با انواع کفپوش آشنا شویم

یکی از مواردی که میتوانید در بازسازی ساختمان تغییر دهید کفپوش است که در واقع به پوششی گفته می گردد که از آن برای کف ساختمان استفاده می گردد، کفپوش می گویند.

با انواع کفپوش آشنا شویم

به گزارش گروه ساختمانی آبان، کفپوش ها را می توان پوشش های نسبتا با دوام و دائمی دانست که امکان تعویض آن ها هم وجود دارد. کفپوش در صنعت ساختمان متنوع در طرح و رنگ می باشند که از آن جمله می توان به سنگ، سرامیک، پی وی سی، لمینت، چوب و … اشاره نمود.

انتخاب مناسب متریال کف در بازسازی داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در هنگام خرید کفپوش باید به مواردی نظیر اندازه رفت و آمد و مکانی که قصد استفاده از آنرا دارید توجه کنید. در مکان هایی که اندازه رفت و آمد در آن جا زیاد است، از کفپوش با دوام و در مکان های کم رفت و آمد از کف هایی که بیش تر حالتی تزئینی دارند استفاده نمائید.

در انتخاب کفسازی عواملی دیگر نظیر سلیقه شخصی، اندازه بودجه، مقاومت در برابر آتش سوزی، نمای مناسب و نوع زیرسازی هم دخیل می باشند.

انواع کفپوش:

1. سرامیک:

این نوع کفسازی یکی از پرکاربرد ترین انواع کفپوش در داخل ساختمان و کفپوش فضاهای بیرونی مانند حیاط و تراس هستند. انواع کاشی و سرامیک برای سرویس بهداشتی، کاشی و سرامیک بین کابینتی، کاشی و سرامیک آشپزخانه و پذیرایی و… از کاربرد کفپوش های سرامیکی در خانه می باشند. روش نصب کفپوش سرامیکی از آن جا که سرامیک ها جزء سخت ترین کفپوش ها به تعداد می آیند، باید به یکدست بودن آن ها توجه داشت.

2. کفسازی چوبی:

کفپوش چوبی هم یکی دیگر از رایج ترین انواع کفپوش ساختمان هستند که استفاده از آن ها نسبت به گذشته بیشتر شده است. گرمابخشی متریال چوب و نزدیکی ساختار آن به طبیعت باعث شده تا استفاده از این متریال به اسم کفپوش ساختمان محبوبیت پیدا کند.

کفپوش چوبی در واقع یا چوب طبیعی می باشند و یا الیاف چوب فشرده هستند. پارکت، لمینت و ترموود رایج ترین متریال های موجود در بازار هستند که تحت اسم کفپوش های چوبی به فروش می رسند.

3. کفسازی موزاییکی:

این نوع متریال در کفسازی در گذشته در داخل منزل مورد استفاده قرار میگرفت و تا به امروز ادامه دارد. موزاییک ها در ابعاد عظیم فراوری می شوند و به این خاطر نصب آن ها سریع صورت می گیرد. کفپوش موزاییکی بیشتر برای محیط های بیرونی و باز مناسب می باشد.

4. کفسازی سنگی:

کفپوش سنگ یکی از مصالح ساختمانی طبیعی می باشند و از جمله گران ترین و شکیل ترین نوع متریال در صنعت ساختمان بشمار می آیند. از سنگ ساختمانی بیشتر در فضای آشپزخانه و سرویس های بهداشتی استفاده می شود. کفپوش سنگی را می توان در فضای بیرون و محوطه ساختمان هم استفاده کرد. سنگ علاوه بر زیبایی بی نظیر خود از معایبی هم برخوردار است.

5. پارکت چوبی:

استفاده از این پوشش ها در کف ایجاد حسی گرم در فضای خانه می شود. علی رغم زیبایی بی نظیر، این نوع از کفپوش ها از معایبی هم برخوردار هستند. از آن جایی که آنها از چوب ساخته شده اند، رطوبت و آب باعث تخریب آن ها شده و پارکت پس از مدتی باد می نماید.

کفسازی با استفاده از پارکت یا کفپوش چوبی، از چوب درختانی مانند افرا، صنوبر، کاج و بلوط استفاده می شود. چوب به کار رفته در ساخت پارکت ها بر قیمت آن ها تاثیر مستقیم می گذارد.

