انتخاب قرنیز و آشنایی با انواع قرنیز

از دیگر مواردی که میتواند در بازسازی آپارتمان انتخابهای ما را گسترده تر کند، بحث قرنیز است که نیاز است در ادامه آن را بررسی کنیم.

انتخاب قرنیز و آشنایی با انواع قرنیز

به گزارش گروه ساختمانی آبان، قرنیز به منظور جلوگیری از ضربه احتمالی به دیوار نصب میگردد. بعلاوه نسبت به دیوار برجسته تر می باشد و یکی از وظایف آن جلوگیری از آسیب به دیوار است که عموما مورد ضربه به وسیله وسایل منزل قرار می گیرد و یکی از کاربرد های منحصر به فرد قرنیز می توان به عبور سیم و کابلها از وسط آن اشاره کرد. به نوار یا باند دیواری از جنس (MDF، چوبی،PVC، سنگی و پلی استایرن و …) که در پایین دیوار امتداد ان به صورت طولی نصب میگردد می گویند، که وظیفه محافظت از دیوار در برابر ضربه اسباب اثاثیه و جلوگیری از نم و رطوبت از کف به دیوار میباشد.

نکات کلی انتخاب قرنیز

حتما به نظافت قرنیز ها توجه کنید، زیرا عدم نظافت بعد از گذشت مدت زمان کمی باعث می شود ظاهر آن ها کهنه و قدیمی به نظر برسد. اندازه استاندارد تمام مدل های قرنیز تقریبا یکسان است. در زمان خرید قرنیز به رنگ، جنس و کیفیت آن ها توجه کنید. برای انتخاب رنگ، پیشنهاد تیم ما این است که رنگ قرنیز را با رنگ دکور چوبی و یا رنگ در ورودی هماهنگ کنید، اما اگر فضای شما دارای کفپوش چوبی است رنگ قرنیز را یک یا دو درجه تیره تر از رنگ کفپوش انتخاب کنید.

قرنیز چیست؟

به طوری کلی قرنیز به نواری گفته می شود که در محل اتصال دیوار به کف نصب می شود. قرنیز دارای انواع گوناگونی است که می توان از طرح سنگی، سرامیکی، چوبی، ام دی اف و پی وی سی یاد کرد.

مزایای استفاده از قرنیز:

  1. باید مقاوم در مقابل ضربه باشد
  2. قرنیز باید مقاوم در مقابل آب و رطوبت باشد
  3. قرنیز باید مقاوم و عایق در مقابل گرما،برودت و صدا باشد
  4. نصب و اجرا باید راحت و آسان باشد
  5. باید زیبا و چشم نواز باشد.

کاربرد قرنیز:

1- در خانه های که کف خانه لمینت یا کفپوش شده است.

پس از نصب لمینت یا کف پوش دور تا دور خانه یکسری فضاهای بازی در نظر گرفته می گردد تا در صورت منبسط یا منقبض شدن کف پوش ها جایی برای بازی کردن داشته باشند بنا براین این فضای باز خود باعث بروز مشکلاتی همانند زشت شدن خانه و هم محل جمع شدن گرد و خاک می باشد.

برای برطرف این عیب قرنیز PVC یاری عمده ای می تواند به این موضوع بکند در حالت اول پس از نصب محافظ دیوار چهره زیبای لمینت کار شده بیشتر به چشم می آید و در حالت دوم هم مانع از محل جمع شدن گردو خاک می گردد.

2- در خانه هایی که کف ازجنس سرامیک یا سنگ می باشد.

در این حالت برای شکیل تر شدن خانه و یک جدا کننده بین دیوار و کف جلوه زیاتری می توان به خانه بخشید بعلاوه برای گوشه هایی که بصورت مناسب گچ یا نقاشی نشده اند می تواند مناسب باشد.

انواع قرنیز

قرنیز سنگی

از این نوع قرنیز در گذشته بیشتر استفاده می شده است. قرنیز سنگی از لحاظ وزن به نسبت سایر قرنیز ها سنگین تر است و به طبع هزینه بیشتری را برای خریدار دارد.

به دلیل خلل و فرجی که در بافت سنگ ها است، معمولا ظاهری یکنواخت ندارد. از سایر معایب قرنیز سنگی می توان استحکام پایین، محدودیت در طرح و رنگ و همچنین طول کوتاه قرنیز سنگی را می توان نام برد. این قرنیز اصولا برای فضاهای عمومی مورد استفاده قرار می گیرد و بهتر است جنس سنگ کف با قرنیز یکی باشد.

قرنیز سرامیکی

این قرنیز کم طرفدار ترین مدل از انواع قرنیز است. قرنیز سرامیکی نیز دارای وزن زیاد است و نبست به سایر قرنیز ها گران تر است.

