آشنایی با مزیت های درب ضد حریق

همانطور که از نام درب ضد حریق مشخص است، این نوع درب مقاومت بالایی در برابر اتش دارد، اما کاربرد آن چیست و مزایا و معایب ان کدام است؟

آشنایی با مزیت های درب ضد حریق

به گزارش گروه ساختمانی آبان، درب ضد حریق استاندارد و ایمن دربی است که با انجام آزمایش درب ضد حریق استاندارد حائز شرایط مقاومت و محافظت در برابر حریق متناسب با محل استقرار خود باشد و همانگونه که احتمالا در جریان هستید مجموعه ای میباشد از عناصری شامل لنگه درب، چهارچوب، یراق آلات و دیگر اجزاء که مجموعاً یک درجه مشخص از محافظت در برابر حریق را تأمین می نمایند.

مزایا و معایب استفاده از درب ضد حریق:

درب ضد حریق به واسطه ویژگی های ساختاری و فنی که دارند یک سری مزایا و معایب را با خود به همراه دارند. افزایش سطح ایمنی و امنیتی ساختمان ها با کاربری های مختلف از طریق جلوگیری از انتشار آتش سوزی و مواد سمی از جمله دود از مهم ترین مزایای استفاده از این نوع درها به شمار می رود.

معایب درب ضد حریق :

عنوان یک نقطه ضعف بالقوه باعث می شود بسیاری از استفاده این درها پرهیز کنند و تنها در صورت اجبار از سوی نهادهای نظارتی به کاربرد این درب ها تن می دهند.

مشخصات عمومی درب ضد حریق:

1. دارای گزارش آزمایش آتش از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و شهرسازی باشد.

2. دارای تائیدیه و گزارش آزمایش حریق از مراکز و آزمایشگاههای معتبر بین المللی (مانند آزمایشگاههای TBW, Warrington،LPCB،UL و …) باشد.

3. برای پروژه های خاص و مهم، نمونه واقعی در ابعاد کامل از محل پروژه توسط دستگاه نظارت یا نهاد معتبر شخص ثالث برداشت شده و آزمون آتش استاندارد توسط آزمایشگاه معتبر بر روی آن انجام شود.

گزارش آزمایش آتش باید در مقایسه با مقررات مرجع و الزامات مربوط به پروژه ارائه گردد.

4. درب ضد حریق، بر حسب نیاز، موقعیت قرارگیری در ساختمان و بر اساس مقررات مرجع دارای سیستم های خودبسته شو با حالت آرام بند، سیستم اتوماتیک بسته شو و دستگیره آنتی پنیک استاندارد باشد:

استثناء: درهای آتش مستقر در دیوارهای مشترک جداکننده واحدهای خواب در آپارتمان های مسکونی می تواند. فاقد سیستم خودبسته شو یا اتوماتیک بسته شو باشد.

انواع درب ضد حریق از نظر کاربری:

درب های ضد حریق معمولا از نظر کاربرد به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. درب هایی که برای خروج اضطراری در ساختمان های اداری، مسکونی و حتی هتل ها نصب می شوند.
  2. درب های ضد حریقی که مختص استفاده در نیروگاه ها هستند.
  3. درب های بیمارستانی
  4. درب های برای محافظت از انبار های مختلف

مقاومت و کیفیت این نوع درب:

مقاومت درب های ضد حریق با توجه به ساعت و دقیقه ای که می توانند در معرض آتش باشند و سالم بمانند تعیین می شود. ولی در مجموع در ساده ترین حالت مقاومت درب ضد حریق از یک ساعت نباید کم تر باشد. ضخامت ورق های فولادی مورد استفاده داخل درب ضد حریق بسته به کیفیت آن ها متفاوت است ولی در مجموع این ضخامت نباید از یک میلیمتر کم تر باشد.

انتخاب درب ضد حریق تا اندازه زیادی به محل مورد استفاده آن بستگی دارد. طبیعتا درب ضد حریقی که قرار است در یک نیروگاه نصب شود بایستی کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی داشته باشد. هر چند آتش سوزی در هر جایی که اتفاق بیفتد آسیب زیادی وارد می کند ولی خب در بعضی مکان ها شاید بتوان از مدل های معمولی تری استفاده کرد. انتخاب این محصول حتما باید با مشورت کارشناسان باشد و همه محاسبات علمی و تجربی در مورد آن صورت گرفته باشد.

عملکر د این نوع درب در طول آتش سوزی:

درب های ضد آتش نقش بسیار مهمی در جلوگیری از گسترش آتش و دود ایفا می کنند اما آن ها کاملاً ضد آتش طراحی نشده اند. این درب ها ممکن است در آتش سوزی های شدید دچار سوختگی شوند اما به طور کلی در یک بازه زمانی مشخص مقاومت بالایی در برابر حرارت و شعله های آتش خواهند داشت و فرصت کافی برای شما فراهم می کنند تا از ساختمان خارج شوید.

اکثر افراد بر آتش تمرکز می کنند و دود آن را نادیده می گیرند، در صورتی بیشتر افراد در اثر استنشاق دود دچار خفگی می شوند. این نوع درب ها می تواند جان و مال شما را تا زمانی که آتش نشان ها مشغول مهار آتش هستند حفظ نماید.

1. درب چوبی:

از آنجایی که استفاده از درب های ضد حریق فولادی و شیشه ای چندان مناسب فضاهای مسکونی نیست، این نوع از درب ضد حریق با پیشرفت فناوری در دسترس افراد قرار گرفته است. درب های ضد حریق چوبی بر اساس مدت زمان مقاومت در برابر آتش به انواع مختلفی تقسیم می شوند و در سه دسته 30، 60 و 120 قرار می گیرند که این اعداد نشان دهنده مدت زمان مقاومت درب (به دقیقه) در برابر آتش است. چهارچوب و فضای داخلی این درب های ضد حریق از فولاد ساخته شده است و فضای داخلی نیز با پشم سنگ نسوز پر شده است.

2. درب شیشه ای:

شاید باورش برای بسیاری سخت باشد که شیشه را جزء مواد کارآمد در ساخت درب های ضد آتش در نظر بگیرند اما به لطف پیشرفت فناوری این امر امروزه بیشتر از هر زمان دیگری امکان پذیر شده است. این نوع از درب ها از شیشه های مخصوص با مقاومت بالا در برابر آتش ساخته می شوند. این درب ها تنها از انتشار دود و آتش جلوگیری می کنند و نمی توانند مانع از انتقال گرمای ناشی از آتش سوزی شوند.

3. درب فولادی:

این نوع از درب ها به دلیل ساختار خشن و سنگینی که دارند بیشتر در اماکن صنعتی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، اخیراً انواعی از آن ها وارد بازار شده اند که برای استفاده از آن ها به عنوان درب، در واحدهای مسکونی از نظر زیباشناختی، وزن و ابعاد بهینه سازی شده اند. از طرفی نیز این نوع از درب ها را در آپارتمان ها و برج های مسکونی به عنوان درهای خروجی و ورودی اضطراری نصب می کنند.

موضوعات مرتبط:



به "آشنایی با مزیت های درب ضد حریق" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با مزیت های درب ضد حریق" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مزیت های درب ضد حریق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252