آشنایی با انواع سنگ نما ساختمان و راهنمای خرید

سنگ نما همانطور که از نام آن بر می آید، از مصالحی به تعداد میرود که برای زیبا سازی نمای ساختمان به کار گرفته میشود، این سنگ ها انواع مختلفی دارند که هر یک میتواند جلوه متفاوتی به معماری بیرونی ساختمان دهد.

آشنایی با انواع سنگ نما ساختمان و راهنمای خرید

به گزارش گروه ساختمانی آبان، جهت مقاومت سنگ نمای ساختمانی باید فاقد هرگونه شیار، رگه، ترک، خلل و فرج پوسیدگی و لایه های سست باشد و حتی المقدور رنگی یکنواخت داشته باشد. بطور کلی سنگ طبیعی را که دارای مقاومت کافی در شرایط جوی و رنگ جالبی باشد می توان در عملیات ساختمانی و به صورت سنگ لاشه، سنگ قواره، سنگ باربر، سنگ پلاک، سنگ درپوش، سنگ ستون و حتی به صورت ظروف و وسایل سنگی استفاده نمود.

استفاده از سنگ در صنعت ساختمان و پروژه های بازسازی ساختمان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سنگ ها به علت مقاومت و پایداری در برابر عوامل جوی و سرما وگرما و … در ساختمان سازی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه به علت آسان شدن عملیات استخراج سنگ، استفاده از آن در حال توسعه است و در مکان های مختلف ساختمان از آن استفاده می گردد.

بطور کلی مواردی که باید در انتخاب سنگ نما به آن توجه نمود عبارتند از:

  • سنگ باید در برابر شرایط جوی مانند سرما،گرما و اشعه UV خورشید مقاوم باشند.
  • مقدار جذب آب در سنگ نما باید کمتر از هشت درصد وزن سنگ باشد؛ زیرا سنگ نما نباید هنگام بارندگی آب جذب نماید
  • سنگ نما در برابر سایش مقاومت داشته باشد.
  • سنگ نما باید با ملاتی که چسبندگی لازم را داشته باشد اتصال انجام گردد؛ در غیر این صورت سنگ از بدنه نما جدا می گردد و باید از گیره اسکوپ به هنگام نصب سنگ استفاده نمود.
  • سنگ نما باید فاقد هرگونه ترک و پوسیدگی باشد، از مواد رنگی در فرآیند تولید سنگ استفاده نشده باشد.

انواع سنگ های نما ساختمانی:

1. سنگ نما تراورتن:

سنگ تراورتن امروزه پرکاربردترین سنگ نمای ساختمان هاست. برجسته ترین ویژگی آن وجود حفره های موجود در سنگ می باشد. موجب شده تا قدرت جذب آن هم بالا رود. سنگ تراورتن دو ویژگی مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی و در نرم بودن برای استفاده های ابزار زنی را به صورت یکجا در خود دارد.

2. سنگ گرانیت:

سنگ گرانیت یا سنگ خارا از دسته سنگ های آذرین به تعداد می آید. کانی های موجود در سنگ ها متنوع در رنگ میباشند از جمله سیاه، سفید، خاکستری، قرمز و سبز یافت خواهد شد.

3. سنگ مرمر و مرمریت:

سنگ مرمر و مرمریت برعکس گرانیت نه تنها سنگ سختی نیست. علت عدم مقاومت کافی در برابر تغییرات آب و هوایی در فضاهای خارجی ساختمان بکار نمی رود.

4. سنگ آنتیک یا دکوراتیو:

سنگ آنتیک از تکه های شکسته شده و خرده سنگ تراورتن و مرمریت (ضایعات و پرت تولیدات کارخانه های سنگبری) تشکیل میگردد و با ترکیب و چسباندن ملاتهایی از جنس رزین طرح های مختلفی را ایجاد میکند. همان طور که گفته شد یکی از روش های ساخت و تولید سنگ آنتیک، استفاده از ضایعات تراورتن است. به منظور این کار باید این ضایعات دارای شرایط و ویژگی هایی باشند.

5. سنگ دهبید:

سنگ دهبید محصول معادن سنگ دهبید بوده و از محاسن ظاهری سنگ به رنگ های کرم و ساب پذیری و شفافیت بالای این محصول است. این سنگ یکی از مقاوم ترین سنگ های ساختمانی دنیا به حساب میاید و رنگ بسیار زیبای آن قابل مقایسه با هیچ سنگی نیست.