6. کفسازی لمینت:

کف لمینت، در جهت برطرف کردن مشکلاتی که پارکت های چوبی داشتند، ساخته شده اند. این نوع کف دوام بالایی دارند و بعلاوه لمینت ها از الیاف فشرده چوب یا اچ دی اف ساخته شده اند. پارکت لمینت شباهت زیادی به پارکت چوبی دارد ولی در ساخت آن مستقیما از چوب درختان استفاده نشده است.

لمینت متشکل از چهار لایه هستند. لایه اصلی در ساخت کف لمینت، اچ دی اف می باشد. لایه دیگر، لایه دکوراتیو طرح چوب بوده که روی آن از یک لایه لمینت استفاده شده است. روش نصب لمینت ها در هم قفل می شوند. و در زیر آن ها لایه ای از جنس فوم قرار می گیرد.

7. کفسازی PVC:

کفسازی PVC از مقاومت خوبی برخوردار بوده و در برابر آب و رطوبت هم مقاوم می باشند، به همین خاطر انتخاب مناسبی برای آشپزخانه ها به تعداد می آیند. این نوع کفپوش به اسم عایق حرارتی عمل می نمایندو در زمستان گرم و در تابستان سرد می باشند. استفاده از آنها از لحاظ مالی ارزان و تمیز کردن آنها هم بسیار راحت است.

این نوع از کفسازی بهداشتی یا بیمارستانی به تعداد می آیند و در مراکز بهداشتی قابل استفاده هستند. از آن جایی که در طراحی این کفپوش ها از مواد پلاستیکی استفاده می شود، به آن ها کفپوش شیشه ای هم گفته می شود.

8. کفسازی اپوکسی:

کفپوش اپوکسی به اسم کفسازی تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد, بلکه نوعی کفسازی بهداشتی هم محسوب می شود. این کفپوش ها به علت دارا بودن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متنوع، یکی از مناسب ترین انواع کف پوش می باشند.این کف پوش ها در رنگ های مختلف وجود دارند و دارای شفافیت و جلای بالا هستند.

کفسازی اپوکسی تزئینی دارای مقاومت بالا در برابر سایش و بعلاوه در برابر حریق اشاره نمود. از این رو این کفپوش ها برای محیط هایی که رفت و آمد در آن جا زیاد است مناسب می باشند. هم چنین آنها از خاصیت آنتی باکتریال برخوردار هستند، به همین علت در محیط های بیمارستانی و استادیوم ها مورد استفاده قرار می گیرند.

9. کفسازی بتنی:

این نوع کفسازی بتن را می توان یکی از انواع کفپوش های بادوام ترین نوع کفسازی محسوب می شود.استفاده از این کفپوش ها در محیط هایی مانند تراس های مدرن، فضاهای طراحی شده به سبک صنعتی و آپارتمان ها رواج دارد. آنها سطح سردی دارند و بهتر است در صورت استفاده در آپارتمان از سیستم گرمایش از کف برای فصول سرد استفاده شود.

10. کفسازی پلی یورتان:

کفسازی پلی یورتان بر پایه رزین پلی اورتان ساخته می شود و به صورت یکپارچه بر روی سطوح بتنی پهن می شود. این کفپوش در زمان اجرا خود تراز است، بدین معنا که در هر حالتی بر روی کف ریخته شود سطح بسیار صاف و زیبایی ایجاد می نماید. کفسازی به روش پلی اورتان به خوبی به سطوح بتنی، فلزی، سرامیکی و سنگی می چسبد و انعطاف پذیری بالایی دارد.

مقاومت کششی و سایشی این نوع از کفسازی بالاست و در برابر ضربه و خراشیدگی دچار آسیب نمی شود. علاوه بر آن سطح آنها براق و صاف است و در برابر مواد اسیدی و بازی واکنش نشان نمی دهند. پلی اورتان نوعی کفسازی آنتی باکتریال است و تمیز نمودن آن کار راحتی است. کفپوش ورزشی پلی اورتان و پلی اورتان سردخانه ای نمونه ای از این کفسازی ها می باشند.



به "با انواع کفپوش آشنا شویم" امتیاز دهید

1 کاربر به "با انواع کفپوش آشنا شویم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع کفپوش آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252