کاربرد و معرفی انواع بلوک

بلوک از پرکاربردترین مصاحل سیمانی به شمار میرود که گاهی پیکره اصلی دیوراها را از آن میسازند.

کاربرد و معرفی انواع بلوک

به گزارش گروه ساختمانی آبان، این نوع متریال در انواع و اقسام مختلفی وجود داشته و در فراوری آن از متریال مختلف استفاده می گردد. بلوکهای بتنی و بلوکهای سفالی بیشترین استفاده را در میان انواع بلوک های دیگر دارند. در ادامه این مطلب از به معرفی انواع بلوک ساختمانی می پردازیم.

مراحل فراوری بلوک سفالی همانند آجر می باشد, از خاک فراوری شده و در مقابل نور خورشید یا خشک می گردد و در کوره پخته می گردد. وزن تقریبی بلوک سفالی 3 تا 10 kg می باشد و عرض آنها معمولا 25 سانتی متر است. این نوع متریال یکی از پرمصرف ترین نوع مصالح در دیوارهای ساختمانی است که در ابعاد مختلف و در قالب های سوراخ دار فراوری می گردد.

مزایای استفاده از بلوک در ساختمان سازی:

  1. صرفه جویی در مصرف مصالح
  2. زمان اجرا
  3. حمل آسان
  4. عایق بودن نسبی حرارتی و صوتی
  5. سبک سازی در سازه
  6. توخالی و سبکی بلوک نسبت به آجر

انواع بلوکها در صنعت ساختمان:

مصالح مصرفی در ساخت این نوع متریال از ترکیب سیمان، آب، ماسه و دیگر سنگدانه ها استفاده می گردد. بلوکهای ساختمانی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی هریک می پردازیم.

1- بلوک سیمانی:

در کوره های نوع اول آجرها به نحوی روی هم چیده می شوند که یک برج آجری تشکیل می دهند و فرآیند پخت آنها به وسیله آتشی که درون کوره است انجام میگیرد.

1-1- بلوکهای سیمانی معمولی:

در ساخت بلوک های سیمانی معمولی از شن و ماسه طبیعی رودخانه استفاده می گردد. چگالی این گونه بلوک ها پس از انجام فرآیند خشک شدن حدود 2000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. فراوری این گونه بلوک ها در فرم های مختلف و به دو صورت سیمانی دیواری و سیمانی سقفی صورت می گیرد.

2-1-بلوک سبک سیمانی:

به بلوک های سیمانی که چگالی آن ها 1700 کیلوگرم بر متر مکعب باشد، بلوک سبک یا پوکه ای گفته می گردد. بر اساس چگالی بلوکها در چهار دسته طبقه بندی می شوند:

رده اول: چگالی آنها پس از خشک شدن در حدود 500 تا 700 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.

رده دوم: چگالی آنها پس از خشک شدن در حدود 700 تا 1000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

رده سوم: چگالی این گونه مصالح پس از خشک شدن در حدود 1000 تا 1700 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

رده چهارم: چگالی این گونه متریال ها پس از خشک شدن در حدود 1700تا 2000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. این بلوک ها در دسته نیمه سبک قرار می گیرند.

2- لیپر:

لیپر نوعی مصالح سیمانی سبک بوده که از پرلیت که نوعی پوکه صنعتی است، ساخته شده است. از مهم ترین ویژگی های این بلوکها می توان به عایق صوتی و حرارتی بودن آنها اشاره نمود. در فراوری این بلوک ها از روش اتوکلاو استفاده می گردد. از مزایای این گونه بلوک ها می توان به مانع از اشتعال و مقاومت بالای آن در آتش سوزی ها اشاره نمود. این نوع مصالح قابلیت رنگ پذیری و برش هم دارند.

3- لیکا:

لیکا از ترکیب سنگدانه های سبک ها با سیمان و آب تشکیل می گردد. این متریال از متخلخل نسبت به بتن نیمه سبک برخوردار می باشد. لیکا به دو شکل توپر و توخالی بوده و کاربرد آن ها در دیوار و سقف می باشد. سه جداره لیکا در دیوارهای خارجی استفاده شده و عایق حرارتی و صوتی بسیار فوق العاده می باشد.

4- هبلکس یا AAC:

آجر سفال یا تیغه سفالی یا بلوک سفالی، از جمله مصالح بنایی پرکاربرد در ساختمان است. آجر سفالی بلوکی مکعبی شکل با سوراخ های افقی است. قیمت آجر سفال بر اساس کیفیت و ابعاد آن مشخص می گردد. کاربرد آجر سفالی در ساختن تیغه های ساختمان است. تیغه سفالی بر خلاف آجر مقاومت فشاری بالایی ندارد.

5- پرلکس یا clc:

پرلکس که با نام clc هم شناخته می گردد، بلوکهای بتنی سبک وزنی می باشند که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این متریال با استفاده از تزریق فوم به بتن متشکل از سیمان و ماسه ریزدانه به دست می آید. از این بلوک می توان به جای آجر و سفال در ساخت دیوار استفاده کرد.

6- سفال:

یکی از پرکاربرد ترین بلوک ها که در ساختمان سازی نوع سفالی می باشد، که در ابعاد مختلف فراوری می شوند و در بخش های غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. از آنها در دیوار و سقف تیرچه استفاده می گردد.



به "کاربرد و معرفی انواع بلوک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد و معرفی انواع بلوک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252