هرآنچه در اقدام به نوسازی خانه باید مدنظر قرار دهید

نوسازی خانه و همچنین تعمیرات و بازسازی ساختمان در سال های اخیر با استقبال ویژه ای روبرو شده است و افراد زیادی در این حرفه مشغول به کار هستند. یکی از مسائل رایج بازسازی خانه، تخمین هزینه بازسازی است. البته برای رسیدن به جواب این سوال باید در خصوص مراحل بازسازی اطلاعات دقیقی داشته باشید. در این متن با نگاهی کامل به این موضوع سعی نموده ایم تمامی جهات را آنالیز کنیم.

هرآنچه در اقدام به نوسازی خانه باید مدنظر قرار دهید

به گزارش گروه ساختمانی آبان، ضرورت اقدام برای نوسازی خانه

یکی از ویژگی هایی که همواره به دنبال آن هستیم و از آن استقبال می کنیم میل به تغییر و بهتر شدن است. بازسازی خانه هم در زمره همین علایق انسانی قرار گرفته و کارشناسان معتقدند هزینه ای که برای نوسازی خانه یا بازسازی آن خرج می گردد در واقع نوعی سرمایه گذاری روانی برای افراد و اعضای خانواده است و موجبات آرامش روانی اعضا را فراهم می نماید.

قدیمی و کلنگی بودن و یا فرسودگی ملک شما، و همچنین وقوع رویدادهایی همچون آتش سوزی و سیل، زلزله و … که موجب آسیب رسیدن به بافت داخلی و خارجی منزل شما شده و شما را به ایجاد تغییرات کلی یا جزئی و ترمیم این بافت ها وا می دارد که به پدیده ای به نام نوسازی خانه یا بازسازی ختم می گردد.

از طرفی دیگر این روزها نوسازی خانه یا بازسازی آن گاهی اوقات با هدف خروج از شکل یکنواخت خانه هم صورت می گیرد که در آن فرد به دنبال ایجاد تغییری برای جذابیت بیشتر خانه اش برمی آید. از طرف دیگر تخمین هزینه بازسازی ساختمان موجب می گردد تا فرد نوسازی آن را بر تخریب و ساخت مجدد بنا که زمان بر و هزینه بر است ترجیح بدهد.

علاوه بر این ها، ضرورت جدی بازسازی یا تعویض بعضی از قسمت های ساختمان، زیبایی و مدرن سازی خانه، بهینه سازی و افزایش کارایی فضاهای داخلی، همگام شدن با جدیدترین روش های دکوراسیون داخلی، تغییر نقشه ساختمان، انجام مقاوم سازی ساختمان طبق روش روز، تنوع در دکوراسیون و طراحی نیز از جمله عواملی هستند که در بخش ضرورت نوسازی خانه از آن ها بحث می گردد.

چه قسمت هایی از خانه باید مورد بازسازی قرار بگیرند؟

در نوسازی خانه تغییرات زیادی را می توان در لایه های داخلی و خارجی خانه انجام داد برای همین می توانیم نوسازی خانه را به دو قسمت بازسازی داخلی و خارجی خانه تقسیم کنیم. البته احتیاج به تعمیرات و بازسازی ساختمان وابسته به نوع نگاه و تصمیم گیری مشتری و کارشناس است. پیش از آنکه به مراحل بازسازی در یک ساختمان که احتیاج به تغییر پیدا نمایند بپردازیم ابتدا مراحل بازسازی را مورد آنالیز قرار می دهیم.

