سقف عرشه فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟

عرشه فولادی سقف هایی هستند که با استفاده از دو عنصر ورق های فولادی گالوانیزه ذوزنقه ای شکل تحتانی و برش گیرها که در این نوع سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد از سایر سقف ها متمایز می گردد و البته با استفاده از آرماتوربندی و بتن ریزی بر روی این ورق فولادی، این نوع سقف اجرا می گردد. از بخش های اصلی سقف های کامپوزیت عرشه فولادی باید به تیرهای فرعی مورد احتیاج در بین تیرهای اصلی سازه اشاره کرد

سقف عرشه فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، سقف عرشه فولادی یک المان سازه­ای مستطیل شکل هستندکه به اسم سطح یک طبقه یا سقف عمل می­ نمایند. عرشه از نورد شدن ورق­های باکیفیت فولاد ساخته­ می­ شود و به گونه ­ای طراحی می ­شود که روی تیرهای سقف گسترده شود.

تنوع ضخامت، شکل و عمق عرشه امکان اجرای دهانه ­های با طول متفاوت و در شرایط مختلف بارگذاری را ایجاد نموده است. بعلاوه با اتصال عرشه به سازه اصلی، می­توان از عرشه به اسم یک دیافراگم، که مهار جانبی برای سازه ایجاد می­ کند، بهره برد.

بتن ریزی در این سقف از سطح بسیار صاف ویکپارچه برخوردارست که پس از آن احتیاج به کف سازی و پوکه ریزی نمی باشد وبا سرعت بالا آماده عملیات نازک کاری می باشد.

در این سیستم، قالب بندی که یکی از مسائل اجرایی ساختمان می باشد، حذف شده و اجرای سقف را با سرعت بالا عملی می نماید و این امکان وجود دارد که بعد از تکمیل شبکه های تاسیساتی به صورت یکجا نسبت به بتن ریزی تمام سقف وطبقات اقدام نمود. نصب ورقه ها بدون جوشکاری و فقط بامیخ های فولادی انجام می شود.

مزایای اجرای سقف عرشه فولادی(متال دک):

  1. سرعت اجرای بالا نسبت به سایز سقف ها و نصب آسان، امکان بتن ریزی همزمان چند سقف، حذف عملیات قالب بندی و باز کردن مجدد
  2. سبک شدن سازه ساختمان
  3. به صرفه بودن و کاهش بیش از 50 درصدی در هزینه اجرای اسکلت، بازگشت سریع سرمایه، کاهش هزینه های بالاسری نظارت و اجراتخصیص حداکثری وام صنعتی سازی، کاهش هزینه های کارگاهی
  4. حذف قالب بندی
  5. حذف تیرهای فرعی
  6. حذف میلگردهای کششی
  7. نصب بدون جوشکاری و با میخ های فولادی
  8. تامین ایمنی کارگاه و حداقل فضا برای دپو
  9. امکان بتون ریزی کلیه طبقات در یک زمان
  10. وزن کمتر سقف موجب کاهش وزن سازه و سبکتر شدن اسکلت و فونداسیون ساختمان خواهد شد.
  11. در ساختمان های اسکلت فلزی وزن فولاد تا 22 کیلوگرم برمترمربع کاهش خواهد یافت.
  12. احتیاج به اثبات لرزش در این سقف ها به میزان قابل توجهی کمتر از سقف دال بتونی و یا مشابه می باشد.
  13. سرعت اجرا تا یازده برابر اجرای سقف دال بتونی و یا سقف تیرچه و بلوک می باشد.
  14. مقاومت این نوع سقف در برابر آتش سوزی چندین برابر سایر انواع سقف ها می باشد.
  15. برشگیرهای)گلمیخ) خاصی که در این نوع سقف مورد استفاده قرار می گیرند به جهت نوع مصالح و روش خاص اجرا، از نقاط قوت این نوع سقف محسوب می شود. قطر این برشگیرها حداکثر 20 میلیمتر و ارتفاع آنها با توجه به شکل ورق فولادی متغیر می باشد.
  16. در نهایت حداقل ارتفاع گل میخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای میزان گیری می شود از 40 میلیمتر نباید کمتر باشد. این گل میخ ها از طریق دستگاه جوش قوس الکتریکی به خصوصی که Stud Welder خوانده می شود به بال تیرهای سازه ای جوش می شود.

معایب سقف های عرشه فولادی:

  1. سختی استفاده در اسکلت های بتنی به همراه الزام تمهیدات خاص
  2. با مقایسه سقف های معمول در صنعت ساختمان مانند تیرچه بلوک (تیرچه فلزی یا بتنی)، دال بتن مسلح، سقف های کامپوزیت (مرکب) می توان گفت که سقف های عرشه فولادی یکی از ایمن ترین و مالی ترین سقف هائی است که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته است.

معایب سنگ دکوراتیو:

  1. احتمال تجمع حشرات در بین بند های سنگ وجود دارد.
  2. قابلیت رنگ پذیری ندارند و اگر بعد از مدتی بخواهید دکوراسیون فضا را تغییر دهید، باید سنگ ها را بکنید و حتی اگر فضای گرد و قوس داری را هم داشته باشید نمی توانید از این سنگ ها بهره ببرید.
  3. وزن سنگینی دارند و در زمان زلزله خطر ساز هستند. توجه داشته باشید که از سنگ های آنتیک نمی توان بر روی سقف استفاده نمود و تنها قابل استفاده بر روی دیوار هستند.

انواع سقف و عرشه فولادی:

1. عرشه­ های مورد استفاده در بام­ ها:

عرشه­ های فولادی مورد استفاده در بام، اعضای سازه ­ای هستند که عملا در همه بام­ های مسطح قابل استفاده هستند. این عرشه­ ها قطعات مستطیل شکلی هستند که روی تیرها و تیرچه­ های بام گسترده می­ شوند تا یک سطح صاف و یک دست و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی ایجاد شود.

