ویژگی های چهارچوب درب

از مواردی که ممکن است در بازسازی ساختمان نیاز به تعویض داشته باشد درب ساختمان است، در ادامه با انواع چارچوب های در آشنا خواهیم شد.

ویژگی های چهارچوب درب

به گزارش گروه ساختمانی آبان، فریم در صنعت ساختمان چهارچوب های فلزی و چوبی در بخش های مختلف کاربرد های فراوانی دارد ازجمله استفاده در تمامی درب های ساختمانی و چهارچوب و فریم فلزی برای پنجره ها در شکل ها و مقدار های مختلف بنا به درخواست مشتری فراوری می گردد.

چهارچوب درب میتواند چوبی یا فلزی باشد که نوع چوبی آن در طرح های تازه از قطعات MDF بر روی محل کار نصب می شود که از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردار می باشد ولی نوع فلزی آن در مقدار های استاندارد با توجه به نوع درب (داخلی یا ورودی) در کارگاه فراوری شده و ارسال می شود.

انواع چهارچوب درب:

چهارچوب ها به دو نوع چهارچوب فلزی و چهارچوب چوبی تقسیم می شوند. چهارچوب های مورد استفاده برای هر نوع درب متفاوت می باشد. معمولا برای درب ضد سرقت و درب داخلی ساختمان از فریم های فلزی با ضخامت های مختلف استفاده می شود و بعلاوه عرض فریم درب باتوجه به ضخامت دیوار ساختمان کاملا متفاوت می باشد. برای درب های داخلی علاوه بر چهارچوب فلزی از فریم های چوبی برای زیبایی نیز استفاده می شود. معمولا برای درب های ورودی از چهارچوب فلزی استفاده می شود که مقاوم در برابر ضربه می باشد.

چهار چوب فلزی مورد استفاده برای انواع درب ضد سرقت از نوع فلزی به قطر 2 میلی متر با رنگ الکترو استاتیک و کاملا مقاوم در سه طرح ساده و فرانسوی و تخت با روکش MDF طراحی و فراوری می شود. این چهارچوب ها در دو قطر متفاوت (14 سانتی متر) برای چهارچوب درب های داخلی و (18 سانتی متر) برای درب های ضد سرقت فراوری می شود.

فریم چوبی درب:

بسیاری از مصرف نمایندگان و طراحان دکوراسیون داخلی درب که از چوب ساخته شده باشد را برای درب های داخلی انتخاب مینمایند. در گذشته روی پروفیل چوب یک شیار جهت چفت شدن لنگه درب ایجادمیشد و از این پروفیل چهارچوب چوبی برای درب های اتاق فراوری می کردند. ولی امروزه با توجه تنوع سلیقه مشتریان و استفاده از ابزار های تازه در ساخت انواع مدل های پروفیل چوبی عمدتا MDF امکان طراحی و ساخت انواع فریم چوبی برای درب های داخلی فراهم شده است.

فریم فلزی:

اساس و پایه نصب درب در خانه و ساختمان چهارچوب است که امروزه استفاده از چهارچوب فلزی در خانه ها متداول تر شده است و دلیل آن نیز تداوم و ماندگاری بیشتری است که چهارچوب فلزی دارا می باشد.

چهار چوب فلزی سهم بسیار گسترده ای از بازار را از آن خود نموده است دلیل آن نیز دوام و ماندگاری است که چهار چوب فلزی دارا می باشد. همچینن خاصیت طرح و رنگ پذیری چهار چوب فلزی یکی دیگر از دلایل موفقیت چهار چوب فلزی به شمار می رود.

انواع جنس فریم درب:

فریم درب می تواند از چوب ساخته شود، چرا که آسان ترین و مقرون به صرفه ترین ماده برای چهارچوب درب به شمار می فرایند. اما چوب می تواند به مرور زمان و تحت فشار، در معرض خطر پوسیدگی و ترک خوردگی و سست شدن قرار گیرد. برخی از چهارچوب ها با روکشی از فولاد تقویت شده پوشانده می شوند تا باعث استحکام چهارچوب شوند.

در برخی موارد از سایر مواد مانند UPVC، فایبر گلاس، پشم شیشه و آلومینیوم و یا حتی ترکیبی از چوب و رزین استفاده می شود که این ترکیب نیز برای استحکام چهارچوب درب خوب عمل می کند.و چهارچوب درب را قابل اطمینان تر می کند.برخی از درب ها به منظور نصب آسان با لولا به فروش می رسند. این درب های آماده نصب، کاملا در چهارچوب جا افتاده و مسائل جانبی را ایجاد نخواهد کرد.

تفاوت شکل ها و جنس های مختلف فریم ها:

اشکال و مواد مختلف می تواند قدرت چهارچوب درب را بهتر یا بدتر کند. انتخاب جنس که نه تنها از ظاهری خوب برخوردار است بلکه در طول زمان و تحت فشار مداوم از دوام و زیبایی آن کاسته نخواهد شد ارزش صرف وقت و هزینه کردن را دارد.چهارچوب مستطیل شکل، چهارچوبی استاندارد و دارای ساختاری محکم است، تغییر و یا اضافه کردن زاویه های اضافی به یک فریم باعث تضعیف آن می شود.

یکی از تفاوت های مهمی که جنس های مختلف با هم دارند قابلیت آن ها درانتقال حرارت به داخل و خارج از خانه است. بعنوان مثال، فلز رسانای حرارتی خوبی است و به راحتی می تواند به عنوان یک پل حرارتی بسیار موثر عمل کند.(نقطه ضعف این جنس این است که هم گرما را به خود جذب می کند و هم باعث از دست دادن حرارت می شود. یکی از راه های ممانعت از هدر رفت گرما استفاده از عایق های حرارتی بر روی فریم ها می شود.)

چوب یکی دیگر از موادی است که در مقایسه با فلز رسانای ضعیفی است ولی به خوبی می تواند حرارت را در داخل و خارج خانه نگه دارد همانطور که UPVC، پشم شیشه و جنس های مشابه عمل می نمایند.

فریم درب ضد سرقت:

درب های ضد سرقت خصوصیات مشخصی دارند که نسبت به درب های داخلی و چوبی از امنیت و مقاومت بیشتری برخوردار است. درب های ضد سرقت معمولا داخل لنگه درب از ورق فلزی مقاوم استفاده می شود تا عملا نفوذ به داخل ساختمان را غیر ممکن و یا به تاخیر بیندازد.

قفل و یراق آلات مورد استفاده در درب ضدسرقت نیز با درب های معمولی فرق دارد بطوریکه معمولا زبانه قفل برای درب ضد سرقت از نوع گاو صندوقی بوده و معمولا دو یا سه قفل لنگه درب را به چهارچوب چفت می کند.لنگه درب ضد سرقت علاوه بر داشتن یک ورقه فلزی در صورت درخواست امکان نصب سنگ پشم نسوز و عایق صوتی در هر دو طرف لنگه را نیز دارای می باشد که علاوه بر عایق حرارتی عایق صوتی نیز می شود.

رویه لنگه درب معمولا از ورق MDF طرح دار ساده و یا برجسته به ضخامت 8 تا 14 میلیمتر استفاده می شود. رویه درب بصورت ام دی اف بوده و رنگ و یا روکش PVC اجرا میشود که برای درب های ورودی ساختمان که در مجاورت نور خورشید و یا هوای آزاد قرار دارند MDF رنگ شده توصیه می شود.



به "ویژگی های چهارچوب درب" امتیاز دهید

1 کاربر به "ویژگی های چهارچوب درب" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های چهارچوب درب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252