مراحل بازسازی و نوسازی خانه

  • طراحی و برنامه ریزی: قبل از هر اقدامی برای نوسازی خانه باید نقشه قدیمی خانه و نقشه جدیدی که مد نظر ما است ترسیم و طراحی گردد.
  • برآورد هزینه ها: پس از ترسیم نقشه اولیه و ثانویه به سراغ برآورد هزینه های کلی می رویم که باید پس از نوسازی خانه پرداخت کنیم.
  • مقاومت خانه: در نوسازی خانه باید دقت داشته باشیم تا فرآیند تعمیرات و بازسازی ساختمان در هیچ کدام از مراحل بازسازی به سازه های اصلی ساختمان آسیب نرسانند به خصوص در خانه های کلنگی و دیوارهای باربر آنها که عمر زیادی دارند.
  • تخریب: پس از تصمیم گیری کارشناس و مشتری و ترسیم نقشه حالا به سراغ بخشی می رویم که می خواهیم در آن تغییر ایجاد کنیم. پس شروع به تخریب بخش فرسوده آن می کنیم.
  • سیم های برق و لوله کشی: هنگام تخریب دیوارها و انجام تعمیرات و بازسازی ساختمان باید عناصر خطر ساز و حساس را جمع آوری کرد یا آنها را پوشش داد که سیم های برق و لوله های آب از این دسته هستند.
  • نصب پنجره ها: همواره یکی از مراحل بازسازی که مورد توجه کارشناسان است تغییر پنجره های قدیمی با نوع جدید و دو یا چند جداره آنها است که از هدر رفت و اتلاف انرژی جلوگیری می نمایند.
  • نقاشی بنا و تزئینات: ایجاد تغییرات در ظاهر خانه به خصوص رنگ آمیزی جدید یا کاغذ دیواری حس فوق العاده را به خانه شما می دهد.
  • انتخاب نوع کفپوش: در مرحله آخر هم می توانید بر حسب سلیقه و نوع اجزا در دکوراسیون منزل خود نوع کفپوش را از میان سنگ، سرامیک و چوب انتخاب کنید.

قسمت هایی که احتیاج به بازسازی دارند

در نوسازی خانه علاوه بر تغییراتی که می توان در بخش داخلی و حریم خانه انجام داد بعضی از تغییرات هم در مشاعات یک ساختمان انجام می گردد همچون تعمیر آسانسور، رنگ آمیزی پله ها و پارکینگ و … که در ادامه به چند مورد مهم اشاره می کنیم.

  • بهسازی تجهیزات گرمایش و سرمایش

با توجه به کارکرد زیادی که این تجهیزات در فصول مختلف سال دارند باید به خوبی از آنها نگهداری شده و در صورت احتیاج تعمیر و بازسازی شوند تا بازدهی بالاتری داشته باشند. تعمیر و بازسازی کولرهای گازی و آبی، چیلر، فن کویل، موتورخانه، پکیج های خانگی و سیستم های گرمایش از کف از جمله مواردی است که از اتلاف انرژی جلوگیری نموده و از جمله سرمایه گذاری های مفید در یک ساختمان است.

  • بازسازی درها و پنجره های ساختمان

علاوه بر تغییراتی که با تعویض درب و پنجره ساختمان در ظاهر ساختمان و زیبایی خانه شما به وجود می آید، بحث صرفه جویی در انرژی هم مسئله مهمی است که با این تغییرات اعمال می گردد. هدر رفت انرژی در در و پنجره های قدیمی به حدی است که نه تنها به لحاظ اقتصادی به صرفه نبوده بلکه به محیط زیست هم آسیب می رساند پس بهتر است با نوع پنجره های یو پی وی سی و پنجره های آلومینیومی جایگزین گردد.

  • تعمیرات کف

کفپوش ها نه تنها خانه شما را زیباتر می نمایند بلکه با راحتی شما هم در ارتباط هستند. شما می توانید با ایجاد تغییراتی در کفپوش، پارکت، لمینت، اپوکسی، سنگ و سرامیک به آنچه دلخواه و مورد احتیاج منزل شما است دسترسی داشته باشید. گاهی کفپوش ها به دلیل اجرای سیستم های گرمایش از کف هم احتیاج به تعویض پیدا می نمایند.

  • بهسازی سرویس بهداشتی

بهسازی سرویس های بهداشتی در کنار ایجاد فضای بهداشتی زیبا به بهداشت این اماکن هم یاری می نماید به خصوص در خانه های کلنگی که انواع حشرات موذی هم در درز کاشی ها وارد می شوند. این بهسازی می تواند شامل انواع عایق کاری، نصب توالت فرنگی، ایرانی، اعمال سیفون توکار یا روکار، افزودن قسمت هایی از جمله روشویی های کابین دار یا سنگی، نصب کابین دوش، سقف کاذب وان، جکوزی، بازسازی سنگ و یا کاشی کف و دیوارها باشد.