6. سنگ لایم استون:

سنگ نما لایم استون یک نوع سنگ آهکی میباشد. مقدار جذب آب بالا و تراکم این سنگ بسیار کم، در برابر سایش مقاومت خوبی ندارد و جلای خوبی بر نمی دارد. سنگ لایم استون بعلت جذب آب و جرم پذیری زیاد نباید در نمای بیرونی ساختمان، سنگ فرش و مکان هایی که در معرض رطوبت و رفت و آمد زیاد هستند استفاده نمود.

7. سنگ کوارتزیت

کوارتزیت یک سنگ دگرگونی غیرفلزی است که تقریباً به طور کامل از کوارتز تشکیل شده است.

زمانی که یک ماسه سنگ غنی از کوارتز با گرما، فشار و فعالیت شیمیایی دگرگون می گردد سنگ کوارتزیت شکل می گیرد. این شرایط دانه های شن و سیمان سیلیس را به هم متصل می نماید که درنتیجه آن دانه های کوارتز باقدرت باورنکردنی شکل می گیرند.

ساختار بلوری سنگ کوارتزیت آن را به سنگی سخت و بادوام تبدیل می نماید. این نوع سنگ نمای ساختمان اغلب با گرانیت اشتباه گرفته می گردد اما سختی آن از گرانیت بیشتر بوده و با ظاهر زبر و بلوری ای که دارد به سادگی قابل شناسایی می باشد.

تنوع استفاده از کوارتزیت در معماری و هنرهای تزئینی است. این سنگ به علت سختی بالایی که در برابر سایش دارد در سنگ پله، کف و صفحات ضد آب کاربرد دارد. این نوع از سنگ نمای ساختمان در برابر مواد شیمیایی و هرگونه شرایط محیطی مقاوم می باشد. این سنگ در رنگ های خنثی موجود است.

8. سنگ نما سنداستون

از سنگ های مقاوم به تعداد می رود که برای دیواره های داخلی و نمای بیرونی ساختمان به کار می رود.

9. سنگ نما کریستال یا سنگ چینی

دارای مقاومت خوبی است و برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان و برای سنگفرش داخلی و بیرونی مناسب است.


نکات مهم و راهنمای خرید سنگ نما

اهمیت مقاومت فشاری سنگ در انتخاب سنگ نما

مقاومت فشاری سنگ از اصلی ترین، مواردی است که هنگام خرید سنگ باید به آن توجه کرد. سنگ نما انتخابی در اولویت باید متناسب با مکان باشد و کاربری آن مقاومت فشاری خوبی داشته باشد.

پیش از خرید سنگ به این موضوع دقت داشته باشید سنگ در چه فضا و مکانی و با چه نوع کاربردی قرار است مورد استفاده قرار گیرد، اهمیت دادن به این موضوع باعث می گردد تا درگذر زمان سنگ آسیب نبیند و در اینده نزدیک خسارتی به بار نیاورد.

مقاومت فشاری سنگ کف با توجه به مکان و فضای نصب معین می گردد به اسم نمونه سنگ مناسب کف واحد های تجاری و مسکونی و کف پارکینگ فرق دارد:

  1. مقاومت فشاری سنگ کف واحدهای مسکونی حداقل 500
  2. 270 kg/cm مقاومت فشاری سنگ کف مجتمع های اداری و تجاری
  3. مقاومت فشاری سنگ کف پارکینگ و محوطه 900

در نظر گرفتن اندازه جذب آب سنگ

اندازه جذب آب سنگ از نکات مهم در خرید سنگ است، سنگ شما باید متناسب با کاربری آن، جذب آب مناسبی هم داشته باشد. در خصوص اندازه جذب اب باید بدانید که تمامی سنگ ها جذب آب دارند و اندازه جذب آب سنگ ها معین می نماید برای استفاده در چه قسمت هایی از ساختمان مناسب تر است.

برای سرویس بهداشتی و حمام نمی توان از سنگ های لایم استون که جذب آب بالایی دارند استفاده کرد چرا که در معرض رطوبت هستند و لک پذیری بالایی دارند و در اثر رطوبت به مرور زمان پوسیده خواهند شد، برای سنگ نما اندازه جذب آب سنگ باید بیشتر از دو درصد نباشد و در نمای داخلی اندازه جذب اب خیلی اهمیت چندانی ندارد به این علت که در معرض ناملایمات جوی نیست.

برای سنگ کف اندازه جذب به نوع کاربری ساختمان بستگی دارد. سنگ هایی که جذب آب بسیار پایینی دارند گزینه مناسبی برای سنگ فرش به شمار می آیند. اندازه جذب آب بالا در سنگ باعث لک پذیری سنگ خواهد شد. حتما در هنگام خرید سنگ به این موضوع هم دقت داشته باشید.

