناسایی خواهد بود. در حالیکه در استفاده از غلطک، بافت رنگ روی دیوار یکدست و مخملی به نظر می رسد که مورد پسند اغلب مردم است.

در هر دوره رنگ آمیزی زمان مناسب را رعایت کنید: هنگام رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک بسته به اینکه دیوار تا چه میزان کثیف باشد، پوشانندگی رنگ ممکن است کمتر گردد. لذا برای خروجی بهتر ضروری است تا رنگ آمیزی روی یک سطح را دو و یا دفعات بیشتر تکرار کنید. در این موارد ضروری است تا بین هر ست یا دست رنگ کردن، حداقل دو ساعت زمان بدهید. به صورت کلی نیز رنگ پلاستیک برای خشک شدن 24 ساعت زمان احتیاج دارد تا به برترین حد مناسب برسد.

موارد استفاده از رنگ پلاستیک

از آنجایی که بیشترین حجم رنگ موجود در بازار را رنگ های پلاستیکی تشکیل می دهند، و از طرفی نسبت به سایر رنگ ها و بعلاوه مواد دیگر برای نقاشی ساختمان، هزینه کمتری دارند لذا عموما در بیشتر ساختمان ها این رنگ ها را مشاهده خواهید کرد. از طرفی همانطور که قبلا گفتیم این رنگ دوام پایینی دارد و اصطلاحا بعد از چند سال کثیف شده و احتیاج به تمدید رنگ دارد، برای همین بیشترین مورد استفاده از این رنگ در سقف ساختمان است. چرا که این محل نسبتا دور از دسترس بوده و در نتیجه دیرتر از سایر قسمت ها کثیف خواهد شد. یکی دیگر از موارد مهم استفاده از رنگ پلاستیک، استفاده از آن به عنوان آستر کار است به طوری که سطح یکدست شده و پوشانندگی رنگ نهایی روی آن بهتر می گردد.

در اینجا ضروری است بگوییم که در انتخاب و استفاده از رنگ پلاستیک باید به موارد کاربرد آن توجه کنید، بنابراین اگر دارای فرزند خردسال هستید بهتر است از رنگ روغن برای دیوارها استفاده نمایید و به همین منوال در شرکت هایی با کارکنان بالا نیز این انتخاب بهتر خواهد بود.



به "کاربردهای رنگ پلاستیک در صنعت ساختمان" امتیاز دهید

4 کاربر به "کاربردهای رنگ پلاستیک در صنعت ساختمان" امتیاز داده اند | 1.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربردهای رنگ پلاستیک در صنعت ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252