کاربردهای یونولیت در ساخت

حتما یونولیت را دیده اید مخصوصن در بسته بندی های کالاهای شکستنی، آنچه در صنعت ساختمان هم به کار میرود تقریبا همان است که برای عایق بندی به کار برده میشود. در ادامه از مزایا و معایب یونولیت میگوییم و انواع آن را معرفی خواهیم کرد.

کاربردهای یونولیت در ساخت

به گزارش گروه ساختمانی آبان، یونولیت در واقع نوعی پلاستوفوم که با نام پلی استایرن منبسط شده با علامت اختصاری EPS مشهور می باشد که کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان دارد.فوم ها نوعی پلیمری که رنگش سفید و عایق رطوبت، عایق حرارت و عایق صدا می باشد که در کارخانه های پتروشیمی فراوری می شود.

این نوع متریال با وزن حجمی کم (1.04 تا 1.09 گرم بر سانتیمتر مکعب) و دارای انواع دانه بندی های ریز و درشت، به شکل گرانول، ورق و بلوک در مقدار ها و ضخامت های مختلف وجود دارد. برش دادن آن هم با دستگاه های برش از طریق سیم داغ به سادگی صورت می پذیرد.

فوم ها نقش عایق رطوبت، عایق حرارت و عایق صوتی ایفا می نماید که در کارخانه های پتروشیمی تهیه می شود. این ماده با وزن حجمی بسیار کم (1.04 تا 1.09 گرم بر سانتیمتر مکعب) و دانه بندی های ریز و درشت، بصورت گرانول، ورق و بلوک در مقدار ها و ضخامتهای گوناگون موجود است. برش دادن آن هم با دستگاه های برش از طریق سیم داغ به راحتی انجام می شود. در ادامه از مزایای استفاده از یونولیت در ساخت و بازسازی ساختمان خواهیم گفت.

مزایای یونولیت در صنعت ساختمان:

  • سبکی قطعات بلوک های پلی استایرن و کم شدن وزن سازه ای ساختمان
  • کم شدن عرض تیر و ستونها و کاهش مصرف آهن آلات در ساختمان
  • کاهش 30 درصدی حجم مصرفی بتن
  • افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله و عوامل طبیعی
  • عایق حرارتی و عایق صوتی
  • حمل و نقل سریع و آسان به محل پروژه
  • صرفه جویی در زمان و کاهش دستمزد و متریال مصرفی

معایب یونولیت در صنعت ساختمان:

  • بلوک های فومی نقش باربری ندارند و بعلاوه در برابر زلزله ایمن و مستحکم می باشند. به همین خاطر در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.
  • بلوک های پلی استایرن، در برابر اشتعال به راحتی حجم خود را از دست می دهند و تنها اشکال این بلوک ها، کمی مقاومت در برابر حرارت و شعله وری است.
  • در صورتی که از جنس مرغوب این بلوک ها در ساختمان سازی استفاده شود، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود.

انواع فوم یونولیت در صنعت ساختمان:

1. فوم فشرده:

یونولیت فشرده از انواع فوم ساختمانی محسوب می شود که دارای وزن بالایی می باشد و به دلیل متراکم و فشرده بودن یونولیت چگالی آن بالا می باشد. یونولیت فشرده یکی از پرکاربردترین انواع فوم می باشد که در موارد گوناگون مانند صنعت ساختمان، صنعت خودروسازی، صنایع غذایی، قالب سازی، مجسمه سازی، درب ضدسرقت، عایق سازی، بسته بندی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از مهم ترین کاربردهای یونولیت فشرده این است که می توان آن را در ترکیب با عایق های صوتی دیگر مانند فوم های آکوستیک، پشم سنگ و… استفاده کرد و کاربرد صداگیری آن را افزایش داد. در ضمن نامگذاری ورق های یونولیت فشرده بر اساس شرایط و مقدار فشردگی آن ها انجام می گیرد.

2. یونولیت سقفی استاندارد:

این نوع از یونولیت یا فوم های سقفی در سال های اخیر بعنوان قالب بتن در سقف های دال یک طرفه یا اصطلاحا تیرچه بلوک مورد استفاده قرار میگیرد از این محصول بشکل مکعب مستطیل با ابعاد 25*50*200 مورد استفاده قرار میگیرد.

وزن سقفی با استفاده از فوم فراوری شده بر اساس دانسیته یونولیت تعیین می شود. با توجه به قیمت مواد اولیه فوم و قیمت محصول نهایی فراوری شده کارخانه های فوم، دانسیته یونولیت بین 7 الی 8 کیلوگرم بر متر مکعب بیشتر نمی باشد در صورتی که برخی فراوری نمایندگان برای جلب مشتری فراوریات خود را دانسیته 10 معرفی می نمایند. در این صورت وزن فوم تیرچه سفالی نباید کمتر از 2 کیلو گرم باشد.

یونولیت های مصرفی باید دارای تاییدیه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و بعلاوه نشان استاندارد را هم دارا باشند.

3. یونولیت دیواری:

این نوع فوم و یا پلاستوفومی اطلاق می شود که در دیوار بکار برده شود که میتواند در داخل دیوار مانند بلوک های سفالی و یا بلوکهای سیمانی استفاده شود و یا برروی دیوار فومی و پلاستوفوم دیواری قابل استفاده می باشد.

در برخی شرایط برای مصارف گوناگون ممکن است که برای دیوار استفاده کنیم استفاده از فوم به صورت های زیر برای دیوار مرسوم است:

  • دیوار پوش فوم
  • فوم دیواری تزیینی
  • فوم دیوارپوش
  • دیواری

4. فوم تیرچه کرومیت:

پلاستوفوم های سقفی که در ایران به نام یونولیت سقفی شناخته می شوند، یکی از برترین نوع مواد فیلر جهت پر کردن فاصله تیرچه های کرومیت (فلزی) و هم تیر چه های بتنی (تیرچه بلوک است.

فوم تیرچه کرومیت برای تیرچه بلوک فلزی استفاده می شود و دارای ابعاد:

  • یک مترطول-66 سانت عرض-25 سانت قطر.
  • یک مترطول-66 سانت عرض-20 سانت قطر.


به "کاربردهای یونولیت در ساخت" امتیاز دهید

2 کاربر به "کاربردهای یونولیت در ساخت" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربردهای یونولیت در ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252