پروفیل آلومینیومی چه کاربردهایی در ساختمان دارد

آلومینیوم فلزی پرکاربرد در صنایع ساختمانی است، پروفیل آلومینیومی بیشتر در درب و پنجره ها به کار گرفته میشود.

پروفیل آلومینیومی چه کاربردهایی در ساختمان دارد

به گزارش گروه ساختمانی آبان، پروفیل آلومینیومی از نظر لغوی، پروفیل به معنای ثابت بودن مقطع در طول مشخصی است. در دنیای فلزات و ساخت و ساز، پروفیل شامل انواع مختلفی می باشد. اصلی ترین کاربرد پروفیل ها برای ساخت درب و پنجره های فلزی می باشد.

آلومینیوم فلزی نقره ای رنگ با جلای فلزی، نرم، سبک و دارای قابلیت شکل پذیری زیاد است. از ویژگی های مهم آلومینیوم، سبک وزنی و قابلیت عدم زنگ زدگی می باشد. پروفیل اکستروژن آلومینیوم به عنوان یکی از پرمصرف ترین بخش مصارف آلومینیوم به شمار میرود.

برای فراوری پروفیل آلومینیوم، ابتدا ماده اولیه را که بیلت آلومینیومی نام دارد، تحت فشار بسیار بالا و درجه حرارت مناسب قرار می دهند. سپس آن را از میان قالب های مخصوصی حرکت می دهند. به این ترتیب ماده اولیه تغییر شکل می یابد و به اشکال مورد نظر درمی آید. به خاطر اعمال فرآیند حرارتی و فشار بالا روی فلز آلومینیوم، ماده اولیه کاملا تغییرشکل پیدا می نماید و در نتیجه پروفیل آلومینیوم فراوری می گردد.

ویژگی پروفیل آلومینیوم:

از مهم ترین ویژگی های پروفیل آلومینیوم، شکل پذیر بودن آن است. امروزه این ماده به علت داشتن خاصیت انعطاف پذیری، جایگزین آهن شده است. وزن سبک و مناسب پروفیل آلومینیوم، یکی دیگر از ویژگی های کاربردی آن است. همین ویژگی باعث شده است که از این فلز در صنایع هوایی استفاده های فراوانی صورت گیرد.

از زمان ورود پروفیل آلومینیوم به بازار، این فلز همیشه جایگاه خود را در دو حوزه ساختمانی و صنعتی حفظ نموده است. ویژگی دیگر پروفیل های آلومینیومی، تبادل دما است. این ویژگی یکی از مهم ترین تفاوت های پروفیل آلومینیوم با آهن می باشد. پنجره های آهنی معمولا انرژی بیشتری هدر می دهند، اما پنجره های آلومینیومی اینطور عمل نمی نمایند و این موضوع در بهینه سازی مصرف انرژی اهمیت بسیار زیادی دارد.

ویژگی مهم دیگر پروفیل آلومینیوم، زیبایی آن است. این فلز به خاطر داشتن رنگ روشن و سفیدش، حس زیبایی و تمیزی بیشتری را به ساکنان ساختمان انتقال می دهد. بعلاوه استحکام و مقاومت بالایی دارد و به همین علت برای استفاده در ساختمان های مسکونی و اداری مناسب است.

انواع پنجره ها از جنس پروفیل های آلومینیومی:

1. پنجره آلومینیومی ساده:

پنجره های آلومینیومی ساده در ایران با استفاده از دو نوع پروفیل پرکاربرد ST و کرونت هستند که پنجره های آلومینیومی فراوری می شوند و تفاوت شان در هندسه سطح مقطع پروفیل آلومینیوم آن ها می باشد.

پنجره ST نسبت به نوع کرونت آن مزایای بیشتری دارد. امروزه تقریبا دیگر از پنجره کرونت در بازار استفاده نمی گردد، زیرا این نوع پنجره ها عایق نیستند و دارای قفل بست نامناسب هستند. پنجره های کرونت یراق آلات ضعیفی دارند، که پس از مدتی سست می شوند و عایق بندی شان نیز به درستی انجام نمی گردد. ورود گرد و غبار و دود به داخل ساختمان از پنجره های کرونت، به علت نداشتن عایق مناسب، بسیار زیاد است.

