آشنایی با کاربرد رابیتس در صنایع ساختمانی

سقف کاذب رابیتس از انواع پیاده سازی سقف است که مزایا و معایب آن را در ادامه برایتان خواهیم گفت.

آشنایی با کاربرد رابیتس در صنایع ساختمانی

به گزارش گروه ساختمانی آبان، رابیتس نوعی ورق فولادی مشبکی است که از انواع ورق های گالواهمه گرم تشکیل شده و با استفاده از مفتول هایگالواهمه رابیتس بندی به صورت یک لایه به شبکه فرعی متصل می شود. این محصول از کشش عرضی و پرس ورق های گالواهمه فراوری می شود و بعد از گذر از مرحله برش آماده استفاده می شود سقف کاذب رابیتس از پرکاربردترین انواع سقف کاذب است. سازه این سقف عموماً از میلگرد و نبشی و رویه آن متشکل از تورهای گالواهمه و گچ می باشد.

رابیتس سقف در سقف ساختمان و آشپزخانه استفاده میشود. سرعت مناسب اجرا، در دسترس بودن مصالح، طرح پذیری بالا و نیروی متخصص فراوان از مزایای انتخاب این سقف محسوب می شود. وزن نسبتاً زیاد، مصرف گچ بالا، سرعت اجرای پایین و محدودیت آب وهوا در اجرای لایه گچ از معایب سقف رابیتس به تعداد می آیند.

مزایا رابیتس:

  1. سرعت مناسب در اجرا
  2. در دسترس بودن مصالح و نیروی اجرایی
  3. طرح پذیری بسیار بالا به طوری که می توان انواع طرح های هندسی، قوس ها و… را به راحتی اجرا نمود.

معایب رابیتس:

  1. وزن آن نسبتاً بالاست.
  2. مصرف گچ جهت نازک کاری زیاد است.
  3. دستمزد اجرای گچ کاری آن زیاد است.
  4. محدودیت آب و هوا در اجرای لایه گچ وجود دارد.
  5. فقط افراد متخصص قابلیت نصب و اجرای رابیتس را دارا می باشند.

کاربرد رابیتس:

  1. کاربرد رابیتس در سقف های کاذب، گچ کاری و گچ بری، پوشاندن تیر آهن و آرماتور، پوشاندن بتن سیمانی، ترمیم ترک های ساختمانی و دکوراسیون و نمای آشپزخانه های اپن و ساخت حجم هایی برای نورمخفی دور سالن و … استفاده می نمایند.
  2. برای ساخت انواع حجم های سیمانی هم استفاده می شود. از مهم ترین کاربردهای این کالا در فضاهای خارجی ساختمان می توان به ساخت انواع سردرهای ورودی، نمای ساختمان ها و ساخت مجسمه های تزئینی اشاره نمود.

مراحل اجرای رابیتس:

مرحله اول:

در ابتدا آویزها با در نظر گرفتن طرح در محل های مورد نظر به تیرهای فلزی سقف متصل میگردند. قابل توجه است که در سقف های دال بتنی و کرومیت نمی توان از آویز جوشی استفاده نمود و بایستی قبل از اجرای سقف بتنی نسبت به اجرای آویز دفنی اقدام نمود. زیرا بال پایین کرومیت و میلگردهای سقف بتنی جهت جوشکاری و تحمل بار سقف کاذب و طراحی نشده و ظرفیت این کار را ندارند.

مرحله دوم:

سپس از طریق اجرای یک خط تراز (اجرا شده از طریق تراز لیزری یا شیلنگ تراز) آویزها علامت خورده و اضافه آویزها درنقاط مورد نظر قطع میگردند، سپس نبشی های حمال به میلگرد های آویز از طریق جوش متصل می شوند که حداقل سایز این نبشی ها 3 سانتیمتر می باشد و هرچه فاصله نبشی ها از هم بیشتر شود، باید سایز را افزایش داد. حداکثر فاصله در سقف های ساده حدود 60 سانتیمتر می باشد و استفاده از نبشی در کناره سقف (کنج ها) الزامی است. با اتصال میلگرد های فرعی با فاصله 15 تا 25 به نبشی های حمال از طریق حداقل 2 سانتیمتر جوش طرح شکل گرفته و سپس توری رابیتس با سیم های گالواهمه به میلگردهای فرعی متصل می شود.

مرحله سوم:

باید توجه نمود در محل هایی که توری رابیتس به یکدیگر می رسند می بایست یک اورلب حداقل 7 تا 10 سانتیمتری در نظر گرفته شود و در محل این اورلب هم توری به یکدیگر با سیم رابیتس بندی متصل شود. بسته شدن توری رابیتس به میلگرد های فرعی باید به صورتی باشد که توری کاملاً صلب و در نقاط نزدیک به هم به میلگردها متصل شود.

در تمامی مراحل اجرا کنترل تراز قسمت های مختلف و سقف اصلی در تمامی نقاط سقف الزامی است. در سقف های ساده بدون طرح هم این ترازگیری بسیار لازم است و کنترل آن در نقاط مختلف از پراهمیت ترین کارهاست زیرا در مرحله سفید کاری و اجرای اندود دیگرکاری برای این اختلاف نمی توان انجام داد.



به "آشنایی با کاربرد رابیتس در صنایع ساختمانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با کاربرد رابیتس در صنایع ساختمانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کاربرد رابیتس در صنایع ساختمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252