قرنیز ام دی اف (MDF)

قرنیز های ام دی اف و پی وی سی با بیشترین تنوع طرح و رنگ و همچنین صرفه اقتصادی امروزه جایگزین قرنیز های سنگی و سرامیکی شده اند. استفاده از محصولات نوظهور نیازمند دقت بیشتری است، زیرا تنوع بیشتری در قیمت، کیفیت ساخت و مصالح ساخت دارند.

قرنیز نام برده شده بصورت یک تکه و از جنس ام دی اف (MDF) یا اچ دی اف (HDF) با روکش های مختلف و البته ضدخش ساخته و عرضه می شود. از معروف ترین مدل این قرنیز می توان قرنیز ام دی اف (mdf) با روکش پی وی سی (pvc) را یاد کرد.

مهمترین مشخصات قرنیز ام دی اف (MDF):

  • مقاومت فوق العاده بالا (این قرنیز با ضخامت های مختلف و عرض 7 تا 9 سانتی متر و با طول های 2.80 سانتی متر ساخته و ارائه می شود.)
  • راحتی در نصب

قرنیز پی وی سی (pvc)

این قرنیز به صورت یک تکه یا دو تکه ساخته می شود. در قرنیز دو تکه پی وی سی فضای خالی بین دو لایه وجود دارد که محل عبور کابل ها وسیم ها خواهد بود. قرنیز پی وی سی، بیش از 120 طرح و رنگ دارد و بیشترین طرفدار را به خود اختصاص داده است. قرنیزهای پی وی سی در کنار کفپوش pvc ترکیب فوق العاده ای برای دکوراسیون داخلی خواهد بود.

مهمترین مشخصات قرنیز پی وی سی (pvc):

  • طرح و رنگ های مختلف
  • سبک و مقاوم
  • قابل شست شو
  • نصب آسان و راحت
  • مقاومت 100 درصد در برابر رطوبت
  • قرنیز در عرض 7 تا 9 سانتی متر با طول 2.80 تا 3.00 سانتی متر ساخته و ارائه می شود.
  • ضخامت این قرنیز 8 سانتی متر است.

قرنیز پلی استایرن یا پلاستیکی

یکی از انواع قرنیز پی وی سی (pvc) است که دارای ویژگی های منحصر به فردی است. به همین دلیل طرفداران خرید قرنیز را به سمت خود می کشاند و آن ها را مجاب به خرید می کند.

مهمترین مشخصات قرنیز پلی استایرن

  • 100 درصد قابل شستشو
  • دارای انعطاف پذیری فوق العاده زیاد که نصب این نوع قرنیز را در هرگونه انحنایی ممکن می کند.
  • آنتی باکتریال
  • سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت
  • مقاوم در برابر هرگونه رطوبت و قارچ
  • وزن سبک و راحتی حمل
  • مقاومت فوق العاده بالا
  • مقاومت فشاری فوق العاده بالا

یک قرنیز خوب چه ویژگی باید داشته باشد؟

با توجه به مطالب گفته شده در مورد انواع قرنیز، تصمیم خود را برای خرید یکی از قرنیز ها بگیرید، اما به یاد داشته باشید که ویژگی کلی یک قرنیز خوب را این گونه می توان نام برد:

  • مقاوم در برابر ضربه و صدمه
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • نصب و اجرای راحت
  • حمل آسان
  • دارای تنوع در طرح و رنگ

ابعاد و مقدار های استاندارد قرنیز در بازار:

1-7 سانتی

2-9 سانتی

3-11 سانتی

4-15 سانتی

از نظر ارتفاع محافظ ها در دو سایز70 میلی متری و 90 میلی متری در بازار موجود هستند، از نظر طول معمولا طولی معادل 280 سانتیمتر و یا 366 سانتیمتر دارند و از نظر ضخامت هم، پاشنه یا به عبارتی پایین ترین و ضخیم ترین قسمت قرنیز 16 میلیمتر می باشد.

قیمت روز انواع قرنیز

با توجه به نوسان قیمت در بازار، قیمت دقیقی از قرنیز نمی توان ارائه داد. قیمت ها را با توجه به ارتقاع قرنیز، قطر آن، کشور سازنده و مصالح به کار رفته در ساخت قرنیز محاسبه می کنند.

قیمت قرنیز ام دی اف (mdf) با توجه به کیفیت آن معمولا پایین تر از قزنیز پی وی سی (pvc) است و قرنیز چوبی قیمت بالاتری به نسبت سایر قرنیز ها را به خود اختصاص داده است.

می توان گفت قیمت قرنیز پی وی سی (pvc) به نسبت کاربرد و کیفیت بالایی که دارد؛ از سایر قرنیز ها مقرون به صرفه تر است. به همین دلیل بیشتر افراد برای خرید قرنیز به دنبال قرنیز پی وی سی هستند.



به "انتخاب قرنیز و آشنایی با انواع قرنیز" امتیاز دهید

2 کاربر به "انتخاب قرنیز و آشنایی با انواع قرنیز" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب قرنیز و آشنایی با انواع قرنیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252