از چه فلزاتی در صنعت ساختمان استفاده میشود؟

فلزات این روزها در بخش های مختلفی از یک ساختمان به کار میروند، اما ما بیشتر از این سه نوع فلز که در ادامه بحث خواهیم کرد استفاده میکنیم.

از چه فلزاتی در صنعت ساختمان استفاده میشود؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، فلزات از جمله عناصری هستند که دارای خواص ویژه و بعضاً مشترک می باشند. مقاومت بالای این مصالح ساختمانی باعث شده تا از آن در ساخت انواع سازه ها استفاده گردد.

ساخت یک بنا بدون استفاده از فلز امکان پذیر نیست زیرا بنا از مقاومت لازم برخوردار نخواهد بود. همچنین قابلیت شکل پذیری، آنها را به متریالی مناسبی جهت کاربردهای مختلف در ساختمان سازی تبدیل نموده است. اصولاً فلزات به صورت خالص استفاده نمی شوند اما آلیاژهایی که از ترکیب آنها بدست می آید در امور مختلف قابل استفاده هستند. انواع فلزات از راهنمایی گرمایی فوق العاده ای برخوردار هستند و در حرارت های مختلف شکل های مختلفی به خود میگیرند.

انواع فلزات مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی به دو دسته فلزات آهنی و فلزات غیر آهنی تقسیم می شوند که از میان آنها آلومینیوم، فولاد و آهن جزء پر مصرف ترین انواع فلزات در این صنعت به شمار می آیند. در حال حاضر آلیاژهایی که از فلزات مختلف فراوری می شوند بسیار بادوام هستند و روکش هایی که برای محافظت از آنها به کار برده می شوند نه تنها مقاومت آنها را در برابر عوامل مختلف بالا می برند بلکه به ظاهر آنها نیز تنوع و زیبایی می بخشد.

انواع فلزات:

1. آهن:

آهن به عنوان مهم ترین متریال در صنعت ساختمان یاد میگردد. مقاومت بسیار بالای آهن، در ساخت بناهای بسیار مقاوم مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال از فونداسیون و ابتدای کار ساختمان سازی تا نازک کاری در آن کاربرد دارد. آهن در ساخت انواع میلگرد، تیر آهن، ورق، لوله، نبشی، ناودانی، درب و … به کار می رود

این متریال به عنوان مقاوم سازی ساختمان، طول عمر آن را بالا می برد. آهن را می توان به موجب قابلیت چکش کاری و ریخته گری به اشکال مختلف دراورد. در کنار تمامی محاسن آهن، عدم مقاومت آهن در برابر هوازدگی و در واقع زنگ زدی را می توان یکی از معایب آن به شمار آورد. با این حال در صورت استفاده از آهن می توان از طریق آلیاژها و روکش های مقاوم، در برابر این گونه عوامل محیطی از آهن محافظت نمود.

2. آلومینیوم:

آلومینیوم از انواع فلزات نرم و سبک می باشد که به صورت خام استفاده نمی گردد و آلیاژهای آن مانند منیزیم، سیلیسیم و منگنز مورد استفاده قرار میگیرند. چه از نظر کیفیت و چه از نظر ارزش، آلومینیوم کاربردی ترین فلز بعد از آهن است که در انواع صنایع از آن استفاده می گردد. وزن آلومینیوم تقریبأ یک سوم فولاد یا مس است.ِ از جمله خواص این فلز می توان به قابیلت چکش خواری، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر زنگ زدگی اشاره نمود. آلومینیوم قبلیت شکل پذیری بالایی دارد و از آن برای ساخت آنواع اسکلت های سبک، قاب درب و پنجره و غیره استفاده می گردد.

اگر چه آلومینیوم یکی از جدید ترین انواع معمول و متداول بشمار می آید اما یکی از پر مصرف ترین انواع فلزات غیرآهنی می باشد. جالب است بدانید بزرگترین فراوری کننده و مصرف کننده آلومینیوم در دنیا، کشور چین می باشد.

3. مس:

مس نیز از جمله فلزات غیرآهنی است که به دلیل جلای منحصر بفرد رنگ قرمز خود به فلزی کاربردی در نمای ساختمان و نیز در دکوراسیون داخلی ساختمان تبدیل شده و محبوبیت خاصی است. از ویژگی های این فلز مقاومت بالا در برابر پوسیدگی است. به طوری که سطح آن در روبرو با هوا اکسید شده و لایه ای ایجاد می کند که مس را در برابر عوامل مختلف محافظت می کند.

مقاومت بام های مسی علاوه بر جذابیت ظاهریشان، در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و سخت معروف است. به طوری که از این فلز غیر آهنی در انواع ساختمان ها و در بام سازی برای مقاومت در براربر باران و عوامل دیگر استفاده می گردد.

4. فولاد:

فولادها دارای انواع مختلفی می باشند و از ترکیب آهن آلات با انواع فلزات مختلف بدست می آید. یکی از عناصر اصلی فولاد کربن می باشد که تاثیر زیادی بر ویژگی آن می گذارد. اگر میزان کربن در فولاد کم باشد به آن فولاد کم کربن، و در صورت زیاد بودن فولاد به آن فولاد پر کربن گویند. به فولادی که بیش از 2 درصد کربن داشته باشد پدن می گویند.

فولاد یکی از آهن آلآت مصرفی برای مصارف مختلف در انواع صنایع استفاده می گردد. فولاد استحکام بسیار بالایی دارد و به دلیل شکل پذیری بالا در مصارف مختلف ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از فولادها نرم و شکل پذیر هستند و بعضی دیگر از قابلیت سختی بالایی برخوردار می باشند.



به "از چه فلزاتی در صنعت ساختمان استفاده میشود؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "از چه فلزاتی در صنعت ساختمان استفاده میشود؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از چه فلزاتی در صنعت ساختمان استفاده میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252