اهمیت کاربرد سنگ

قبل از انتخاب سنگ های زیبا باید به کاربرد سنگ دقت داشته باشید، در اولین مرحله خرید سنگ توجه داشته باشید که سنگ برای نمای بیرونی ساختمان هست یا برای نمای درونی.

سنگ تراورتن، گرانیت و کریستال یا همان سنگ چینی برای سنگ نما بیرونی استفاده می شوند، این سنگها از مقاومت بالایی در برابر نور شدید خورشید، سرما و گرما دارند. برای پارکینگ می توانید از سنگ های قطور گرانیت، برای محوطه و پیاده رو ها از سنگ تراورتن استفاده کرد، برای سنگفرش واحد های مسکونی سنگ های مرمریت، کریستال (چینی) انتخاب های خوبی هستند. برای واحدهای اداری و تجاری سنگ های گرانیت، کریستال و مرمریت توصیه می گردد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت سنگ نما (قیمت سنگ نما)

اصلی ترین قسمت ماجرا در انتخاب سنگ ساختمان، قیمت سنگ است؛ در هر صورت شما باید متناسب با بودجه در نظر گرفته شده سنگ های ساختمان خود را انتخاب کنید، بسیاری از سنگ ها از نظر ظاهری به هم نزدیک هستند اما تفاوت قیمت زیادی دارند. برخی از معادن سنگ بعلت تقاضای زیاد و صادراتی بودن قیمت بالا دارند ولی سنگ های مشابه ان از معادن دیگر با قیمت کمتر می توان تهیه کرد.

سایز سنگ و نوع تولید سنگ در تعیین قیمت سنگ نقش بسزایی دارد، تولید سنگ با استفاده از روش های اره و اسلب قیمت بالاتر و تولید سنگ با استفاده از روش های فراروری قله قیمت مناسب تری دارند، پیشنهاد ما به شما این است اگر بودجه کافی برای خرید سنگ های اسلب را ندارید می توانید از سنگ های سایز کوچک تر بهره ببرید.

نوع فرآوری سنگ روی قیمت سنگ تاثیر می گذارد سنگ یک متریال طبیعی است که به هیچ عنوان به ان افزودنی خاصی اضافه نمی گردد و در کارخانه های سنگبری سنگ ها به صورت طبیعی برش داده می شود و با توجه به نوع سفارش (سابیده، چرمی، هوند، سندبلاست، تیشه) فرآوری می گردد. نوع فرآوری مانند دقت برش، گونیا بودن، رزین و اپوکسی، ضخامت سنگ، ساب سنگ و سورت سنگ می تواند بر روی قیمت سنگ تاثیر کاملا مستقیم داشته باشد.

رنگ سنگ نمای ساختمان

سنگ ها دنیای زیبایی از طرح ها و رنگ ها هستند و طرح های با ظرافتی که هر کدام ویژگی های خاص خود را هم دارند، در انتخاب سنگ نما حتما به رنگ سنگ دقت کافی داشته باشید به این علت که تمام سنگ ها رنگشان ثابت نیست و برخی از سنگ ها، در برابر نور خورشید رنگ خود را تا حد زیادی از دست خواهند داد؛ بنابراین همه سنگ ها را نمی توان در نور خورشید استفاده کرد.

جالب است بدانید، برخی از سنگ ها به روش های مختلف رنگ می شوند و یا رنگ طبیعی سنگ تشدید می گردد تا زیباتر به نظر برسد، این گونه سنگ ها به مرور زمان رنگ خود را از دست خواهند داد.

سنگ هایی مثل مرمریت و مرمر و لایم استون در معرض نور خورشید، رنگ خود را به مرور زمان از دست خواهند داد و این سنگ ها برای نمای بیرونی که در معرض مستقیم خورشید هستند به هیچ اسم توصیه نمی شوند. سنگ های تراورتن و گرانیت، در برابر نور خورشید مقاوم تر هستند و رنگ ثابت تری دارند.

این نوع سنگ ها، در رنگ های مختلف وجود دارند، که با توجه به رنگ انتخابی خود برای ساختمان می توانید از ان بهره ببرید، حتما به تم رنگی، ساختمان خود توجه داشته باشید تا بتوانید برترین سنگ نما را برای قسمت های مختلف ساختمان انتخاب کنید.



به "آشنایی با انواع سنگ نما ساختمان و راهنمای خرید" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با انواع سنگ نما ساختمان و راهنمای خرید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع سنگ نما ساختمان و راهنمای خرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252