این عرشه­ های فولادی به اسم زیرلایه برای مصالح مختلف ساخت بام مانند بام­ های ­ساخته شده از لایه های آسفالت سقف­ های غشایی و یا سقف­ های باورق­های فولادی عایق می­ باشند. عرشه­ های بام بعلاوه در اشکال غیرمعمول شیبدار و یا منحنی شکل هم به کاربرده­ شده ­اند.

2. کف­ های مرکب عرشه فولادی:

کف­ های عرشه فولادی مرکب شامل عرشه­ های فولادی و بتن مسلح درجا که روی آن اجرا می­ شود می­ شود. عرشه نه تنها به اسم قالب ماندگار برای بتن عمل می­ کند، بلکه از طریق برش­گیرهایی که روی آن نصب می­ شود، اتصال برشی قابل توجهی را با بتن ایجاد می­کند، به طوری که با سفت شدن بتن و افزایش مقاومت آن، دو ماده (فولاد و بتن) به صورت ترکیبی با هم عمل می­ نمایند.

هنگامی که سقف­ عرشه فولادی برای اولین بار معرفی شدند، در ابتدا به اسم قالب ماندگار برای دال های بتن مسلح به کار برده شدند. این نوع از قالب­ ها موجب کاهش در هزینه و زمان ساخت دال ها نسبت به حالت استفاده از قالب ­های سنتی شدند. علاوه بر آن مواردی هم وجود داشتند که عرشه فاقد پوشش بتنی بود و به تنهایی بارها را منتقل می­ کرد. نام این نوع از عرشه­ ها، عرشه غیرمرکب است.

در دهه 1960، عرشه­ های فولادی به یک سری ابزار مکانیکی برای قفل شدن بتن و عرشه فولادی مجهز شدند. با قفل شدن عرشه­ های فولادی در بتن، عرشه­ ها تبدیل به اجزای تحمل لنگر مثبت در بتن مسلح شدند. علاوه بر آن، عرشه به اسم قالب بتن هم عمل می­کرد. مقطع مرکب حاصل به اسم دال مرکب عرشه فولادی شناخته شد.

عملکرد سقف عرشه­ فولادی دارای دو عملکرد اصلی هستند:

در طول بتن ­ریزی، سقف عرشه ­فولادی وزن بتن تر و میلگرد را به همراه بارهای موقت ناشی از فرآیند ساخت تحمل می ­نمایند. به این ترتیب معمولا احتیاجی به استفاده از جک در زیر دال، تا زمان گرفتن بتن، نیست.

در طول بهره بر­داری، عرشه ­ها در ترکیب با بتن برای تحمل بارهای کف ­ها عمل می­نمایند. این عملکرد ترکیبی از طریق اتصال برشی و قفل شدن بتن و عرشه درهم به وجود می­ آید. این قفل شدگی ناشی از برآمدگی­ های روی عرشه (مشابه عاج­های میلگرد در بتن مسلح) و بعلاوه در اثر شکل خاص پروفیل این عرشه­ ها می­ باشد، که از جداشدن عرشه و بتن جلوگیری می­ کند.

عرشه ­ها بعلاوه ممکن است برای جلوگیری از کمانش پیچشی جانبی تیرها، ویا به اسم یک دیفراگم برای کل سازه به کار فرایند. علاوه بر آن عرشه­ ها به یاری میلگرد­های قرار گرفته روی آن و یا الیاف فولادی موجود در بتن، می توانند به کنترل ترک­های ناشی از اثرات انقباض بتن یاری نمایند.

انواع پروفیل های مورد استفاده:

در طول بتن ­ریزی، سقف عرشه ­فولادی وزن بتن تر و میلگردها را به همراه بارهای موقت ناشی از فرآیند ساخت تحمل می ­نمایند. به این ترتیب معمولا احتیاجی به استفاده از جک در زیر دال، تا زمان گرفتن بتن، نیست.

در طول بهره بر­داری، عرشه ­ها در ترکیب با بتن برای تحمل بارهای کف ­ها عمل می­نمایند. این عملکرد ترکیبی از طریق اتصال برشی و قفل شدن بتن و عرشه درهم به وجود می­ آید. این قفل شدگی ناشی از برآمدگی­ های روی عرشه (مشابه عاج­های میلگرد در بتن مسلح) و بعلاوه در اثر شکل خاص پروفیل این عرشه­ ها می­ باشد، که از جداشدن عرشه و بتن جلوگیری می­ کند.

عرشه ­ها بعلاوه ممکن است برای جلوگیری از کمانش پیچشی جانبی تیرها، ویا به اسم یک دیفراگم برای کل سازه به کار فرایند. علاوه بر آن عرشه­ ها به یاری میلگرد­های قرار گرفته روی آن و یا الیاف فولادی موجود در بتن، می توانند به کنترل ترک­های ناشی از اثرات انقباض بتن یاری نمایند.

  • پروفیل­ های قفل شونده
  • پروفیل ­های ذوزنقه­ ای

کاربرد سقف­ عرشه فولادی:

سقف­ عرشه فولادی بیشترین کاربرد را در سازه­ های اداری با اسکلت فلزی پیدا نموده است، اما آنها برای انواع مختلف سازه ­ها که در زیر می ­آیند هم مناسب هستند:

  • ساختمان­ های تجاری
  • ساختمان­ های صنعتی و انبارها
  • آسایشگاه ­ها
  • ورزشگاه­ ها
  • مدارس
  • سینما ها
  • خانه های مسکونی


به "سقف عرشه فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سقف عرشه فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف عرشه فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252