چطور یک ایزوگام مناسب انتخاب کنیم

یکی از مواردی که میتواند در بازسازی بنا مورد توجه باشد، آب بندی و رفع نم میباشد که نیازمند یک ایزوگام مناسب است، ما در ادامه راه های تشخیص ایزوگام خوب را شرح خواهیم داد.

چطور یک ایزوگام مناسب انتخاب کنیم

به گزارش گروه ساختمانی آبان، راه هایی ساده برای تشخیص ایزوگام خوب

  • بوی ایزوگام: ساده ترین راه برای تشخیص ایزوگام خوب، بو کردن آن است. البته کلا مواد نفتی بوی مطبوعی ندارند اما اگر ایزوگام بوی بدی مشابه بوی گازوئیل صنعتی داشته باشد، مطمئنا ایزوگام خوبی نیست.
  • جنس ایزوگام: دستتان را روی قسمتی از لایه خارجی ایزوگام که بدون پوشش است بکشید، اگر جنس ایزوگام خوب باشد، چیزی به دستتان نمی چسبد ولی اگر نامرغوب باشد، حتما ذرات سیاه رنگ و ریزی به دست شما خواهد چسبید.
  • نگهداری در فریزر: یک تکه کوچک از ایزوگام را ببرید و در فریزر بگذارید؛ بعد از 2 ساعت آن را بیرون آورده و با دست خمش کنید. اگر ایزوگام از آن جایی که خمش کردید شکست و یا حتی ترک برداشت، جنس ایزوگام خوب نیست ولی اگر سالم ماند یعنی ایزوگام خوبی است و در برابر سرما و گرما مقاوم است.

ویژگی های تخصصی یک ایزوگام خوب

مهم ترین نکته برای مرغوب بودن ایزوگام، داشتن نشان استاندارد است. مورد بعدی که اهمیت دارد، داشتن ضمانت نامه واقعی و طولانی مدت است. اما یک سری ویژگی های تخصصی برای شناخت ایزوگام خوب هم وجود دارد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

مواد اولیه یک ایزوگامِ خوب

ایزوگام پلیمری که با قیر 60-70 خالص فراوری می گردد، ایزوگام خوبی است. البته که قیمت بالاتری هم دارد؛ بنابراین اگر صرفه مالی بیشتر از کیفیت ایزوگام برایتان اهمیت دارد، سراغ این ایزوگام نروید.

عمر یک ایزوگامِ خوب

معمولا یک ایزوگام خوب بین 10 تا 15 سال عمر می نماید اما طول عمر ایزوگام به عوامل زیادی بستگی دارد. عواملی مثل شرایط آب و هوا، تابش نور خورشید و شرایط نگهداری آن. نکته جالب این است که با اولین بارش ها، ایزوگام نامرغوب و بی کیفیت خودش را نشان می دهد؛ فقط کافی است سری به پشت بام خانه تان بزنید!

ضخامت یک ایزوگامِ خوب

سازمان استاندارد، ضخامت ایزوگام خوب را 4±0.2 میلی متر اعلام نموده است. به این معنا که ضخامت میانه قابل قبول 4 میلی متر و از بازه 3.8 میلی متر تا 4.2 میلی متر قابل قبول است. البته ضخامت بالاتر هم به صورت سفارشی ساخته می گردد.

وزن یک ایزوگام خوب

وزن قابل قبول برای یک ایزوگام خوب 4±0.2 کیلوگرم برای هر متر مربع است که از نظر سازمان استاندارد اعلام شده است؛ البته فروشنده برخی از ایزوگام ها با داشتن وزن 5 کیلوگرم برای هر مترمربع ادعا می نمایند که ایزوگام شان کیفیت بالایی دارد؛ هیچوقت نباید فراموش کنید که وزن بالای ایزوگام دلیلی بر مرغوبیت آن نیست.

طول و عرض رول ایزوگام استاندارد

معمولا عرض یک ایزوگام استاندارد 1 متر و طول اون 10 متر است. بنابراین رول هایی که طول یا عرض بیشتر یا کمتری از این اعداد دارند، استاندارد نیستند.

فصل مناسب برای ایزوگام

احتمالا شما هم شنیده اید که تابستان فصل مناسبی برای ایزوگام است. اگر فصل تابستان را برای نصب ایزوگام انتخاب نموده اید، می توانید از ماندگاری و عمر ایزوگام خود مطمئن باشید؛ اما این به این معنی آن نیست که در فصل های دیگر نمی گردد ایزوگام کرد؛ در واقع نکته ای که اهمیت دارد، آفتابی بودن هوا است؛ هرچه سطحی را که ایزوگام می کنیم خشک، گرم و تمیز باشد، ایزوگام بهتر چسبیده می گردد و به اصطلاح تبله نمی نماید.



به "چطور یک ایزوگام مناسب انتخاب کنیم" امتیاز دهید

2 کاربر به "چطور یک ایزوگام مناسب انتخاب کنیم" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور یک ایزوگام مناسب انتخاب کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252