کاربرد و انواع شیشه طرح دار یا دکوراتیو در دکوراسیون

یکی از متریال هایی که میتواند در تغییر دکوراسیون و بازسازی به یاری شما بیاید شیشه طرح دار هستند، در ادامه از کاربرد، مزایا و معایب آن برایتان خواهیم گفت.

کاربرد و انواع شیشه طرح دار یا دکوراتیو در دکوراسیون

به گزارش گروه ساختمانی آبان، شیشه طرح دار از مواد مصنوعی غیرفلزی و غیرآلی است. اصولا شیشه، از سه ماده اصلی آهک، سیلیس، کربنات سدیم تشکیل می شود. این مواد به همراه مواد افزودنی جزئی دیگر در کوره های ذوب شیشه، مذاب شده و در نتیجه می توان به اشکال مختلف درآورد. شیشه دارای ساختار آمورف و جسمی سخت، ترد، شفاف، نورگذر، سختی 6-7 و وزن مخصوص 20/2 گرم بر سانتی متر مکعب است.

استفاده از شیشه در صنعت معماری و ساختمان سازی معمولا در قسمت هایی از جمله درب و پنجره شکل می گیرد و می توان در دیگر قسمت های ساختمان هم از شیشه ها استفاده کرد.

روش های متعددی در زمینه ساخت شیشه امروزه ابداع شده است. با این حال معمول ترین روش در صنعت ساخت شیشه (ذوب کردن مواد اولیه و مخلوط کردن آن در کوره تا خمیر شیشه به دست بیاید) مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع طرح های پرکاربرد بر روی شیشه:

1. شیشه مات کامل:

در صورتی که خواهان این باشید که مانع دیده شدن از دو طرف شیشه باشید برترین روش استفاده از طرح کاملا مات می باشد که برای انواع پارتیشن های اداری، خانگی، شیشه بالکن، شیشه حمام و… مورد استفاده قرار می گیرد.

2. راه مات:

ایجاد کردن خطوط موازی، افقی، عمودی و یا شطرنجی یک در میان، مات و شفاف که به صورت منظم روی شیشه ایجاد می شود.

3. لوگو:

این نوع طرح ها بیشتر برای دفاتر شرکت ها و مطب ها مورد استفاده می شود به این صورت که نام آرم و برند شرکت را روی شیشه به صورت مات شده حک می نمایند تا هم برای ایجاد زیبایی بیشتر در فضای شرکت باشد و هم معرف برند برای افرادی که به آن مکان مراجعه می نمایند باشد.

4. سایر طرح ها و اشکال:

بعضی از افراد برای متفاوت تر شدن و جلوه بیشتر به فضای خود خواهان این هستند که طرح های دیگری چاپ نمایند، این طرح ها را می توان از مرورگرهای متفاوت بدست آورد. بعضی از افراد هم خواهان انجام سندبلاستی می باشند که خود طراحی کرده اند. در هر صورت می توان هر طرحی را متناسب با انتخاب کارفرما سندبلاست کرد.

5. شیشه سکوریت طرح دار:

درب های ورودی ساختمان ها همیشه یکی از محل هایی است که شیشه های دست ساز و نفیس استیندگلاس در آن نصب می شوند. شیشه استیندگلاس در طرح های متنوع و سبک های مختلفی ساخته می شود. در ساخت شیشه های استیندگلاس برای درب های ورودی، دقت ساخت و تمیزی کار، بسیار حائز اهمیت است. چرا که شیشه در نزدیکترین حالت ممکن به انسان قرار می گیرد و در صورتی که استاندارهای لازم را دارا نباشد، ممکن است از نزدیک بدقواره و نافرم به نظر برسد. برش خوب شیشه ها، مونتاژ مناسب و دقت بالای ساخت از اهم مواردی است که برای ساخت شیشه های استیندگلاس درب ها مورد توجه می گیرد. طرح و رنگ این شیشه ها کاملا وابسته به طراحی داخلی ساختمان، جنس درب (چوب، آهن، استیل و…) و سلیقه کارفرماست. شیشه های سکوریت برای مکان هایی مناسب است که در نمای خارجی و یا در معرض برخورد اشیا باشد که به علت تبلور مجددی که در کوره به شیشه داده شده است تحمل ضربه و فشار این شیشه ها 4.5 برابر از شیشه های عادی (خام)بالاتر است.

