درب ضد حریق چیست؟

ایمنی همواره حرف اول را میزند و باید برای جلوگیری از خسارت های جانی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد یکی از بهترین مواردی که میتواند در موارد آتش سوزی منجر به نجات جان ساکنین گردد درب ضد حریق است.

درب ضد حریق چیست؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، همانطور که از نام آن معین است درب ضد حریق درب هایی هستند که در هنگام اتش سوزی از انتشاردود و شعله ور شدن اتش به سایر نقاط درطی مدت 1 الی 4 ساعت مقاومت می نمایند.

همچنین درب ضد حریق در زمینه تردد ساکنین برای فرار و رسیدن به نقطه امن عامل موثر می باشد. اینگونه درب ها طی مراحل طولانی ساخته و با مواد اولیه ای ساخته می شوند که بتوانند تا 800 درجه سانتی گراد و طی زمان یک ساعت تا سه ساعت در مقابل آتش و حرارت از خود مقاومت نشان دهند.

بر اساس استاندارد های جدید سازمان آتشنشانی و همچنین مقررات ملی ساختمان استفاده از این درب ها در ساختمان های بیشتر از پنج طبقه و یا ارتفاع بیش از 23 متر اجباری خواهد بود.

انواع درب های ضد حریق

درب ضد حریق چوبی

این درب ها با چوب های خشک روسی و چارچوب فلزی (متناسب با سازه) در ساختمان اجرا میشوند. ضخامت درب ضد حریق چوبی حداقل 1,5 سانتی متر بوده و همچنین این درب ها باید عاری از هرگونه رنگ و سی ان سی باشند. جداره داخلی درب ضد حریق از فولاد و فضای داخلی از پشم سنگ (جهت جلوگیری از شعله ور شدن اتش) پرشده است.

درب ضد حریق فلزی

درب ضد حریق فلزی به دلیل داشتن ضخامت بالا (6 سانتی متر) امکان نصب بروی چارچوب ساده فلزی را ندارند. براساس رطوبت موجود در ساختمان ورق های فلزی از جنس گالوانیزه و ورق روغنی مورد استفاده قرار می گیرد. داخل درب های فلزی از پشم سنگ (به منظور جلوگیری از انتشار آتش) پر می شوند. عرض چارچوب ها در 100و 110 و 120 طراحی میشوند و عرض مفید بازشو ها 20 سانت به دلیل چارچوب ها می باشد. نصب و رگلاژ درب ضد حریق فلزی با جوشکاری انجام میگردد.

درب های ضد حریق شیشه دار

درب ضد حریق شیشه دار معمولا برای ساختمان های پرتردد و ساختمان های عمومی کاربرد دارند. دلیل این امر هم بالاتر بودن هزینه این گونه درب ها می باشند به دلیل اینکه در ساختمان مسکونی و یا اداری تردد کمتری صورت میگیرد استفاده از این گونه درب ها در ساختمان های مسکونی به صرفه نبوده و توجیه مالی ندارند. به همین دلیل از این گونه درب ها در ساختمان های مسکونی استفاده میگردد.

درب ضد حریق شیشه دار در بیشتر موارد برای اتاق های سرور و کارخانجات و یا مراکز فراوری و مکان های حساس به کار میرود که برای بازرسی محل احتیاج بیشتری به دارند و نیز 90 درصد درب ضد حریق بیمارستان ها به کار میرود.

شیشه های موجود در درب ضد حریق نسوز می باشند و برای ساخت باید برش مخصوصی به ورق داد و نوار نسوز کنار شیشه نیز با دقت بالایی نصب گردد چرا که این نوار باید از انتشار دود به نقاط دیگر نیز جلوگیری به عمل آورد زیرا همانطور که می دانید یکی از عواملی که در هنگام آتش سوزی از فرار افراد جلوگیری می نماید خفگی بر اثر دود آتش سوزی و نفس تنگی حاصل از آن است.

موضوعات مرتبط:



به "درب ضد حریق چیست؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "درب ضد حریق چیست؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درب ضد حریق چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252