کاربرد شن و ماسه در ساخت بنا چیست؟

همانطور که میدانید شن و ماسه از مصالح مورد احتیاج در ساخت و ساز ساختمان میباشد، اما میدانید چه کاربردهایی دارند؟

کاربرد شن و ماسه در ساخت بنا چیست؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، ماسه:

به سنگ ریزه خردتر از شن گفته می گردد ماسه معمولاً در ساحل دریا و رودخانه به راحتی یافت می گردد. هر گاه تخته سنگ بزرگی در معرض باد، باران و یخ بندان قرار گیرد، متلاشی گردد و به ذرات ریزتری تبدیل گردد، به طوری که ابعاد ذرات مزبور از یک صدم میلی متر تا دو میلی متر برسد، این ذرات را ماسه می نامند.

شن:

ماسه از خرد شدن سنگ های طبیعی به دست می آید. معمولا از نظر ابعاد دانه ها، ذرات به بزرگی 2 تا 60 میلی متر را شن می نامند، ولی عموما بزرگی ذرات شن به 30 میلی متر محدود می گردد و بسته به بزرگی دانه به نام شن های نخودی و یا بادامی نامیده می گردد.

کاربرد شن و ماسه:

این متریال در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت های مختلف آن کاربرد دارند. به ویژه پس از آنکه ساختمان های بتنی جایگزین ساختمان های با اسکلت فلزی شدند شن و ماسه بیش از پیش وارد عرصۀ ساختمان سازی شد. شن و ماسه در صنعت هم کاربرد دارد که در این قسمت به بخشی از آن ها اشاره می کنیم:

1. فونداسیون ساختمان:

شن و ماسه در پی ریزی اغلب ساختمان های بیش از دو طبقه که از بتن استفاده می نمایند کاربرد دارد و بخش اصلی پی ساختمان را تشکیل می دهد.

2. ملات:

ترکیب ماسه و سیمان به اسم ملات برای قرار گرفتن آجرها در کنار هم در ساختمان سازی استفاده می گردد؛ بعلاوه از همین ترکیب برای چیدن و محکم کردن موزاییک، سرامیک و کاشی ها در کنار هم هم استفاده می گردد.

3. عایق لوله ها و تأسیسات زیر ساختمان:

در صنعت ساختمان سازی قرار دادن آن به اسم عایق روی لوله های ساختمان است. برای این کار لوله ها ابتدا با پشم شیشه پوشیده شده و سپس لایه ای از ماسه روی آن ها ریخته می گردد که مانع از نفوذ و جذب مواد آهکی می گردد.

4. صنایع مختلف:

استفاده از این متریال در صنایع مختلفی از جمله سنباده سازی، موزاییک سازی، شیشه سازی و ریخته گری هم کاربرد داشته و در شبکه های تصفیۀ آب به اسم صافی مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه شن و ماسه از ارکان اصلی راه سازی، احداث خاک ریزها و … محسوب می گردد.



به "کاربرد شن و ماسه در ساخت بنا چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "کاربرد شن و ماسه در ساخت بنا چیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد شن و ماسه در ساخت بنا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252