مزایای کاربردی شیشه سکوریت رنگی:

  • شیشه رنگی دکوراتیو احتیاج به پرده های عریض و گرانقیمت با عمر کوتاه را رفع می نماید.
  • استفاده از شیشه سکوریت رنگی در ساخت شیشه و آینه دکوراتیو تهران موجب می شود این شیشه ها ایمن و عایق مناسبی برای انرژی و صوت باشند.
  • شیشه لاکوبل رنگی که از انواع شیشه های دکوراتیو است و به اسم شیشه دکوراتیو بین کابینتی کاربرد دارد و مقاوم و نظافت آن بسیار راحت است.
  • زیبایی، مقاومت، عایق انرژی، صرفه جویی در خرید پرده و نظافت آسان از مهمترین مزایای شیشه سکوریت رنگی است.

6. انواع شیشه رنگی:

شیشه رنگی در انواع مختلفی است که به طور کلی به شیشه های ساده,رنگی، رفلکس ،لمینت، مشجر و سندبلاست و ترنسپرنت تقسیم میشود.

شیشه های رفلکس که در روز از بیرون داخل ساختمان قابل رویت نخواهد بود.

شیشه لمینت که شامل دو لایه شیشه میباشد که ما بین این دو لایه مواد رزین یا طلق پی وی بی و ای وی ایی واقع شده است - همچون شیشه های سکوریت بوده با این تفاوت که همچون شیشه جلوی اتومبیل در صورت خرد شدن قابلیت پخش شدن را ندارد.

شیشه مشجر یا سندبلاست مات بوده و طرف دوم آن قابل مشاهده نیست.

اما به طور جزئی تر شیشه رنگی ها شامل:

شیشه لمینت رنگی (شامل دو لایه شیشه که ما بین آنها طلق رنگی واقع شده است)

شیشه های رنگی لاکوبل: در سایت مرجع ویکیپدیا شیشه لاکوبل بدین معنا ترجه شده است: شیشه ای که از پشت پوشش رنگی دارد و از سطح روی شیشه رنگ مورد نظر نمایان است.

7. شیشه و آینه دکوراتیو:

همان طور که از نام آنها تعیین است، شیشه و آینه دکوراتیو هر مدل شیشه و آینه ایست که برای دکوراسیون و تزیین فضاهای داخلی (و بعلاوه خارجی) به کار می رود. شیشه و آینه دکوراتیو در میان انواع شیشه های دکوراتیو ساختمانی یکی از برترین ایده ها برای طراحی دکوراسیون در فضاهای داخلی ساختمان است که در عین سادگی و اشغال فضای کم، چهره کاملا مدرن و تر و تمیزی به قضای شما می دهد. باید به این نکته اشاره کنیم که شیشه و آینه دکوراتیو لزوما اجسامی شنماینده و ظریف نیستند. بلکه بعضی از مدل های آن آنقدر مقاوم هستند که در اجرای کف شیشه ای و پله هم از آنها استفاده می شود.

مزیت های شیشه و آینه دکوراتیو:

شیشه و آینه دکوراتیو همانطور که از نامش پیداست، بیشتر به اسم المانی تزئینی کاربرد دارد. اما اگر به تاریخچه استفاده از انواع شیشه های دکوراتیو ساختمانی و شیشه طرح دار رنگی (مخصوصا در معماری ایرانی) مراجعه کنیم، با مزایای فراوان استفاده از شیشه و آینه دکوراتیو آشنا خواهیم شد:

  • تاثیر مثبت شیشه رنگی دکوراتیو بر روح و روان؛ هرکدام از رنگ ها ازنظر روانشناسی اثر ویژه ای بر روان و فکر ایجاد می نمایند.
  • شیشه های دکوراتیو رنگی (از نوع شیشه سکوریت) در سقف نصب و باعث زیبایی خیره نماینده آن می شود.
  • شیشه دکوراتیو رنگی درخشش نور طبیعی یا مصنوعی محیط را به زیباترین شکل نمایان می نماید.
  • شیشه و آینه دکوراتیو مشابه اورسی های قدیمی می تواند در پنجره ها استفاده شود.
  • شیشه طرح دار رنگی در پارتیشن ها نمای زیبا و چشم نوازی ایجاد می نماید.
  • نور مستقیم خورشید نه تنها پوست ما را در معرض آسیب قرار می دهد، بلکه باعث آسیب دیدن مانیتور کامپیوتر، صفحه تلویزیون، مبلمان، فرش، کفپوش و ... نیز می شود. اغلب برای مقابله با این مشکل از پرده استفاده می شود که کل نور را مسدود می کند. در حالی که استفاده از شیشه های دکوراتیو و تزئینی بدون آنکه جلوی نور خورشید را بگیرد، اشعه های مضر UV را فیلتر می کند.
  • از شیشه های تزئینی می توان برای حفظ حریم خصوصی در مناطق خاصی از خانه یا محل کار استفاده کرد. به عنوان مثال این شیشه ها در درهای ورودی، پنجره های حمام یا دستشویی بسیار کاربرد دارند. این شیشه ها به نحوی طراحی شده اند که علاوه بر اینکه نوعی پوشش ایجاد می کنند، جلوی عبور نور را نمی گیرند و همچنان می توانید از روشنایی طبیعی خورشید استفاده کنید. توجه داشته باشید که سطح پوشش این شیشه ها به نوع طرحی که انتخاب می کنید و نوع لعابی بستگی دارد که در تولید شیشه دکوراتیو استفاده شده است. برای انتخاب سطح ایدئال پوشش برای مکانی که در نظر دارید، باید از یک متخصص کمک بگیرید.

کاربرد شیشه های دکوراتیو در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

1- شیشه های دکوراتیو همچون آثار هنری زیبا در طراحی دکوراسیون داخلی

شیشه های دکوراتیو می توانند به عنوان تابلوهای هنری در طراحی دکوراسیون داخلی منزل حضور پیدا کنند.

2- استفاده از شیشه های دکوراتیو در طراحی نورگیرهای سقفی منزل

از شیشه های دکوراتیو می توان برای جذاب تر شدن نورگیرهای سقفی منزل که ظاهرشان تکراری و خسته کننده شده است، استفاده کرد. این شیشه ها کاملا چهره نورگیرهای سقفی را عوض می کند و باعث می شود که آن ها از یک عنصر منفعل تبدیل به یک عنصر جذاب شوند.

3- استفاده از شیشه های دکوراتیو در طراحی پنجره های منزل

اگر در دکوراسیون داخلی منزل از پنجره استفاده شده باشد، قطعا نیاز هست تا نور خورشید از طریق پنجره ها به داخل منزل بتابد. اما ممکن است که قصد مات شدن پنجره ها وجود داشته باشد تا در دید داخل منزل محدودیت ایجاد شود. برای ایجاد محدودیت در دید پنجره ها از شیشه های دکوراتیو استفاده می شود.

4- استفاده از شیشه های دکوراتیو در تراس و بالکن

شیشه های دکوراتیو علاوه بر این که می توانند در طراحی دکوراسیون داخلی منزل موثر باشند می توانند در طراحی نمای ساختمان هم استفاده بشوند. اگر از شیشه های دکوراتیو در طراحی شیشه های تراس و بالکن استفاده شود، می توان از زیبایی این شیشه ها در طراحی نمای خارجی ساختمان نیز بهره برد.

5- استفاده از شیشه های دکوراتیو در فضای بین کابینت ها

از شیشه های دکوراتیو در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه هم می توان بهره برد. فضای بین کابینت ها می تواند بهترین جا برای این شیشه های رنگی و دکوراتیو باشد.

6-استفاده از شیشه های دکوراتیو در طراحی مبلمان های مناسب برای دکوراسیون داخلی

شیشه های دکوراتیو موارد مصرف دیگری هم دارند، مثلا می توان از آن ها در طراحی مبلمان های مناسب برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل استفاده کرد. این شیشه ها می توانند به عنوان سطح رویی میزهای غذاخوری، میزهای جلومبلی و حتی میزهای بغل مبلی استفاده بشوند.

7- استفاده از شیشه ها دکوراتیو در دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام

در فضاهایی مانند حمام و سرویس های بهداشتی از شیشه های دکوراتیو استفاده می شود. معمولا در این فضاها برای درب کابینت ها و حتی دیوارهای جداکننده از شیشه استفاده می شود. شیشه های دکوراتیو، فضای حمام و سرویس بهداشتی را از حالت ساده خارج می کند.



به "کاربرد و انواع شیشه طرح دار یا دکوراتیو در دکوراسیون" امتیاز دهید

2 کاربر به "کاربرد و انواع شیشه طرح دار یا دکوراتیو در دکوراسیون" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد و انواع شیشه طرح دار یا دکوراتیو در دکوراسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252