  • تعمیرات تاسیسات ضروری ساختمان

شرط لازم برای انجام درست و پر بازده بازسازی روکار ساختمان انجام بهسازی در لایه های زیرین و تاسیساتی یک خانه است. چرا که در آن صورت همه بازسازی ها بی استفاده خواهند شد. تغییراتی همچون تعویض لوله های فرسوده با لوله های نو، تعمیر موتورخانه یا تعویض آن با پکیج های گرمایشی مدرن، برق کشی مجدد، تعویض کابل ها و لوله های انتقال انرژی از جمله کارهایی است که برای تاسیسات خانه می توان انجام داد.

  • نوسازی کابینت ها

آشپزخانه قلب یک خانه است و کابینت ها از اصلی ترین آیتم های آشپزخانه به خصوص در زمینه زیبایی آن هستند. در گذشته بیشتر از کابینت های چوبی یا عمدتا فلزی استفاده می شده که امروزه می توان با اعمال تغییراتی در آنها از انواع ممبران، هایگلاس، ام دی اف یا انواع مدرن تر آنها استفاده کرد.

اما نکته ای که باید آن را مد نظر قرار دهید این است که سبک خانه شما به هر نوعی که چیدمان شده باید با دکوراسیون و چیدمان آشپزخانه شما و نوع کابینت ها هم هماهنگی داشته باشد. برای مثال خانه ای با سبک و چیدمان مدرن با یک کابینت کلاسیک ممبران هماهنگی ندارد. پس باید برای یک خانه مدرن از کابینت مدرن استفاده کرد و یا اگر مبل ها و دکور خانه شما کلاسیک است از کابینت چوب یا ممبران بهره ببرید.

تخمین هزینه بازسازی و نوسازی خانه و اولویت بندی تعمیرات و بازسازی ساختمان

اگر هزینه های بازسازی منزل برای شما مهم است باید مواردی را که احتیاج به تعمیرات و بازسازی دارند را معین کنید و در اولویت کارتان قرار دهید. آنچه در برآورد هزینه های تعمیرات و بازسازی ساختمان موثر است عبارتند از:

نوع مصالحی که در جریان بازسازی به کار گرفته می گردد، مقدار فضایی که احتیاج به بازسازی و بهسازی دارد، مدت زمانی که باید برای انجام تعمیرات توسط کارشناس صرف گردد. همچنین میزان قدمت و کلنگی بودن خانه هم در برآورد هزینه ها موثر است.

با این توصیف می توان گفت به طور متوسط هزینه بازسازی در یک واحد مسکونی برای هر متر مربع در تهران و شهرستان ها از حدود متر مربعی 200 هزار تومان و از تعمیرات جزئی شروع شده و تا متری 700 هزار تومان و بالاتر هم ادامه دارد که این هزینه ها بستگی به نوع تعمیرات و بازسازی ساختمان دارد.

از طرف دیگر یکی از مسائل رایج در بازسازی ساختمان معین اولویت برای بخش هایی است که احتیاج به بازساززی دارند برای مثال شما با توجه به میزان بودجه ای که دارید باید معین کنید که می خواهید این بودجه را صرف رنگ آمیزی مجدد ملک خود کنید یا آن را برای بهینه سازی تاسیسات سرمایشی و گرمایشی در نظر بگیرید.

در واقع یک طرف مسئله اولویت ساختمان شما هستید که انتظارتان را از نوسازی خانه تان مشخض می کنید و در طرف دیگر این مسئله عمر ساختمان و بخش های مختلف آن است. برای مثال ترتیب آنچه به صورت کلی در اولویت یک خانه برای بهسازی وجود دارد به این قرار است:

آشپزخانه، سرویس بهداشتی، فضای مشاعات و حیاط. اینها مواردی هستند که به دلیل مصرف زیاد و رفت و آمد بسیاری که در آنها اتفاق می افتد عمر کوتاه تری داشته و سریع تر احتیاج به بهسازی و نگهداری بهتر پیدا می نمایند.