در مقابل آن، پنجره های ST دارای پروفیل آلومینیومی قوی تری هستند و یراق آلات با کیفیت تری روی آن ها قرار می گیرد. از آنجا که در نصب این پنجره ها از نوارهای مویی و لاستیک های آب بند استفاده می گردد، بنابراین دوام بیشتری دارند.

2. پنجره آلومینیومی ترمال بریک:

بزرگ ترین اشکال پنجره های آلومینیومی، عایق نبودن آن ها نسبت به حرارت است.برای برطرف این اشکال نوع جدیدی از پروفیل آلومینیومی را با نام ترمال بریک به بازار عرضه کردند. پروفیل های ترمال بریک در ساخت درب و پنجره ها کاربرد بسیاری دارند.

در این نوع پروفیل ها، تسمه ای از جنس پلی آمید قرار می گیرد که تحمل حرارت آن تا 220 درجه سانتی گراد است. این پروفیل بعلاوه قابلیت تحمل برودت هوا را تا 50 درجه سانتی گراد دارد. در این نوع پنجره ها، لایه بیرونی چارچوب و لنگه از لایه داخلی آن جدا می گردد.

بعلاوه با پرس شدن تسمه پلی آمید در بین جداره بیرونی و داخلی چارچوب و لنگه، پروفیل های پنجره عایق می گردد و اتلاف انرژی داخل ساختمان جلوگیری می گردد. پروفیل های ترمال بریک از دو پروفیل بیرونی و داخلی تشکیل و با یاری تسمه ها پلی آمیدی به یکدیگر متصل شده اند. بنابراین قسمت داخلی و خارجی پنجره ها می تواند در رنگ های مختلفی فراوری گردد.

درب و پنجره ترمال بریک می توانند خود را با شرایط جوی متفاوت وفق دهند و عایق خوبی ایجاد نمایند. بعلاوه دارای رنگ های بسیار زیبا و جذابی هستند.

3. پنجره چوب آلومینیومی:

پنجره چوب آلومینیومی از یک پروفیل ترکیبی فراوری می گردد.لایه داخلی این پنجره از جنس چوب و لایه بیرونی آن از جنس آلومینیوم است. دو طرف این پنجره ها با مکانیسم خاصی به هم متصل می شوند و زیبایی خاصی به ارمغان می آورند. عایق بودن چوب در کنار ظرافت و استحکام آلومینیوم باعث ایجاد پنجره های بسیار لوکس و کاربردی می گردد.

رجحان پنجره های آلومینیومی:

پنجره های آلومینیومی نسبت به سایر انواع پنجره ها رجحان هایی دارند. پروفیل پنجره های آلومینیومی مانند پنجره یو پی وی سی، شیمیایی نیستند و جزئی از طبیعت به حساب می آیند. آلومینیوم بدون شک قوی ترین فلز در دسترس امروز بر روی زمین است. پنجره های آلومینیومی قادر به نگهداری از پنل های شیشه ای بزرگ هستند.

بعلاوه پنجره هایی که از جنس پروفیل آلومینیوم فراوری می شوند، با توجه به ویژگی مقاومت در برابر خوردگی شان، احتیاج به تعمیر و نگهداری بسیار کمی بعد نصب دارند. این نوع پنجره های دارای طیف رنگی وسیع و متنوعی هستند و با هر سلیقه ای جور درمی آیند. به علاوه، پروفیل پنجره آلومینیومی معمولا قوی و پایدار هستند و قادر به مقاومت در برابر شدیدترین عناصر و تغییرات جوی می باشند.

این پنجره ها دارای انعطاف پذیری فراوانی هستند و می توان آن ها را برای پنجره هایی با ابعاد و میزان های مختلف طراحی کرد. همین موضوع باعث محبوب شدن این پروفیل در بین معماران و طراحان ساختمان شده است.



به "پروفیل آلومینیومی چه کاربردهایی در ساختمان دارد" امتیاز دهید

3 کاربر به "پروفیل آلومینیومی چه کاربردهایی در ساختمان دارد" امتیاز داده اند | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروفیل آلومینیومی چه کاربردهایی در ساختمان دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252