یکی دیگر از مسائل رایج بازسازی هزینه بالای آن است که گاهی اوقات بالا بودن هزینه ها موجب شده تا مالک از این کار منصرف شده ولی همین مسئله مسائل اقتصادی دیگری مثل تعمیرات اجباری یا هدر رفت انرژی و هزینه های آن را برایش به همراه دارد.

از دیگر مسائل رایج بازسازی مراقبت از وسایل خانه در حین تعمیرات و بازسازی ساختمان است، نوسازی خانه فرآیندی است که موجب آسیب رساندن و تخریب وسایل و مصالح موجود می گردد به همین دلیل هم باید در حین عملیات نوسازی خانه و مراحل بازسازی آن وسایل و لوازم تان را در مکانی نگهداری و انبار کنید که دچار آسیب نشوند.

از دیگر مسائل رایج بازسازی می توان به استرس و اضطراب مالک برای هرگونه اقدام در جهت نوسازی خانه است که منجر به کاهش ضریب دقت در تخمین هزینه بازسازی می گردد.

جمع بندی

  • نوسازی خانه یا بازسازی و تعمیرات ساختمان فرآیندی است که در کنار هزینه هایی که دارد به نوعی سرمایه گذاری برای آرامش روانی اعضای خانواده است.
  • نوسازی خانه به فرآیند ایجاد تغییر یا بهسازی در مصالح موجود یا ترمیم بافت های فرسوده ای اطلاق می گردد که دچار آسیب شده اند.
  • گاهی اوقات فرآیند نوسازی جنبه تزئینی داشته و تنها برای خروج از شرایط یکنواخت ظاهری خانه صورت می گیرد.
  • ضرورت بازسازی خانه در کنار بهینه سازی مصرف انرژی به تصمیم مالک و کارشناس مورد نظر هم بستگی دارد. همچنین بودجه مورد نظر معین نماینده اولویت ها در این زمینه است.
  • طراحی و برنامه ریزی برای نوسازی خانه، برآورد هزینه ها، مقاومت خانه، تخریب، سیم های برق و لوله کشی، نصب پنجره ها، انتخاب نوع کفپوش، نقاشی بنا و تزئینات از جمله مراحلی است که در طی نوسازی خانه انجام می گردد.
  • همچنین در اولویت بندی که در مراحل بازسازی ساختمان انجام می گردد بهسازی تجهیزات گرمایش و سرمایش، بازسازی درها و پنجره های ساختمان، تعمیرات کف، بهسازی سرویس بهداشتی، نوسازی کابینت ها و تعمیرات تاسیسات ضروری ساختمان در زمره مهم ترین ها قرار می گیرند.
  • یکی از مسائل رایج بازسازی خانه تخمین هزینه بازی است.
  • هزینه بازسازی با توجه مصالحی که برای نوسازی خانه در نظر گرفته می گردد، میزان فضایی که در بازسازی مورد آنالیز واقع شده است و مدت زمان مورد احتیاج برای این کار متغیر است اما به صورت کلی از متر مربعی 200 هزار تومان شروع و بر اساس متغیرهای مختلفی که به آن اضافه می گردد بالاتر می رود.
  • مسائل رایج بازسازی که بر سر راه این اقدام وجود دارند عبارتند از: معین اولویت برای بخش هایی است که احتیاج به بازسازی دارند، بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز و به دنبال آن بالا رفتن هزینه های مصالح به منظور تعمیرات و بازسازی ساختمان، مدیریت اضطراب مالک برای اقدام به این امر و مراقبت از وسایل خانه در حین فرآیند بازسازی است که آسیبی در حین انجام کار به آنها وارد نگردد.


به "هرآنچه در اقدام به نوسازی خانه باید مدنظر قرار دهید" امتیاز دهید

1 کاربر به "هرآنچه در اقدام به نوسازی خانه باید مدنظر قرار دهید" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه در اقدام به نوسازی خانه باید مدنظر قرار دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252